KOMUNIKAT JURY NAJWYŻSZYCH POLSKICH TROFEÓW ŻEGLARSKICH NAGRÓD HONOROWYCH „REJS ROKU 2023 – SREBRNY SEKSTANT”
Tegoroczne, pięćdziesiąte czwarte już, tradycyjnie grudniowe posiedzenie Jury Nagród Honorowych „Rejs Roku – Srebrny Sekstant” podobnie jak w roku poprzednim odbyło się w siedzibie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.
Jury rozpatrywało w sumie 12 kandydatur, w tym 8 dotyczyło konkretnych rejsów/przedsięwzięć żeglarskich minionego sezonu, pozostałe były zgłoszeniami o charakterze okolicznościowym bądź wskazującym na konsekwentną realizację żeglarskich programów w cyklu wieloletnim. Rozpatrując kandydatury uwzględniano walory poszczególnych przedsięwzięć zgodne z założeniem Nagrody premiującej obok śmiałych, pionierskich wypraw i rejsów, szersze przesłanie kultywowania idei wychowania morskiego czy związanego z morzem i żaglami sposobu na życie.
W wyniku dyskusji oraz często niejednogłośnych głosowań, Jury zdecydowało o przyznaniu Nagrody Głównej Rejsu Roku – Srebrnego Sekstantu także o przyznaniu dwóch Nagród oraz dwóch Wyróżnień Honorowych RR 2023. W ramach projektu Rejs Roku przyznane zostały tradycyjne Na-grody Specjalne: Bursztynowa Róża Wiatrów Prezydenta Gdańska, Grotmaszta Bractwa Kaphornowców także Nagroda Specjalna Rejs Roku Polskiego Związku Żeglarskiego.
Rozstrzygnięcia przedsięwzięć żeglarskich 2023 roku klasyfikowano i oceniano wg. dotychczasowych zasad regulaminowych. Przygotowywany, zmodyfikowany regulamin ogłoszony zostanie podczas marcowej gali żeglarskiej w Gdańsku (1 marca 2024 r.) i obowiązywać będzie od kolejnej 55-tej edycji Rejsu Roku.
Jury obradowało w następującym składzie:
kontradm. Czesław Dyrcz, przewodniczący Jury
Bogusław Witkowski, wiceprezes PZŻ
Leszek Paszkowski, przedstawiciel miasta Gdańska
Aleksander Gosk, koordynator projektu Rejs Roku/Srebrny Sekstant
Marek Padjas, Grotmaszt Bractwa Kaphornowców
Tomasz Falba, sekretarz Jury, publicysta morski.
Jury analizując zgłoszone kandydatury, zdecydowało ostatecznie uhonorować w pięćdziesiątej czwartej edycji następujące przedsięwzięcia żeglarskie:
I NAGRODA HONOROWA „REJS ROKU 2023” I „SREBRNY SEKSTANT”
- KAPITAN EUGENIUSZ MOCZYDŁOWSKI za wyprawę MAGNUS ZAREMBA – ARKTYKA 2023. To kolejne śmiałe przedsięwzięcie zasłużonego weterana polarnych wypraw. Wprawdzie ambitny projekt – lodowy dryf wzorem Nansena ze względu na problemy techniczne z balastem nie powiódł się, jednak zrealizowany trzymiesięczny rejs przez trudne akweny Ark-tyki i sztormowe wody jesiennego północnego Pacyfiku z pokonaniem Przejścia Północno-Zachodniego i pionierskim przepłynięciem wschodniego Oceanu Arktycznego zasługują na najwyższe uznanie. We fragmentach trasy kapitana wspomagali dwaj załoganci. W sumie „Magnus Zaremba” na trasie Gdańsk – Port San Juan na wyspie Vancouver – Victoria (Kolumbia Brytyjska) pokonał 7 150 Mm, z czego 4 177 Mm kapitan Moczydłowski żeglował samotnie. Doświadczył ekstremalnie trudnych warunków i jak sam twierdzi nigdy w 50-letniej historii swych polarnych wypraw nie zetknął się z tak dziką furią morza.
