Trzy nowe elektryczne suwnice RMG przeznaczone do pracy na bocznicy kolejowej DCT rozpoczęły przeładunki. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne, pozwalając DCT zrobić kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla naszych klientów na kolei.

Suwnice przypłynęły do nas w częściach w lipcu 2019 z Chin. Ogromne elementy nowego sprzętu zostały przetransportowane do miejsca montażu. W tym samym czasie rozpoczęto prace nad stworzeniem nowych szyn dla suwnic RMG – skomplikowane zadanie, gdy bocznica kolejowa musi pozostać w pełni operacyjna. Teraz, po pomyślnym przejściu pierwszych testów, są one gotowe do rozpoczęcia obsługi pociągów na bocznicy kolejowej DCT.

Suwnice RMG mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Jako, że są zasilane elektrycznie mają niższe emisje niż suwnice placowe RTG, które zastąpiły. Są nie tylko większe i bardziej wydajne, ale także szybsze z maksymalną prędkością jazdy wynoszącą 150 m na minutę.

Dla wyobrażenia, wielkość suwnicy RMG to długość 8 kontenerów 20-stopowych postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych jeden na drugim.

Dodatkową funkcjonalnością suwnic RMG jest obracanie kontenera w osi pionowej o 360 stopni oraz możliwość pracy 24 h na dobę w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h.

Nowe szyny i suwnice RMG są pierwszym krokiem w modernizacji kolei w programie T2b. Następnie, DCT zwiększy liczbę torów z 4 do 7 i wydłuży je do 750m, w efekcie tego DCT będzie miało tory kolejowe o długości 5,25 km, ponad dwukrotnie zwiększając możliwości przeładunkowe na kolei. Suwnice RMG będą również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych.

Dołączenie do operacji nowych suwnic RMG o takich parametrach oznacza osiągnięcie przez DCT jeszcze wyższych standardów obsługi dla naszych klientów, a także zakończenie kolejnego etapu na drodze do wzrostu wydajności bocznicy kolejowej DCT.

 „Inwestycje w celu zwiększenia wydajności oraz możliwości przeładunkowych na kolei są niezwykle ważną częścią rozwoju DCT Gdańsk. Rozbudowa naszej bocznicy kolejowej podwoi nasze zdolności przeładunkowe na kolei do ponad miliona TEU. Pierwszy istotny krok został zrealizowany – przebudowa bocznicy tak, aby mogła być obsługiwana przez nasze nowe suwnice RMG. Następnie, tory zostaną rozbudowane do długości 750 m, a ich liczba zwiększy się z czterech do siedmiu. Projekt ten wymaga starannego zaplanowania, ponieważ jest realizowany jednocześnie z odbywającymi się przeładunkami na bocznicy” – mówi Cameron Thorpe, Dyrektor Generalny DCT Gdańsk.

Całość komponentu kolejowego programu T2B ma być ukończona pod koniec 2021 roku. Inwestycje te zostały również uzgodnione z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, który inwestuje w dodatkowy tor kolejowy do DCT, podwajając jego przepustowość, a także budując dostęp dwutorowy z wiaduktem na liniach kolejowych.

 „Wierzymy, że inwestycje, które prowadzimy na kolei są bardzo potrzebne dla rozwoju całego kraju. Pomimo spowolnienia gospodarczego, nadal 35% wszystkich kontenerów w ruchu lądowym w porcie w Gdańsku wywozi się koleją. W DCT, w pierwszych czterech miesiącach 2020 nie tylko wzrosła ilość ładunków obsługiwanych koleją, ale także wzrósł udział kolei ogółem. 35% to bardzo dobry wynik, ale zarówno my jak i nasi kontrahenci widzimy jeszcze większy potencjał w transporcie kolejowym” – podsumowuje Dominik Landa, Dyrektor Handlowy DCT Gdańsk.

* * *

O programie T2b:

Program T2b jest kolejnym etapem dynamicznego planu rozwoju DCT, T2b to kontynuacja zakończonego już projektu T2 – nowe nabrzeże wraz z 5 super nowoczesnymi suwnicami STS oraz dodatkowe place składowe wraz z 16 suwnicami eRTG. Projekt zakończył się w 2016 roku i podwoił możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

W 2018 roku terminal DCT Gdańsk zainicjował program T2b, który ma zakończyć się do 2021 roku. Status komponentów projektu T2b –

Nabrzeże:

Na nabrzeże naszego terminalu T2 oddaliśmy już do użytku trzy nowe suwnice nabrzeżowe Super-Post Panamax. Jest już ich łącznie 8 przy nabrzeżu T2 – wszystkie zdolne do obsługi statków o 25 rzędach kontenerów, jeszcze bardziej zwiększające naszą wiodącą w swojej klasie produktywność przy nabrzeżu.

Plac:

Zakończyliśmy rozbudowę placów składowych i oddaliśmy do użytku 5 wysoko wydajnych elektryczne RTG oraz zwiększyliśmy przestrzeń dla kontenerów chłodniczych.

Brama:

Całkowicie przebudowaliśmy kompleks bramowy i wjazd na terminal oraz zainstalowaliśmy system OCR. Wprowadzenie systemu OCR na naszych bramkach poprawia bezpieczeństwo zarówno kierowców zewnętrznych, jak i pracowników DCT, a także ułatwia bardziej efektywny i szybszy czas obsługi na bramie oraz ostatecznie zwiększa produktywność całego kompleksu bramowego. Wcześniej kierowcy zewnętrzni musieliby wysiadać ze swoich pojazdów, aby przedstawić dokumentację przed wjazdem na terminal. Teraz proces ten przebiega bezproblemowo, a kierowca nie musi wysiadać ze swojego pojazdu. W połączeniu z wprowadzonym rok wcześniej Systemem Rezerwacji Pojazdów oznacza to, że ciężarówki nie muszą dłużej czekać poza terminalem przed wjazdem, co zmniejsza wtórną emisję dwutlenku węgla.

Kolej:

Oddaliśmy do użytku 3 nowe całkowicie zelektryfikowane suwnice RMG, a także przystosowaliśmy bocznicę kolejową do obsługi nowym sprzętem. Przygotowaliśmy infrastrukturę kolejową do uruchomienia systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów. Kolejny etap to rozbudowa torów kolejowych do 750 metrów oraz zwiększenie ich liczby z 4 do 7.

Tekst i zdjęcie: materiały prasowe DCT

Previous

Kolejne urządzenia do laboratoriów przekazały Port Gdynia i Port Gdańsk w ramach akcji #dzielmysiędobrem

Next

29 maja 1921 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia

Zobacz również