BALTIC HUB UROCZYŚCIE INAUGURUJE TERMINAL T3, UMACNIAJĄC POZYCJĘ POLSKI JAKO KLUCZOWEGO HUBU LOGISTYCZNEGO
Baltic Hub oficjalnie zainaugurował dziś działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz umacnia pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw. W uroczystości otwarcia udział wzięli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych oraz liderzy branży, celebrując tę znaczącą inwestycję portową w regionie Morza Bałtyckiego.




















Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 roku. Dzięki jego uruchomieniu roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 miliona TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. Kluczowa infrastruktura obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.














T3 zostanie wyposażony w najnowocześniejszy zelektryfikowany sprzęt, który nie tylko zwiększy efektywność operacyjną, ale również ograniczy wpływ działalności terminala na środowisko. W skład wyposażenia wchodzi 20 zautomatyzowanych suwnic RMG (Rail Mounted Gantry) oraz siedem półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (Ship-to-Shore), należących do najwyższych tego typu konstrukcji w Europie, zdolnych do obsługi statków o pojemności 24 000 TEU i więcej. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.
Projekt T3 został zaplanowany i zrealizowany z wykorzystaniem szerokiego zakresu rozwiązań proekologicznych – od niskoemisyjnych materiałów budowlanych, przez ochronę siedlisk morskich, aż po zastosowanie zielonych technologii. Całość sprzętu terminalowego zasilana jest energią elektryczną objętą gwarancją pochodzenia ze źródeł odnawialnych, wspierając cele Baltic Hub w zakresie zrównoważonego rozwoju: redukcję emisji dwutlenku węgla o 50% do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 10% względem roku poprzedniego. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 miliona TEU tego wyniku. Uruchomienie T3 istotnie zwiększa możliwości handlowe Polski i krajów sąsiednich, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowy terminal wzmocni również połączenia intermodalne między rynkami śródlądowymi Europy a światowymi szlakami żeglugowymi.
Jan Van Mossevelde, Prezes Baltic Hub, powiedział podczas ceremonii: „Dziś świętujemy inaugurację T3 – jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie.”






















– Powierzchnia Polski powiększyła się o 36 hektarów, ale nie jest to zwykły ląd. To jest miejsce dynamicznego rozwoju naszego kraju. Mamy dowody na to, że Port w Gdańsku i Baltic Hub jest coraz silniejszym miejscem, które integruje Polskę ze światowym handlem. W ubiegłym roku w polskich portach wynik przeładowanych kontenerów to blisko 3,3 mln TEU. To jest absolutny rekord w historii Polski. Co więcej, najnowsze dane pokazują, że w roku 2024 wartość naliczonych tutaj ceł, akcyz i podatku VAT to blisko 56 mld zł. Czyli miliard więcej niż rok wcześniej. To nie są zwykłe liczby. To jest dowód na to, że polskie porty i polska gospodarka morska bardzo dynamicznie się rozwijają i chcemy, aby ten rozwój był jeszcze szybszy. Rolą naszego rządu i planem naszego rządu jest to, aby nasze porty ambitnie rozwijać – powiedział Arkadiusz Marchewka, Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.











– Aby to wszystko było tutaj realizowane, aby te miliony wpływały do budżetu państwa, z którego dalej rozwija się gospodarka, jest potrzebna bardzo elastyczna i odpowiadająca na potrzeby obsługa graniczna. I właśnie w tym temacie działa rząd polski. Podpisaliśmy niedawno umowę z Portem Gdańsk na budowę nowego, zintegrowanego punktu obsługi granicznej. To spowoduje, że wszystkie te instytucje, inspekcje, które są zaangażowane w to, aby przedsiębiorcy szybciej i sprawniej mogli realizować swoje cele, były w jednym miejscu i aby ze sobą na bieżąco szybko współpracowały – mówiła Beata Rutkiewicz, Wojewoda Pomorska.







– Wierzymy, że rząd nadal będzie wspierał inwestycje w Port Gdański i Gdańsk będzie się rozwijał. I wszyscy wiemy, jak ważny jest port w Gdańsku, chociażby w kontekście wojny na Ukrainie, jak ważną rolę pełnił na mapie logistycznej Unii Europejskiej czy NATO. Z tego miejsca też chciałbym zadeklarować, że samorząd województwa, zarząd województwa pod kierownictwem marszałka Struka będzie wspierał dalszy rozwój portów i całej gospodarki morskiej na Pomorzu – powiedział Marcin Skwierawski, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego.