- II NAGRODĄ HONOROWĄ „REJS ROKU 2023” uhonorowano projekt WINDWHISPER RACING TEAM realizowany na jachtach – „WindWhisper Racing Team” (VO65) oraz „WindWhisper 44” (Grand Solei 44), startujących pod biało-czerwoną banderą w barwach Yacht Klubu Polski Gdynia. Załogi z powodzeniem rywalizowały z elitą światowego żeglarstwa w wielkich prestiżowych regatach. Załoga „WindWhisper Racing Team” odniosła bezapelacyj-ne zwycięstwo w regatach The Ocean Race VO65 Sprint Cup nawiązując do startu „Copernicusa” i „Otago” w legendarnych regatach Whitbread Round the World z przed pół wieku. Start na jachcie „WindWhisper 44” dał brąz Mistrzostw Europy ORC na Malcie, a w sierpniu Mistrzostwo Świata ORC w Kilonii. Sukcesy są efektem 4 letniej pracy w sumie kilkudziesięciu młodych polskich żeglarzy, którym dano szansę podnoszenia umiejętności u boku legend światowego żeglarstwa.
- III NAGRODĘ HONOROWĄ „REJS ROKU 2023” otrzymuje kapitan Dariusz Krowiak reprezentujący Polsko-Kanadyjski Klub Jachtowy „Biały Żagiel” z Toronto za rejs 13,5 metrowym stalowym jachtem „Hayat” i pokonanie arktycznego Przejścia Północno-Zachodniego. Kapitan i właściciel jachtu Dariusz Krowiak żeglował z pięcioosobową załogą. Rejs rozpoczęto 19 lipca w East River Marina koło Halifaxu w Nowej Szkocji. Poprzez wody i porty Grenlandii, następnie cieśniny i zatoki kanadyjskiej Arktyki po dwóch miesiącach żeglowania „Hayat” przekroczył zachodnią granicę Noth West Passage – Bering Strait by dotrzeć do Nome pierwszego portu na Alasce. Rejs kończył 3 października na wyspie Kodiak. W sumie prze-płynął ok 7000 Mm. Wyprawa była spełnieniem wieloletnich marzeń kapitana zainspirowanych wyczynami pionierów polarnej żeglugi oraz wyprawami współczesnych żeglarzy, tak-że polskich i polonijnych.
- Honorowe Wyróżnienia „Rejs Roku 2023”
Jury postanowiło uhonorować Honorowymi Wyróżnieniami dwa przedsięwzięcia żeglarskie o bardzo różnym charakterze reprezentujące odmienne modele żeglarstwa morskiego.
Honorowe Wyróżnienia „Rejs Roku 2023”
- SZKOLENIOWY OCEANICZNY PROJEKT REGATOWY „I LOVE POLAND”
Jacht „I Love Poland” ośmiokrotnie stawał w 2023 roku na starcie regatowych zmagań, pięciokrotnie zajmował miejsca na podium. Załogi jachtu ścigały się na dwóch kontynentach, dwukrotnie pokonując Atlantyk. „I love Poland” wygrał między inny-mi prestiżowe transatlantyckie regaty RORC Transatlantic Race, a także zwyciężył klasyfikację IRC Super Zero całego sezonu 2023 prowadzoną przez Royal Ocean Ra-cing Club. Podczas wyścigów załogi tworzyło 31 polskich żeglarzy i żeglarek. Sumując pięć lat szkoleniowego projektu oceanicznego I Love Poland to start w 22 regatach, 18 razy na podium, udział ponad 100 żeglarzy i żeglarek, za rufą pozostało ponad 100 000 Mm.
