23 września 2024 roku, w siedzibie Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, odbyło się pierwsze powakacyjne spotkanie z cyklu mastermind, będące częścią wspólnego projektu Inkubatora Starter i Stowarzyszenia Kobiet Branży Morskiej INSPIRA – Women Can Sea.
Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję zgłębić tematykę KOMUNIKACJI W ŚRODOWISKU MORSKIM. Warsztaty poprowadziły: Izabela Klonowska-Hincka (ekspertka branży morskiej, promotorka komunikacji językowej Maritime English, project menedżerka, założycielka WindWaves) oraz Agnieszka Bujwid i Sylwia Bujwid (ekspertki branży shipping’owej, pełniące funkcje Chief Officer’ów na statkach handlowych w kompanii CMA CGM).
Spotkanie warsztatowe połączyło teorię z praktyką z zakresu komunikacji, w tym językowej, w środowisku morskim. Skuteczna komunikacja w branży morskiej odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności operacji morskich.
Izabela Klonowska-Hincka, w swojej prezentacji, podkreśliła istotność komunikacji w środowisku morskim, zwracając uwagę na różne jej formy stosowane w pracy na morzu. Szczególny nacisk położyła na Globalny Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (GMDSS), opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), będący fundamentem komunikacji na morzu i w sektorze gospodarki morskiej. Wskazała również na ważność komunikacji obrazkowej w postaci znaków bezpieczeństwa, która zapewnia szybkie i skuteczne komunikowanie, skracając czas reakcji w sytuacjach awaryjnych, przeciwdziałając potencjalnym zagrożeniom i zwiększając poziom bezpieczeństwa na statkach.

















Następnie skupiła się na komunikacji językowej w języku angielskim (Maritime English), omawiając Standardowe Zwroty Komunikacji Morskiej IMO (SMCP), które stanowią podstawę efektywnego komunikowania się w otoczeniu morsko-statkowym. Wyjaśniła, iż IMO SMCP dzielą się na wyrażenia i słownictwo dotyczące zarówno komunikacji zewnętrznej z uczestnikami środowiska morskiego (ship-to-shore i ship-to-ship), jak i komunikacji wewnątrz statkowej. Uczestnicy zapoznali się z podstawowymi pojęciami, wyrażeniami, komunikatami oraz skrótami językowymi, a także morskim alfabetem i cyframi fonetycznymi używanymi w morskiej komunikacji branżowej, podkreślając ich znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa i skuteczności operacji morskich.














W trakcie warsztatu jego uczestnicy mieli okazję zastosować nowo zdobytą wiedzę w praktyce, rozwiązując wspólnie ćwiczenia, w tym krzyżówkę językową oraz dopasowując wyrażenia językowe SMCP do odpowiednich „morskich” sytuacji, wykorzystując słowa, zwroty i skróty z Maritime English.
Agnieszka Bujwid i Sylwia Bujwid, jako praktyczki z wieloletnim doświadczeniem morskim, skupiły się na praktycznym aspekcie komunikacji w środowisku statkowo-morskim i w codziennej pracy na morzu. Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z pracy na statkach handlowych, pokreśliły fundamentalną istotę komunikacji dla zapewnienia bezpiecznej pracy na morzu i na statku w relacjach: statek-statek, statek-obsługa brzegowa oraz kadra oficerska-załoga szeregowa. Szczególną uwagę zwróciły na znaczenie różnic kulturowych, które są nieodłącznym elementem międzynarodowego środowiska morskiego, szczególnie zróżnicowanego pod względem kulturowym, rasowym, narodowym, etnicznym oraz językowym.







Omówiły również różnice gender’owe, które w istotny sposób kształtują jakość i poziom komunikacji na statku oraz w otoczeniu około statkowym, wpływając zarówno na formę, jaką przybiera komunikacja werbalna, jak i niewerbalna. Podkreśliły przy tym znaczenie języka inkluzywnego, który sprzyja budowaniu poszanowania dla różnorodności i wspiera współpracę w sektorze morskim. Poruszyły również kwestię różnic wynikających z podziału ról na statku, które stanowią ważny element w wysoce zhierarchizowanym środowisku statkowym. Zaakcentowały również, iż niewystarczająca znajomość języka branżowego – Maritime English – wśród załóg statków i uczestników operacji morskich, stanowi istotne wyzwanie w komunikacji w sektorze morskim, zarówno na morzu, jak i na lądzie.










Spotkanie warsztatowe spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród uczestników, a zagadnienie komunikacji w środowisku morskim i Maritime English z pewnością będzie kontynuowane.






Już wkrótce kolejne inspirujące mastermind’y!
Tekst: Izabela Klonowska-Hincka
Zdjęcia: Cezary Spigarski