Na przełomie 2024 i 2025 roku w Gdyni może rozpocząć się inwestycja Nova Marina, w ramach której powstanie wielofunkcyjny budynek z centrum żeglarskim. W czwartek 18 lipca, odbyła się konferencja prasowa prezentująca nowy projekt.

Już około dwudziestu lat temu pojawiły się pierwsze informacje o planach budowy nowego ośrodka dla żeglarzy w Gdyni, który łączyłby w sobie funkcje sportowe i komercyjne. Gdynia w 2009 roku w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uwzględniła możliwość budowy na terenie zajmowanym obecnie przez kluby żeglarskie nowych, większych budynków, a PZŻ w 2014 roku przedstawił pierwszą koncepcję architektoniczną na projekt tzw. Nowej Mariny Gdynia, przygotowaną przez Studio Kwadrat.

W kolejnych latach trwały ustalenia pomiędzy Związkiem a trzema klubami – Jacht Klubem Morskim Gryf, Yacht Klubem Polski Gdynia i Yacht Klubem Stal – oraz poszukiwania finansowania i inwestora. W 2021 roku partnerem przy projekcie została firma deweloperska Ghelamco. Zorganizowano też konkurs na nowy projekt, który wygrała pracownia PIG Architekci.

Projekt przechodził już kilka ewolucji i parokrotnie był wodowany – wszystko dlatego, że stopień złożoności inwestycji jest bardzo duży i wymagał negocjacji z klubami żeglarskimi i Związkiem Harcerstwa Polskiego – tłumaczy Tomasz Chamera, prezes PZŻ. – Były też rozważane różne modele funkcjonalności obiektu. Model, który obecnie funkcjonuje, to partnerstwo publiczno-prywatne pomiędzy Polskim Związkiem Żeglarskim a spółką Ghelamco. Chcemy w wielofunkcyjnym budynku zarówno zabezpieczyć funkcje żeglarskie, jak i te komercyjne. Ostatnie lata były przede wszystkim przeznaczone na to, żebyśmy doprowadzili do zamknięcia wszystkich procedur administracyjnych.

W czwartek 18 lipca podczas konferencji prasowej z udziałem wiceprezydenta Gdyni Tomasza Augustyniaka, Tomasza Chamery, wiceprezesa PZŻ i prezesa Pomorskiego Związku Żeglarskiego Bogusława Witkowskiego, dyrektora zarządzającego Ghelamco Poland Jarosława Zagórskiego, członka zarządu Ghelamco Poland Damiana Woźniaka, komandora YKP Gdynia Marka Stawiszyńskiego, komandora YK Stal Jarosława Kuklińskiego, wicekomandora JKM Gryf Zbigniewa Tarały i Konrada Dawidowicza, przedstawiciela pracownik PIG Architekci, zaprezentowano szczegóły nowego projektu, który nazwano Nova Marina Gdynia. Zakłada on budowę pięciokondygnacyjnego obiektu o powierzchni użytkowej około 20 000 mkw.

Od samego początku chcieliśmy zaprojektować kompleks, który będzie wkomponowany w istniejący, bardzo charakterystyczny kontekst – mówi architekt Michał Lah, członek zarządu pracowni PIG Architekci. – Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego. Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi mola Południowego z basenem żeglarskim. Cały ten proces był wypracowywany w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków, klubami żeglarskimi, Polskim Związkiem Żeglarskim i firmą Ghelamco.

Od strony basenu żeglarskiego przewidziano m.in. hangary oraz pomieszczenia klubowe, a na wyższych kondygnacjach znajdzie się 247 unikalnych lokali z widokiem na port lub marinę, w których realizowana będzie funkcja noclegowa. Pod budynkiem zlokalizowany będzie też garaż podziemny. Nie zapomniano też o historycznych pamiątkach – uratowana zostanie zabytkowa mozaika z pawilonu YK Stal, a pomniki Leonida Teligi i Mariusza Zaruskiego zostaną należycie wyeksponowane przy wjeździe do mariny.

Zakładamy rozpoczęcie inwestycji na przełomie 2024 i 2025 roku – dodaje Chamera. – Nie podamy jeszcze finalnej daty, bo to jest uwarunkowane przygotowaniami technicznymi do zabezpieczenia działalności klubów żeglarskich na czas realizacji projektu. Szacunkowo zakładamy, że budowa będzie trwała około 30 miesięcy, czyli 2,5 roku.

Szczegóły projektu dostępne są na stronie internetowej projektu Nova Mariny Gdynia. Poczytaj też tu – kliknij.

Tekst: Jędrzej Szerle/zeglarski.info

Zdjęcia: Tadeusz Lademann i Cezary Spigarski

Wizualizacje: materiały prasowe Ghelamco Poland

Poprzedni

Nowy Zarząd PGZ Stoczni Wojennej sp. z o.o.

Następny

W Jacht Klubie Morskim GRYF wystartowały Regaty Samotników

Zobacz również