Honorowe Wyróżnienia „Rejs Roku 2023”
- STS „Generał Zaruski” za konsekwentnie realizowany, oryginalny program morskiego wychowania młodzieży na pokładzie historycznego gdańskiego żaglowca. W 2023 r. w ramach kolejnych edukacyjnych przedsięwzięć zorganizowano m.in. na żaglowcu „Szkołę pod żaglami – rejs socjoterapeutyczny” podczas którego wychowankowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii z Łomianek spędzili 5-tygodni na pokładzie „Generała Zaruskiego”. Tego typu inicjatywy obok umiejętności żeglarskich mają uczyć współpracy, respektu dla żywiołów, zaufania do własnych umiejętności także dać możliwość poznania ludzi, krajów i portów regionu bałtyckiego. Dla armatora i organizatorów stanowią także bazę doświadczeń dla tworzenia optymalnych programów wychowania morskiego.
Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta Gdańska „BURSZTYNOWA RÓŻA WIATRÓW”, którą uhonorowano NARODOWE MUZEUM MORSKIE w GDAŃSKU za przejęcie i opiekę nad słynnym jachtem „Mazurek” na którym Krystyna Chojnowska Liskiewicz, jako pierwsza kobieta w historii opłynęła samotnie świat. To efekt wypełniania misji Narodowego Muzeum Morskiego w ramach której placówka odkupiła jacht od prywatnego armatora i wdrożyła strategię jego eksploatacji jako w pełni sprawnej jednostki morskiej, wykorzystywanej zarówno do szkolenia jak i promocji polskiego żeglarstwa.
Nagrodą Specjalną Polskiego Związku Żeglarskiego doceniono STS „Pogoria”, którego nowym armatorem został dwa lata temu Pomorski Związek Żeglarski. W tym czasie udało się na niej zrealizować program szkolenia i wychowania morskiego dla ok. 4 tys. miłośników żeglarstwa z całej Europy w blisko stu rejsach po Morzu Śródziemnym. Dzięki temu STS „Pogoria” otrzymała nowe życie udowadniając, że zasługuje na swoją opinię legendarnego żaglowca.
Nagroda Grotmaszta Bractwa Kaphornowców „Za dobrą robotę żeglarską w wyjątkowo ciężkich warunkach”
Kapitan jachtowy Piotr Maras za wyprawę na jedenastometrowym jachcie „Wild Thyme” (10.62m) na trasie Szczecin – Scoresby Sund – Szczecin (24.06 – 19.09.2023). Jacht pokonał 4312 Mm, przekroczył koło podbiegunowe północne, następnie wpłynął na Grenlandię do Scoresby 4 Sund, dopływając powyżej 71 stopnia szerokości geograficznej północnej. Rejs trwał 88 dni – pięć etapów – 24 uczestników. Jachtem na etapach dowodzili także kapitanowie Artur Burdziej i Henryk Kałuża.
Nagroda Specjalna Grotmaszta Bractwa Kaphornowców – Polski Związek Żeglarski – w rocznicę stulecia polskich żagli na morzach i oceanach świata. 11 maja 1924 roku w Tczewie założono pierwszą ogólnopolską organizację żeglarską – Polski Zwią-zek Żeglarski zawiązaną przez Pierwszy Polski Klub Yachtowy (dziś PKM) z Gdańska, Klub Żeglarski z Chojnic i sekcje żeglarskie Akademickiego Związku Sportowego oraz Wojskowego Klubu Wioślarskiego z Warszawy. Od 100 lat misją PZŻ jest popularyzacja i rozwijanie żeglarstwa wśród Polek i Polaków.
WERDYKT JURY NAGRÓD R R 2 0 2 3:
I Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2023” i „Srebrny Sekstant”
- Kapitan Eugeniusz Moczydłowski za wyprawę MAGNUS ZAREMBA – ARKTYKA 2023 – kolejne śmiałe przedsięwzięcie zasłużonego weterana polarnych wypraw.
II Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2023”
- Projekt regatowy Windwhisper Racing Team realizowany na jachtach – „WindWhisper Ra-cing Team” oraz „WindWhisper 44” startujących w barwach Yacht Klubu Polski Gdynia.
III Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2023”
- Kapitan Dariusz Krowiak reprezentujący Polsko-Kanadyjski Klub Jachtowy „Biały Żagiel” z Toronto za rejs jachtem „Hayat” i pokonanie arktycznego Przejścia Północno-Zachodniego.
