W zeszłym tygodniu Urząd Morski w Gdyni dokonał technicznego odbioru zabezpieczenia przeciwpowodziowego w Krynicy Morskiej.
Celem całej inwestycji jest poprawa sprawności reagowania w sytuacji wystąpienia powodzi sztormowych, a mianowicie zabezpieczenie Krynicy Morskiej przed powodziami od strony Zalewu Wiślanego, poprawa ochrony brzegu Morza Bałtyckiego oraz minimalizowanie strat, wynikających z erozji lądu i cofania się brzegu. Dzięki uniknięciu powodzi, oprócz ochrony infrastruktury, znajdującej się w tym obszarze, zachowane zostaną również istniejące walory przyrodnicze.
Zespół realizujący projekt ze strony Inwestora – Urzędu Morskiego w Gdyni, Inżyniera Kontraktu – SWECO Consulting Sp. z o.o. oraz Wykonawcy – Konsorcjum firm: WMW Marek Pestilenz i Wojciech Pestilenz Sp. j., Przedsiębiorstwo Budownictwa Melioracyjnego i Urządzeń Wodnych „INWESTMEL” Sp. z o.o, DABI SM Budny Sp. z o.o., Sp. komandytowa podczas odbioru technicznego
W ramach inwestycji wykonano:
- budowę nowych wałów przeciwpowodziowych
- przebudowę istniejących wałów przeciwpowodziowych poprzez podwyższenie korony wału
- montaż mobilnych zapór przeciwpowodziowych w portach rybackim i pasażerskim. Zapory są proste w montażu, co jest niezwykle ważne z uwagi na krótki czas, jaki jest potrzebny do ich rozstawienia. Ten rodzaj zabezpieczenia przeciwpowodziowego, a mianowicie połączenie stałej konstrukcji wału z przesłonami mobilnymi, montowanymi w razie wystąpienia zagrożenia, jest bardzo korzystny i funkcjonalny m.in. z uwagi na możliwość zachowania walorów krajobrazu, który wyłącznie w sytuacji nadzwyczajnej zostanie zasłonięty przez zapory
- budowę rowu wału wzdłuż skarpy w celu odprowadzenia wód opadowych
- budowę drogi serwisowej na koronie wału
Wał przeciwpowodziowy w Krynicy Morskiej z lotu ptaka. Fot. Polska-Morska.pl
Droga na koronie wału, choć w zamierzeniu służy jego obsłudze technicznej, jest również przepięknym ciągiem spacerowym, który niewątpliwie uatrakcyjni turystycznie fragment brzegu Zalewu Wiślanego, znajdujący się w Krynicy Morskiej.
W ramach projektu zaplanowano również zakup specjalistycznego wyposażenia do obsługi wału: jest to quad wraz z przyczepą oraz zestaw do montażu przegród mobilnych oraz ładowarki czołowej.
Długość linii brzegowej, na której prowadzone były działania z zakresu ochrony brzegów morskich to 4,0 km.
Koszt projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 35 000 000 zł.
Tekst: materiały prasowe Urząd Morski Gdynia
Zdjęcia: Polska-Morska.pl