We wtorek 29 października 2019 roku o godzinie 12.30 w stoczni
Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING
S.A. odbyło się wodowanie statku wielozadaniowego o numerze budowy B 618/2. Jest
to już druga z serii, jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie.
Kontrakt na budowę dwóch
wielozadaniowych statków podpisany został 5 marca 2018 roku w siedzibie Urzędu
Morskiego w Szczecinie. Pierwszy z nich, zwodowany przed trzema miesiącami, eksploatowany
będzie przez Urząd Morski w Gdyni. Kolejny statek, którego wodowanie właśnie
się odbyło, realizować będzie swe zadania w Urzędzie Morskim w Szczecinie.
Obydwa statki o
długości 60 m,
szerokości 12,8 m
i zanurzeniu 3,5 m
będą osiągać prędkość 13 węzłów. Obsługiwane będą przez 6-cio osobową załogę i 14
osób personelu specjalistycznego.
Prezes Remontowa Shipbuilding S.A., Marcin Ryngwelski witając przybyłych gości nawiązał do roku 2020, w którym przypadnie 75 rocznica działalności stoczni (co ciekawe będzie to również rok jubileuszowy 100-lecia Polskiej Administracji Morskiej – dop. red.). Dzisiejsze wodowanie to już 1024 w historii stoczni, a 9 w roku obecnym, przypomniał też, że w tym roku jest to już druga wodowana jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie (poczytaj tu – kliknij). Prezes chwalił też realizację projektu, który przebiega bez żadnych opóźnień. Jak mówił: „Jesteśmy niezmiernie dumni (po wygranym przetargu), że budowę obu statków powierzono właśnie nam, polskiej stoczni, wchodzącej w skład grupy Remontowa Holding, której prezesem jest Piotr Soyka.” Prezes przypomniał, że nowo budowane obie jednostki zastąpią na morzu wysłużone już dzisiaj „Zodiak” i „Planeta” – również w 1982 roku zbudowane w tej stoczni. Podkreślał także bardzo zaawansowane, na najwyższym światowym poziomie wyposażenie techniczne powstających tu dzisiaj statków
Spalinowo –
elektryczny system napędu pozwoli na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu
różnorodnych zadań. W codziennej eksploatacji jednostki przeznaczone będą do
transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, a także wykonywania i
opracowywania pomiarów hydrograficznych. W przypadku wystąpienia katastrofy
morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów
olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniania funkcji ratowniczych. W
okresie zimowym, w przypadku wystąpienia zalodzenia torów wodnych, statki pełnić
będą funkcje lodołamaczy pełnomorskich.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski dał wyraz satysfakcji ministerstwa, że właśnie w nadchodzącym roku jubileuszowym, Polska Administracja Morska otrzyma dwie specjalistyczne jednostki. Ale zapewniał też, że w najbliższych latach polskim firmom, m.in. Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa, niezbędnej specjalistycznej floty będzie przybywać
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, dał wyraz zadowolenia, że nowe stulecie Urzędy Morskie Gdyni i Szczecina rozpoczną wprowadzając do eksploatacji dwa nowe specjalistyczne statki
Zenon Kozłowski, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. Oznakowania Nawigacyjnego – wyraził podziękowania dla wszystkich uczestniczących w budowie statku, od projektu, aż po rzetelne, stoczniowe wykonanie
Obie jednostki
budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej
Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod
nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.
Statki wejdą do
eksploatacji w 2020 roku.
Na zakończenie uroczystości do akcji wkroczył jeszcze ks. Edward Pracz. Tradycyjnie poprowadził krótkie nabożeństwo i nadał sprawie wymiar duchowy, dokonując poświęcenia jednostki zanim na dobre zagości na morzu
I nadszedł ten czas, na który zawsze z pewną niecierpliwością oczekują wszyscy zgromadzeni – efektowne, pierwsze wejście statku lewą burtą do wody
Inwestycja w 85%
dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
stanowi jeden z elementów budowy systemu poprawiającego dostępność portów od
strony morza, wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego, a przez to wzrost konkurencyjności
i prestiżu portów.
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najwygodniejsze przeglądanie strony, zapamiętując Twoje preferencje i ponowne wizyty. Klikając „Akceptuj wszystko”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Możesz jednak odwiedzić „Ustawienia plików cookie”, aby udzielić kontrolowanej zgody.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Te pliki cookie zapewniają podstawowe funkcjonalności i funkcje bezpieczeństwa witryny, anonimowo.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie jest używany do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analityka”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Plik cookie jest ustawiany na podstawie zgody na pliki cookie GDPR w celu zapisania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookie są używane do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie jest używany do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie jest używany do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”.
viewed_cookie_policy
11 months
Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na używanie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają w wykonywaniu pewnych funkcji, takich jak udostępnianie treści witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje stron trzecich.
Pliki cookie wydajnościowe służą do zrozumienia i analizowania kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga w zapewnieniu użytkownikom lepszych wrażeń.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacji na temat metryk, liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.
Pliki cookie reklamowe służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania spersonalizowanych reklam.