Przedstawiciele Portu Lotniczego Gdańsk i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy wspieraniu budowy i efektywnego wykorzystania morskiego Portu Centralnego w Gdańsku Idea nawiązania współpracy powstała wraz z ukazaniem się koncepcji budowy morskiego Portu Centralnego, który w swych założeniach uwzględnia m.in. powstanie nowej przestrzeni dla bazy statków wycieczkowych.

Kilka słów od prezesa Portu Gdańsk Łukasza Greinke: Chcemy stworzyć miejsce, w którym armatorzy będą mogli dokonywać aprowizacji swoich statków, wykonywać naprawy w oparciu o bardzo dobrze w naszym regionie funkcjonujący przemysł stoczniowy. Celem, który chcemy osiągnąć jest, aby statki zatrzymywały się u nas na dłużej, nawet na kilka dni, co pozwoli zwiększyć potencjał naszego regionu, posiadającego cały szereg pięknych atrakcji turystycznych. (…) W ramach koncepcji budowy Portu Centralnego przewidzieliśmy budowę terminalu pasażerskiego i liczymy, że przyczynimy się wspólnie, przy wykorzystaniu Portu Lotniczego, do którego turyści będą mogli przylatywać i bezpośrednio trafiać na statki. Planujemy też uprościć procedury, aby przybywający turysta mógł odbierać swój bagaż bezpośrednio na pokładzie statku.
Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego: Mamy przynajmniej trzy powody, dla których trzymamy kciuki przy budowie Portu Centralnego. Pierwszy jest z punktu widzenia makroekonomicznego – gospodarka potrzebuje wielkich inwestycji. Drugi, z punktu widzenia regionalnego – konkurujemy między miastami o nowych mieszkańców – aby mogli tu się osiedlać i przyczyniać do rozwoju regionu – potrzebują pracy. Każda inwestycja (im większa tym lepsza) podnosi atrakcyjność rynku. Mieszkańcy mniejszych miast i miejscowości będą się tu osiedlać, a zadaniem i firm biznesowych, takich jak nasze, jest wzajemne wspieranie się w tych działaniach – razem budujemy ten region. Trzeci powód, z punktu widzenia mikroekonomicznego – chcemy mocno, nawet wspólnie pracować, abyśmy mogli, kiedy już zaistnieją możliwości do obsługi wielkich statków pasażerskich, żebyśmy je tu ściągali, a wymiany załóg i pasażerów mogły się tu odbywać.

Port Lotniczy Gdańsk oferuje wygodne połączenia lotnicze umożliwiające wymiany załóg i pasażerów. Obie strony mają nadzieję, że stworzenie baz dla wycieczkowych statków pasażerskich w Gdańsku, w szczególności największych jednostek, przyczyni się do zwiększenia ich liczby i tym samym wzrostu efektywności wykorzystania tej części Portu Centralnego, jak i rozwoju regionu poprzez zwiększenie liczby turystów odwiedzjących Pomorze. Więcej turystów, to także więcej pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

List intencyjny podpisali Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Łukasz Greinke Prezes Portu Gdańsk i Sławomir Michalewski Wiceprezes ds. Finansowych Portu Gdańsk

Nawiązanie współpracy pomiędzy portem morskim a portem lotniczym w Gdańsku, to wyjątkowo ważny element realizacji Portu Centralnego. Projekt zakłada budowę między innymi nowego terminalu wycieczkowego. Nowy pirs umożliwi zawijanie do Gdańska największym statkom wycieczkowym na świecie. Obecnie, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, port nie może przyjmować tak dużych jednostek – powiedział Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Porozumienie z Portem Lotniczym Gdańsk to nasz sygnał do potencjalnych inwestorów, że Port Gdańsk zdobył kolejnego silnego partnera w tym ważnym przedsięwzięciu – dodał Łukasz Greinke. 

Bardzo liczymy, że rozwój morskiego Portu Centralnego przyczyni się do rozwoju całego regionu. Mamy nadzieję na ożywienie gospodarcze, ale także na zwiększoną liczbę turystów, którzy postanowią przypłynąć do naszego kraju na pokładach statków wycieczkowych. Turyści ci, a także załogi statków, to potencjalni klienci naszego lotniska, którzy będą z niego korzystać, planując swoje podróże – powiedział Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Morski Port Centralny to flagowa inwestycja w Porcie Gdańsk oraz największa planowana inwestycja morska w Europie. Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha powierzchni lądu. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Pierwsze mają być gotowe w 2029 roku. Budowa Portu Centralnego ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki administracji morskiej na budowę nowych falochronów i pozostałej infrastruktury. 

Tekst: materiały prasowe

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Poprzedni

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Następny

Uroczyste zakończenie sezonu żeglarskiego w elbląskim Hotelu Młyn

Zobacz również