W poniedziałek, 17 marca br. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty budowlane pn.: „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Będą one polegać na wykonaniu infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego i umożliwiającej bezpieczne funkcjonowanie (osłona przed falowaniem) jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego (terminalu FSRU, ang. Floating Storage Regasification Unit).

Dzisiaj zrobiliśmy bardzo ważny krok ku zwiększeniu naszego bezpieczeństwa energetycznego. Została podpisana umowa na budowę infrastruktury za kwotę 800 milionów złotych. Będzie ona służyć terminalowi gazowemu FSRU, który powstanie w Zatoce Gdańskiej. Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie gospodarczym, militarnym ale także energetycznym. Bardzo się cieszę, że mamy dobrą współpracę pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni, który odpowiada za część morską tej inwestycji oraz spółką Gaz-System, budującą sam terminal i gazowiec. Nasze bezpieczeństwo bierze się z ogromu morza i będziemy robić wszystko, aby działania, które wzmacniają nasze porty, wzmacniały także nasze bezpieczeństwo. Dzisiejsza umowa jest tego najlepszym przykładem – powiedział Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury podczas briefingu prasowego, zorganizowanego w związku z podpisaniem umowy.

Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego to inwestycja kluczowa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Odegra także znaczącą  rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.  

Zadanie, polegające na budowie falochronu osłonowego w porcie Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni realizuje od 2023 roku, zgodnie z Programem wieloletnim. Działamy w partnerskiej współpracy z GAZ-SYSTEM S.A., który jest inwestorem samego terminalu i gazociągów oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. Nowa budowla pozwoli na dalszy rozwój samego portu, a także stworzy infrastrukturalne warunki dla bezpiecznego funkcjonowania jednostki do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. W wyniku prac naszego zespołu wybudowany zostanie głębokowodny falochron osłonowy o długości około 1300 metrów, prowadzone będą również roboty pogłębiarskie, w tym budowa obrotnicy. Powstanie także  tor podejściowy wraz z adekwatnym oznakowaniem nawigacyjnym. Ta nowa infrastruktura to warunek konieczny dla rozwoju dalszych funkcji portowych, bez niej działanie pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej nie byłoby możliwe. Nie jest to nasza pierwsza tego typu inwestycja, także wierzymy, iż tak jak dotychczas, przebiegać będzie sprawie i zgodnie z harmonogramem– powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni przewiduje m.in.:

  • budowę falochronu osłonowego  dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu pod falochron,
  • wykonanie oznakowania nawigacyjnego, związanego z tą infrastrukturą
  • roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminalu FSRU.

Jest to dla nas wyjątkowy dzień. Bardzo cieszymy się z zawarcia tej umowy i z tego, iż po raz kolejny jako firma polska, firma z Pomorza możemy brać udział w realizacji projektu w obszarze hydrotechnicznym. Przede wszystkim ważne jest jednak to, że uczestniczymy w realizacji tak strategicznej inwestycji na terenie naszego kraju. Jesteśmy zmobilizowani i rozpoczynamy prace już wkrótce – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Zarządu NDI SA, wykonawcy prac budowlanych.

Falochron będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego, prowadzącego do gdańskiego portu.

Elementem planowanego przedsięwzięcia jest również zapewnienie odpowiedniej szerokości i głębokości toru podejściowego do terminalu FSRU. Będzie to wymagało pogłębienia fragmentu akwenu od głównego toru podejściowego do Portu Północnego do terminalu FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie metanowca i jednostki FSRU, a także bezpieczne podejście od strony zachodniej.

To przedsięwzięcie jest jednym z istotnych komponentów realizacji programu budowy pływającego terminalu do regazyfikacji gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej. Inwestycja składa się z kilku elementów – to nie tylko terminal i falochron, ale także  statek do regazyfikacji, część lądowo-morska oraz system gazociągów, biegnących z okolic Gdańska, aż po Włocławek. Gaz w ilości 6 mld m3, który będzie przepływał przez ten terminal, umożliwi pokrycie prawie jednej trzeciej całości zużycia gazu w Polsce. Stworzy to także nowe możliwości handlowe oraz będzie dalszym krokiem w kierunku transformacji polskiego sektora energetycznego – stwierdził Sławomir Hinc, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.

Docelowo falochron będzie miał długość ok. 1300 m. W pobliżu obu głowic zlokalizowane zostaną przystanie niskie, wyposażone w pachoły przeznaczone do cumowania małych jednostek pływających np. holowników.

– Port Gdańsk potrzebuje inwestycji, dobrych inwestycji. Taką właśnie jest budowa falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU. Tą inwestycją Port Gdańska jest w stanie wykazać realizację strategicznych celów, związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jest to element budowy centrum energetycznego w naszym porcie, które będzie służyło obecnym i przyszłym pokoleniom. Każda złotówka zainwestowana w infrastrukturę dostępową, terminalową  zwraca się po wielokroć – dodała Dorota Pyć, Prezes Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

W ramach przygotowania przedsięwzięcia pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk” uzyskano wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a pozwolenie na budowę zakończyło etap projektowania i umożliwiło przejście do etapu realizacji inwestycji, na który to właśnie została podpisana umowa. Wartość inwestycji realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni wynosi prawie 800 mln złotych. Finansowanie zapewnione jest z budżetu państwa, w ramach programu wieloletniego. Planowany termin realizacji inwestycji  to koniec 2027 roku.

Akwen, na którym powstanie  falochron osłonowy położony jest w całości w granicach portu morskiego w Gdańsku. Jest to teren o charakterze portowym, w sąsiedztwie obszaru inwestycji znajduje się istniejąca zabudowa hydrotechniczna (falochrony, oznakowanie nawigacyjne, nabrzeża) oraz obiekty portowe, funkcjonującego w pobliżu Portu Północnego. Nowa infrastruktura dostosuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie oraz zapewni dalszy, intensywny rozwój portu.

Tekst i zdjęcia: Magdalena Kierzkowska/materiały prasowe UMG

Zdjęcia: Cezary Spigarski


Poprzedni

Otwarcie budynku wielofunkcyjnego - akademika AMW

Następny

To jest ostatni wpis.

Zobacz również