PGZ Stocznia Wojenna informuje, iż 17 listopada zakończyły się, trwające przez 4 dni pierwsze próby morskie okrętu patrolowego „Ślązak”. Kolejne wyjście w morze zaplanowano na 20 listopada br. Podczas czterech dni przeprowadzono generalne prace związane z kalibrowaniem i ustawianiem układu napędowego w wybranych trybach pracy. Sprawdzono poprawność działania wszystkich systemów związanych z obsługą siłowni okrętowych, urządzeń wyposażenia pokładowego m. in. w maszynkach sterowych i stabilizatorów przechyłów, a także funkcjonowanie elektrowni okrętowej w różnych reżimach pracy. Testy wypadły pomyślnie, sprawdzane systemy i urządzenia działają prawidłowo.

Dalszej regulacji wymagają jeszcze silniki główne, co będzie wykonane przez serwis zagranicznego dostawcy. Ponadto kontynuowana będzie regulacja pracy maszynek sterowych i stabilizatorów przechyłów oraz wykonywane będą prace związane z próbami szczelności stref pożarowych 2 i 3 okrętu związane z pracą systemu wentylacji i klimatyzacji.
Zanim okręt będzie gotowy do formalnych prób SAT i prób zdawczo – odbiorczych, planowane jest jeszcze jedno wyjście w morze.

Odnosząc się do kosztów i czasu budowy okrętu prezes stoczni Konrad Konefał powiedział: „Gdyby nie zaangażowanie i kompetencje stoczniowców Stoczni Wojennej oraz determinacja resortu obrony obecnej kadencji trwałoby to jeszcze dłużej i kosztowało jeszcze więcej”. Prezes Konefał przypomniał, że pierwsze wyjście okrętu w morze nastąpiło zgodnie z harmonogramem kontraktowym, zaledwie po 5 miesiącach od podpisania umowy. Szybkie tempo kończenia budowy stało się możliwe m. in. dzięki przejęciu przez Polską Grupę Zbrojeniową upadłej Stoczni Marynarki Wojennej od Syndyka, a następnie ustanowienie przez nią pomostowego wsparcia finansowego dla projektu – dodał.
Prezes Stoczni wyraził także przekonanie, że przy utrzymaniu dotychczasowej dobrej współpracy z Inspektoratem Uzbrojenia i Polską Grupą Zbrojeniową, Stocznia jest w stanie realizować najbardziej wymagające projekty remontowe, modernizacyjne, a także budowy nowych jednostek dla polskiej floty z wykonaniem programu „Miecznik” włącznie.

Okręt wyposażony jest w Zintegrowany System Walki, który na bazie Zautomatyzowanego Systemu Dowodzenia TACTICOS firmy THALES Nederland B.V. łączy w funkcjonalną całość środki obserwacji technicznej (sensory) i uzbrojenie (efektory).
Zestaw efektorów tworzą trójwspółrzędny radar wstępnego wykrywania SMART-S MK-2, radiolokacyjny i optoelektroniczny system kierowania ogniem STING E/O MK-2, optoelektroniczny system kierowania ogniem MIRADOR (wszystkie dostarczone przez THALES Nederland B.V.) oraz radary nawigacyjne SYNAPSIS firmy Raytheon Anschütz GmbH i sonar nawigacyjny VANGUARD firmy ELAC.
Na uzbrojenie jednostki składają się wyprodukowane przez Leonardo Defences 76-milimetrowa armata OTO Melara oraz dwie 30-milimetrowe armaty Marlin-WS, a także produkcji Polskiej Grupy Zbrojeniowej przenośne wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu GROM z Mesko oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm z Zakładów Mechanicznych Tarnów.

W toku budowy przewidziano możliwość dozbrojenia okrętu w system rakietowy WODA -WODA o zasięgu pozahoryzontalnym, przeciwlotnicze / przeciwrakietowe systemy rakietowe WODA-POWIETRZE, uzbrojenie torpedowe do zwalczania okrętów podwodnych, a także w sonary podkilowy i holowany. Zapewniono tym samym możliwość rekonfiguracji okrętu do pierwotnie przewidywanej funkcji korwety wielozadaniowej.

***
Charakterystyka okrętu
Długość całkowita: 95,2 m
Szerokość: 13,5 m
Zanurzenie: 3,6 m
Wyporność: ok. 1800 ton
Autonomiczność: 30 dni
Prędkość maksymalna: ok. 30 węzłów
Główne zadania okrętu
- patrolowanie i ochrona torów podejściowych i morskich linii komunikacyjnych;
- eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
- kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
- zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
- udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych
a także
- zwalczanie celów nawodnych, powietrznych;
- doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
Tekst: materiały prasowe PGZ Stoczni Wojennej
Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski