Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na budowę falochronu osłonowego dla terminalu FSRU
W poniedziałek, 17 marca br. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty budowlane pn.: „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Będą one polegać na wykonaniu infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego i umożliwiającej bezpieczne funkcjonowanie (osłona przed falowaniem) jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego (terminalu FSRU, ang. Floating Storage Regasification Unit).






















– Dzisiaj zrobiliśmy bardzo ważny krok ku zwiększeniu naszego bezpieczeństwa energetycznego. Została podpisana umowa na budowę infrastruktury za kwotę 800 milionów złotych. Będzie ona służyć terminalowi gazowemu FSRU, który powstanie w Zatoce Gdańskiej. Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie gospodarczym, militarnym ale także energetycznym. Bardzo się cieszę, że mamy dobrą współpracę pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni, który odpowiada za część morską tej inwestycji oraz spółką Gaz-System, budującą sam terminal i gazowiec. Nasze bezpieczeństwo bierze się z ogromu morza i będziemy robić wszystko, aby działania, które wzmacniają nasze porty, wzmacniały także nasze bezpieczeństwo. Dzisiejsza umowa jest tego najlepszym przykładem – powiedział Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podczas briefingu prasowego, zorganizowanego w związku z podpisaniem umowy.








Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego to inwestycja kluczowa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Odegra także znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.
– Zadanie, polegające na budowie falochronu osłonowego w porcie Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni realizuje od 2023 roku, zgodnie z Programem wieloletnim. Działamy w partnerskiej współpracy z GAZ-SYSTEM S.A., który jest inwestorem samego terminalu i gazociągów oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. Nowa budowla pozwoli na dalszy rozwój samego portu, a także stworzy infrastrukturalne warunki dla bezpiecznego funkcjonowania jednostki do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. W wyniku prac naszego zespołu wybudowany zostanie głębokowodny falochron osłonowy o długości około 1300 metrów, prowadzone będą również roboty pogłębiarskie, w tym budowa obrotnicy. Powstanie także tor podejściowy wraz z adekwatnym oznakowaniem nawigacyjnym. Ta nowa infrastruktura to warunek konieczny dla rozwoju dalszych funkcji portowych, bez niej działanie pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej nie byłoby możliwe. Nie jest to nasza pierwsza tego typu inwestycja, także wierzymy, iż tak jak dotychczas, przebiegać będzie sprawie i zgodnie z harmonogramem– powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.





Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni przewiduje m.in.:
- budowę falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu pod falochron,
- wykonanie oznakowania nawigacyjnego, związanego z tą infrastrukturą
- roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminalu FSRU.
– Jest to dla nas wyjątkowy dzień. Bardzo cieszymy się z zawarcia tej umowy i z tego, iż po raz kolejny jako firma polska, firma z Pomorza możemy brać udział w realizacji projektu w obszarze hydrotechnicznym. Przede wszystkim ważne jest jednak to, że uczestniczymy w realizacji tak strategicznej inwestycji na terenie naszego kraju. Jesteśmy zmobilizowani i rozpoczynamy prace już wkrótce – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA, wykonawcy prac budowlanych.



Falochron będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego, prowadzącego do gdańskiego portu.
Elementem planowanego przedsięwzięcia jest również zapewnienie odpowiedniej szerokości i głębokości toru podejściowego do terminalu FSRU. Będzie to wymagało pogłębienia fragmentu akwenu od głównego toru podejściowego do Portu Północnego do terminalu FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie metanowca i jednostki FSRU, a także bezpieczne podejście od strony zachodniej.
– To przedsięwzięcie jest jednym z istotnych komponentów realizacji programu budowy pływającego terminalu do regazyfikacji gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej. Inwestycja składa się z kilku elementów – to nie tylko terminal i falochron, ale także statek do regazyfikacji, część lądowo-morska oraz system gazociągów, biegnących z okolic Gdańska, aż po Włocławek. Gaz w ilości 6 mld m3, który będzie przepływał przez ten terminal, umożliwi pokrycie prawie jednej trzeciej całości zużycia gazu w Polsce. Stworzy to także nowe możliwości handlowe oraz będzie dalszym krokiem w kierunku transformacji polskiego sektora energetycznego – stwierdził Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.




Docelowo falochron będzie miał długość ok. 1300 m. W pobliżu obu głowic zlokalizowane zostaną przystanie niskie, wyposażone w pachoły przeznaczone do cumowania małych jednostek pływających np. holowników.
– Port Gdańsk potrzebuje inwestycji, dobrych inwestycji. Taką właśnie jest budowa falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU. Tą inwestycją Port Gdańska jest w stanie wykazać realizację strategicznych celów, związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jest to element budowy centrum energetycznego w naszym porcie, które będzie służyło obecnym i przyszłym pokoleniom. Każda złotówka zainwestowana w infrastrukturę dostępową, terminalową zwraca się po wielokroć – dodała Dorota Pyć, Prezes Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.








W ramach przygotowania przedsięwzięcia pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” uzyskano wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a pozwolenie na budowę zakończyło etap projektowania i umożliwiło przejście do etapu realizacji inwestycji, na który to właśnie została podpisana umowa. Wartość inwestycji realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni wynosi prawie 800 mln złotych. Finansowanie zapewnione jest z budżetu państwa, w ramach programu wieloletniego. Planowany termin realizacji inwestycji to koniec 2027 roku.












Akwen, na którym powstanie falochron osłonowy położony jest w całości w granicach portu morskiego w Gdańsku. Jest to teren o charakterze portowym, w sąsiedztwie obszaru inwestycji znajduje się istniejąca zabudowa hydrotechniczna (falochrony, oznakowanie nawigacyjne, nabrzeża) oraz obiekty portowe, funkcjonującego w pobliżu Portu Północnego. Nowa infrastruktura dostosuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie oraz zapewni dalszy, intensywny rozwój portu.



Tekst i zdjęcia: Magdalena Kierzkowska/materiały prasowe UMG
Zdjęcia: Cezary Spigarski