11 stycznia 2023 roku w Karlskronie w Szwecji, odbyła się uroczystość nadania nazwy promowi Stena Ebba, drugiemu z nowych statków typu E-flexer na linii Gdynia-Karlskrona. Butelkę szampana o burtę rozbiła matka chrzestna statku, wojewoda regionu Blekinge w Szwecji, Ulrica Messing.

„Nadaję Ci nazwę Stena Ebba” powiedziała Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge podczas chrztu statku, który odbył się na terenie Terminala Promowego w Karlskronie w Szwecji. Udział w uroczystej ceremonii 11.01.2023 wzięli przedstawiciele wielu firm z sektora transportu morskiego, a także instytucji z Polski i Szwecji, w tym Joanna Hofman, ambasador RP w Sztokholmie, Emma Swahn Nilsson, przewodnicząca rady miasta Karlskrona, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdyni a także Anders Hermansson, dyrektor szwedzkiej organizacji armatorów Svensk Sjöfart.

Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu Stena Ebba na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów w obszarze gospodarczym, który wciąż się rozwija. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line – Obsługujemy tę trasę promową od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw.

Stena Ebba to jeden z największych promów w regularnej żegludze na Bałtyku. Ma długość 240 metrów, oferuje miejsce dla 1200 osób a na 3600 metrach pomieści nawet 200 ciężarówek. To zupełnie nowa jednostka – na linię Gdynia-Karlskrona przybyła bezpośrednio ze stoczni. Prom Stena Ebba jest też wydajny energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważony ekologicznie, m.in. dzięki możliwości korzystania z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Wnętrze zostało wykończone w stylu skandynawskim, z panoramicznymi oknami, co na pewno spodoba się pasażerom.

Dziś wraz z inauguracją Stena Ebba na trasie Gdynia-Karlskrona, jak również wcześniejszym wprowadzeniem siostrzanego statku Stena Estelle, rozpoczynamy nowy etap rozwoju naszego połączenia. Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku. Modernizacja naszej floty umożliwi dalszy wzrost ruchu transportowego, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy. – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

W ciągu ostatniego roku Stena Line wykonała wiele pracy by zmodernizować linię promową Gdynia-Karlskrona. W czerwcu 2022 operacje przeniesiono na nowy terminal promowy w Gdyni, który umożliwia cumowanie statków o długości 240 m, a także oferuje możliwość rozwoju oferty intermodalnej, m.in. dzięki bliskości torów kolejowych. We wrześniu wprowadzono nowy statek Stena Estelle, a w pierwszych dniach bieżącego roku – kolejny nowy E-Flexer, Stena Ebba.

Więcej o matce chrzestnej Stena Ebba

Ulrica Messing, matka chrzestna promu Stena Ebba, to znana szwedzka polityk. Była członkiem szwedzkiego rządu w latach 1996-2006, najpierw jako minister ds. zatrudnienia i równego traktowania w Ministerstwie Pracy, a od 1998 r. w resorcie kultury jako minister z odpowiedzialnością m.in. za sprawy integracji i młodzieży. Następnie w latach 2000-2006 pełniła funkcję wiceministra gospodarki, odpowiedzialnego za politykę rozwoju regionalnego i turystykę, a od 2002 roku – ministra infrastruktury. Obecnie sprawuje urząd wojewody w regionie Blekinge, którego stolicą jest miasto Karlskrona.

Fakty o Stena Ebba:

  • Zbudowany w: 2022
  • Ceremonia nadania nazwy: Karlskrona, Szwecja, 11.01.2023
  • Matka chrzestna: Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge, Szwecja
  • Rozpoczęcie operacji: 02.01.2023
  • Długość: 240 m
  • Zanurzenie: 6,4 m
  • Szerokość: 28 m
  • Pojemność frachtowa: 3600 m
  • Liczba osób: 1200
  • Liczba kabin: 263

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe Stena Line

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje 39 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z trzech promów: statku o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów, Stena Spirit oraz dwóch nowych promów klasy E-Flexer, o długości 240 m, zabierających zarówno pasażerów jak i fracht. Są to bliźniacze jednostki o nazwach Stena Estelle, która rozpoczęła kursowanie we wrześniu 2022, oraz Stena Ebba, która dołączyła do floty w styczniu 2023.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie.

Previous

Rozbudowa portu w Szczecinie za półmetkiem!

Next

MARKOS zwiększy produkcję. Trwa budowa nowej hali

Zobacz również