– W Polsce potrafimy coś robić konsekwentnie, niezależnie od zmieniających się rządów. To już prawie 20 lat tego projektu, który nadal się rozwija. Czekamy na kolejny etap, bardzo ważny, jeśli chodzi o niezależność energetyczną Rzeczpospolitej Polskiej. Cieszymy się z rozwoju, z miejsc pracy, ale także prosimy o jeszcze lepszą współpracę, jeśli chodzi o współpracę z otaczającymi nas dzielnicami naszego miasta. Myślę, że to jest bardzo, bardzo ważne, żeby była akceptacja społeczna dla tego rodzaju inwestycji, bo strategicznie to jest jasne, one są bardzo ważne, nie tylko dla Gdańska, Pomorza i Polski, ale także dla całej Europy – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Miasta Gdańsk.







– Powinniśmy być bardzo dumni jako Polacy, że mamy tak niesamowity hub kontenerowy w Polsce, dzięki któremu jesteśmy bardzo dobrze postrzegani na zewnątrz Polski, w Europie i na świecie. Dzięki temu, że w realizacji tego ogromnego projektu, który jest cały czas w rozwoju, zaangażowana jest strona singapurska, możemy bardzo dużo się uczyć. Możemy współtworzyć kulturę, która jest nam tak bardzo potrzebna, która wzmacnia naszą polską gospodarkę morską, która jest częścią gospodarki Polski, ale także bardzo ważną częścią gospodarki Unii Europejskiej – mówiła Dorota Pyć, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.











Ong Kim Pong, Dyrektor Generalny Grupy PSA International, dodał: „Oficjalne otwarcie terminala T3 oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału nie tylko dla Baltic Hub, ale także dla całego europejskiego krajobrazu handlowego. W PSA wierzymy, że porty nie są odizolowanymi elementami infrastruktury, lecz kluczowymi węzłami w większym ekosystemie – i terminal T3 jest tego namacalnym wyrazem. Stanowi kolejny krok w realizacji naszej strategii Node to Network, przekształcającej pojedyncze terminale w inteligentną, globalnie połączoną sieć, która wspiera efektywność, odporność i zrównoważony rozwój. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata.”





– Prace rozpoczęliśmy w listopadzie 2022 roku. W pierwszej kolejności uformowaliśmy sztuczną wyspę. Obudowaliśmy ją ściankami szczelnymi i palościanką oraz przygotowaliśmy basen dla największych na świecie statków. Przeprowadziliśmy zaawansowane prace wzmocnieniowe gruntu, obudowaliśmy oczepy żelwetowe na głównych ścianach, uformowaliśmy kilometry belek podsłuwnicowych i podkątenerowych. Cały obiekt został wyposażony w kilometry kanalizacji deszczowej, wodociągowej oraz kabli teletechnicznych i energetycznych umożliwiających sterowanie automatycznymi suwnicami. – powiedział Cezary Łysenko, Członek Zarządu Budimex S.A.








„Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, że w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym – tutaj, w Polsce. Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju.” – dodał Piotr Matczuk, Prezes Zarządu PFR


„W IFM Investors angażujemy się w projekty o mocnych fundamentach, strategicznym znaczeniu i realnym potencjale długoterminowego rozwoju. Baltic Hub doskonale wpisuje się w nasze cele – to inwestycja oparta na sprawdzonym partnerstwie i solidnym zespole, odgrywająca istotną rolę w rozwoju Polski oraz całego regionu. Jesteśmy dumni, że możemy wnieść nasze doświadczenie do tego przedsięwzięcia i przyczynić się do umacniania pozycji Polski jako kluczowego ogniwa w regionalnej i globalnej sieci logistycznej” – mówi Marcin A. Piasecki, Dyrektor Wykonawczy w IFM Investors oraz członek Rady Nadzorczej Baltic Hub.


















































Tekst: materiały prasowe Baltic HUB
Zdjęcia: Cezary Spigarski
O Baltic Hub:
Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.
Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi, Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej.
Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2024 roku Baltic Hub obsłużył 2,2 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400 osób.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 180 lokalizacji w 45 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.