12 marca 2025 r. do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu najnowocześniejszych suwnic STS (Ship-To-Shore) w ramach projektu rozbudowy terminalu o nabrzeże T3. Po całkowitym ukończeniu pod koniec 2025 r., T3 zwiększy zdolność Baltic Hub do obsługi największych na świecie statków kontenerowych, umacniając jego pozycję jako wiodącego hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim.  

Nowe suwnice STS na T3 są jednymi z najwyższych i najbardziej zaawansowanych w Europie. Mają 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), wysięg na 74 metry (26 rzędów kontenerów szerokości) i mogą podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów. Przed rozpoczęciem 29 500-kilometrowej podróży morskiej do Polski w grudniu 2024 roku, suwnice zostały w pełni zmontowane. Pierwsze cztery suwnice STS, które zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku ubiegłego roku, przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia.

20 zautomatyzowanych suwnic aRMG montowanych na szynach

Oprócz suwnic STS, terminal T3 w Baltic Hub zostanie wyposażony w 20 automatycznych suwnic aRMG, które zoptymalizują obsługę kontenerów i poprawią bezpieczeństwo operacyjne na placach składowych. Suwnice te zapewnią bardziej wydajne i bezpieczniejsze środowisko pracy, ponieważ są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, z dala od placu. 12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą obecnie testy. W pełni elektryczne suwnice aRMG przyczynią się również do wsparcia działań Baltic Hub na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ są zasilane energią wytwarzaną z odnawialnych źródeł.

 „Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej” – powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Projekt rozbudowy terminalu T3

Nowe nabrzeże T3 o powierzchni 36 hektarów, połączone jest z obecnymi nabrzeżami w Baltic Hub. Po jego całkowitym ukończeniu pod koniec 2025 r., przepustowość Baltic Hub zwiększy się o 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, czyniąc terminal jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra pozwoli na obsługę największych statków kontenerowych na świecie. 

 „Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych”. – dodał Jan Van Mossevelde.

O BALTIC HUB:

Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu. 

Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi, Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej.

Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2024 roku Baltic Hub obsłużył 2,2 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400 osób.

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 180 lokalizacji w 45 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe Baltic Hub

Poprzedni

Rusza rozbudowa kolejnego nabrzeża w Porcie Gdańsk

Następny

To jest ostatni wpis.

Zobacz również