Operator promowy Stena Line ogłosił nazwy dwóch nowoczesnych statków typu ro-pax, które zaczną kursować w 2021 roku na trasie między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie. Nowe promy zwiększą pojemność ładunkową linii o 30 proc., a także będą atrakcyjną alternatywą dla podróżujących przez Morze Bałtyckie. Po otrzymaniu około 600 propozycji nowych nazw od swoich klientów, operator wybrał następujące: Stena Scandica i Stena Baltica.

W październiku Stena Line ogłosiła wzmocnienie swojej floty na Morzu Bałtyckim. Będzie to możliwe dzięki planowanemu na 2021 r. wprowadzeniu dwóch nowoczesnych statków typu ro-pax, które będą pływać na trasie między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie. Zwiększy to pojemność ładunkową linii o 30 proc., a podczas rejsów będzie można skorzystać z nowoczesnych udogodnień dostępnych na pokładzie nowych jednostek. Oba statki zostały zbudowane w 2005 roku we włoskiej stoczni Visentini i przez ostatnie 10 lat kursowały na trasie Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Przed rozpoczęciem operacji na nowej trasie, statki zostaną zmodernizowane i wydłużone przez siostrzaną firmę Stena RoRo, a także otrzymają nowe nazwy.

– Nowe nazwy statków to połącznie naszego skandynawskiego dziedzictwa z regionem, w którym będą działać. Te statki to zupełnie nowa jakość podróży tak dla pasażerów jaki klientów frachtowych. – mówi Johan Edelman, dyrektor łotewskich linii promowych w Stena Line.

Pierwszy z dwóch statków, Stena Scandica (dawniej Stena Lagan), przechodzi obecnie gruntowną przebudowę w stoczni Sedef w Tuzli (Turcja). Dołączenie Stena Scandica do floty Stena Line i rozpoczęcie operacji tą nową jednostką na trasie Nynäshamn-Ventspils planowane jest na pierwszy kwartał 2021 r.

Drugi statek – Stena Mersey – nadal pływa na Morzu Irlandzkim. Wiosną zostanie zmodernizowany oraz przedłużony w tej samej stoczni co Stena Scandica, a przed latem dołączy do floty rozpoczynając żeglugę po Morzu Bałtyckim. Ta jednostka odziedziczy klasyczną nazwę statku Stena Line i będzie się nazwywać Stena Baltica.

Rewolucyjna przebudowa

Obie jednostki zostaną wydłużone o 36-metrową sekcję środkową, a po przebudowie osiągną 222 m długości. Każdy ze statków będzie mógł zabrać 970 pasażerów. Na pokładzie dostępnych będzie 200 kabin a także 2875 m pojemności ładunkowej oraz dodatkowy pokład samochodowy. Dzięki temu możliwości przewozowe linii zwiększą się o 30 proc. Dodatkowo, w celu zwiększenia efektywności ładunkowej, jednostki zostaną przystosowane do wjazdu i wyjazdu z dziobu i rufy, na dwóch poziomach. Ponadto, statki zostaną wyposażone w hybrydowe scrubbery.

Wnętrza Stena Scandica i Stena Baltica zostaną wykończone w jasnym i przestronnym stylu skandynawskim, typowym dla Stena Line.

Nowoczesne udogodnienia na pokładzie, które zapewnią komfortową podróż obejmują:

  • 200 kabin, w tym 88 nowych i nowoczesnych kabin, przygotowanych w takim samym stylu jak na najnowszych promach Stena Line klasy E-flexer. Wszystkie kabiny są wyposażone w TV.
    • Kabiny dla rodzin, a także kabiny przeznaczone dla osób podróżujących ze zwierzętami, a oprócz tego dodane na pokładzie nowe kojce do przewozu psów.
    • Część restauracyjno-barową z widokiem na morze oraz kafeterię z wyborem przekąsek.
    • Salony z rozkładanymi fotelami lotniczymi i ekranami telewizyjnymi.
    • Pokład zewnętrzny, aby móc cieszyć się widokami i świeżym morskim powietrzem, a latem – również słońcem.
    • Cyfrowe ekrany informacyjne oraz całodobową recepcję.
    • Wi-Fi dostępne we wszystkich miejscach publicznych.
    • Sklep pokładowy o powierzchni 120 mkw. z dużym asortymentem i niskimi cenami.

Nowe statki na trasie Liepaja-Travemünde w 2021 roku

W listopadzie tego roku Stena Line ogłosiła również, że promy pływające dotychczas na trasie Liepaja-Travemünde (czyli Stena Gothica i Urd) zostaną zastąpione nowoczesnymi jednostkami typu ro-pax już w 2021 roku. Dzięki temu zdolność przewozowa linii zwiększy się o 40 proc., a czas rejsu zostanie skrócony z 27 do 20 godzin. Nowe statki nie zostały jeszcze wymienione z nazwy.

Zauważyliśmy wzrost popytu ze strony naszych klientów w całym regionie Morza Bałtyckiego. Obecnie wzmacniamy naszą pozycję i ofertę dla klientów. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu w 2021 r. na obie nasze linie promowe do i z Łotwy, nowych i zarazem nowoczesnych statków o większej pojemności ładunkowej oraz atrakcyjnych udogodnieniach na pokładach. – mówi Johan Edelman, dyrektor łotewskich linii promowych w Stena Line.

Więcej o nowych statkach na linii Nynäshamn-Ventspils

Nazwy: Stena Scandica i Stena Baltica

Trasa: Nynäshamn-Ventspils, od 2021 roku

Zbudowane: 2005 r. we włoskiej stoczni Cantiere Navale Visentini

Przebudowa: przez Stena RoRo w sezonie 2020/2021 w Sedef Shipbuilding w Tuzli, Turcja.

Długość: 222 m

Liczba pasażerów: 970

Pojemność ładunkowa: 2875 m pojemności ładunkowej + pokład samochodowy

Liczba kabin: 200

Film (youtube) pokazujący Stena Scandica podczas prac w stoczni:

Tekst i zdjęcie: materiały prasowe Stena Line

Previous

Port Gdańsk wspiera młodych naukowców

Next

Port Szczecin-Świnoujście przeładowano właśnie 30-milionową tonę towaru w tym roku

Zobacz również