Na zaproszenie Urzędu Morskiego w Gdyni oraz konsorcjum firm NDI/Besix dziennikarze Bałtyckiego Klubu Publicystów Morskich mogli zapoznać się z postępem prac przy budowie przejścia z Zatoki Gdańskiej do portów Mierzei Wiślanej.

Informacji ze strony inwestora i wykonawcy udzielali: Wojciech Żurawski – główny inspektor Delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni w Elblągu, Mariusz Janczewski – zastępca dyrektora projektu w konsorcjum NDI/Besix, Paweł Perkowski – koordynator Biura Kapitana Nowy Świat w Urzędzie Morskim w Gdyni, Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka firmy NDI do kontaktu z mediami; Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy / asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Port osłonowy prawie gotowy

Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą oraz budowę zamknięć wraz ze stacjami poczekalnymi od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Budowany jest nowy układ drogowy z ruchomymi mostami stalowymi obracającymi się wokół osi pionowej, co umożliwi przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Na Zalewie Wiślanym budowana jest sztuczna wyspa – poinformowała Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy/asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zaawansowanie prac wynosi około 90 proc. Zaawansowanie w czasie szacujemy na 80 proc., a wyprzedzenie czasowe wynosi około 5 proc. – mówił Mariusz Janczewski – zastępca dyrektora projektu w konsorcjum NDI/Besix, który oprowadził dziennikarzy po inwestycji.

Kanał uniezależnia przejście do portów Elbląg, Frombork i Tolkmicko. Statki i jachty nie będą musiały pokonywać wód należących do Federacji Rosyjskiej w rejonie Kalinigradu (Cieśnina Pilawska). Powstaje nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Montowane są śluzy

Mijamy miejsce gdzie montowane są bramy śluzy. W części południowej kanału żeglugowego zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego. W części północnej zakończono wszelkie roboty żelbetowe. Zamontowano gumowe elementy odbojowe. Zbudowano pochylnie dla zwierząt. Po dwie pochylnie na każdym brzegu, każda o szerokości 5 m i długości 22 m.

W śluzie wykonywany jest montaż urządzeń hydrotechnicznych. Śluzy pozwolą na wyrównywanie poziomu wody w kanale między częścią kanału połączoną z Zatoką Gdańską, a odcinkiem prowadzącym do Zalewu Wiślanego.

Poza tym cały czas prowadzone są prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Pomogą w tym dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe. Jeden z nich, most północny, od lata ubiegłego roku jest już w użytku. Z kolei most południowy przechodzi testy mechanizmu obrotowego.

Kapitanat Portu jak statek

Przechodzimy obok wykończonego już budynku Kapitanatu Portu. Trzykondygnacyjny lśniący bielą budynek wykonany jest w kształcie statku. Na samej górze okazała „sterówka”, miejsce oficera operacyjnego Kapitanatu Nowy Świat.

Budynek przygotowany jest do wyposażenia w niezbędny sprzęt – Paweł Perkowski – koordynator Biura Kapitana Nowy Świat w Urzędzie Morskim w Gdyni i dodaje, że już ogłoszono nabór kadr do kapitanatu Nowy Świat.

Za falochronem od strony Zatoki Gdańskiej znajduje się port osłonowy, w którym będą cumować statki czekające na otwarcie śluz. Przez kanał przepływać będą statki o zanurzeniu 5 metrów. W porcie statki będą mogły uzupełniać zapasy wody i żywności. Tutaj będzie możliwość zmiany załogi. W porcie będą mogły cumować statki handlowe, serwisowe, a także pasażerskie i jachty. Jest to standardowy port morski z Bałtyku – wyjaśnia Mariusz Janczewski.

Inwestycja w dwóch województwach

Kanał żeglugowy będzie miał 1 kilometr długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wejście do portu Elbląg statkom o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów. Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma zakończyć się w 2022 roku.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego, na terenie gmin Sztutowo i Krynica Morska odbywa się budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowa drogi wodnej w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przebiega przez środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy.

W granicach województwa warmińsko-mazurskiego budowana jest południowa część drogi wodnej na Zalewie Wiślanym. Obejmuje Tolkmicko. Droga wodna na rzece Elbląg wraz z przyległymi terenami lądowymi znajdują się na terenie gminy Elbląg i miasta Elbląg.

Prace trwają od 18 października 2019 r., kiedy Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum N.V. Besix SA, NDI SA i NDI Sp. z o.o. teren, na którym prowadzone są prace polegające na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kontrakt zaplanowano na 32 miesiące.

Tekst: Marek Grzybowski

Zdjęcia: Cezary Spigarski