Honorowe Wyróżnienia „Rejs Roku 2023”
- Szkoleniowy oceaniczny projekt regatowy „I LOVE POLAND”. Jacht „I Love Poland” ośmiokrotnie stawał w 2023 roku na starcie regatowych zmagań, pięciokrotnie zajmował miejsca na podium.
- STS „Generał Zaruski” za konsekwentnie realizowany, oryginalny program morskiego wy-chowania młodzieży na pokładzie historycznego gdańskiego żaglowca.
Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta Gdańska „Bursztynowa Róża Wiatrów”
- Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku za przejęcie i opiekę nad słynnym jachtem „Mazurek” na którym Krystyna Chojnowska Liskiewicz, jako pierwsza kobieta w historii opłynęła samotnie świat.
Nagroda Specjalna Polskiego Związku Żeglarskiego dla STS „Pogoria”
Nowy armator – od dwóch lat Pomorski Związek Żeglarski – realizuje szeroki program szkolenia i wychowania morskiego – 4 tys. miłośników żeglarstwa w 100 rejsach po Morzu Śródziemnym.
Nagroda Grotmaszta Bractwa Kaphornowców
„Za dobrą robotę żeglarską w wyjątkowo ciężkich warunkach” – Kapitan jachtowy Piotr Maras za wyprawę na jedenastometrowym jachcie „Wild Thyme” (10.62m) na trasie Szczecin – Scoresby Sund – Szczecin.
Nagroda Specjalna Grotmaszta Bractwa Kaphornowców – Polski Związek Żeglarski – za stuletnią obecność polskich żagli na morzach i oceanach świata.
* * *
Przesłanie twórców „Rejsu Roku”:
„Ustanawiając nagrodę „Rejs Roku”, pragniemy nadać szerszy rozgłos śmiałym polskim wyprawom jachtowym, pragniemy usatysfakcjonować najlepsze kluby żeglarskie, najśmielszych w danym sezonie kapitanów i ich załogi, pragniemy jachtom, których nazwy już dziś weszły do kronik polskiego żeglarstwa morskiego, dodać nowego splendoru, pragniemy wreszcie stworzyć nowy bodziec do następnych śmiałych wypraw, aby pokazywać światu biało-czerwoną banderę.”
„REJS ROKU – SREBRNY SEKSTANT”
Historia „Rejsu Roku” to w praktyce historia całego polskiego żeglarstwa morskiego od roku 1970. Listy laureatów, to kompletne listy najwybitniejszych polskich żeglarzy, którzy kiedykolwiek pojawili się na morzach.
54 lata „Rejsu Roku” w statystycznym skrócie, uwzględniającym tylko laureatów głównych nagród „Srebrnego Sekstantu” to 47 jachtów, 51 kapitanów, w tym dziewięcioro uhonorowanych dwukrotnie, 19 wypraw dookoła świata, 16 rejsów polarnych, 12 startów w oceanicznych regatach, 3 kobiety, 4 żeglarzy polonijnych na najwyższym podium, 1 katamaran („Warta Polpharma”) i 1 jacht trójmasztowy („Zawisza Czarny”).
Inspiracja
Wszystko zaczęło się od Leonida Teligi, który w 1969 roku zakończył w Casablance swój, wymarzony od chłopięcych lat, wielki rejs dookoła świata. Jako pierwszy Polak i, jak lubiła podkreślać ówczesna prasa, „pierwszy Słowianin”.
Grupa dziennikarzy ówczesnego „Głosu Wybrzeża”, entuzjastów żeglarstwa, zorganizowała Telidze cykl spotkań na Pomorzu. Wielkie ich powodzenie podsunęło red. Tadeuszowi Jabłońskiemu myśl specjalnego honorowania kolejnych rejsów polskiej bandery sportowej. Wraz z redaktorami Zenonem Gralakiem i Kazimierzem Kołodziejem opracowali pierwszy regulamin dorocznych nagród za najwybitniejsze osiągnięcia naszych żeglarzy morskich – tak narodził się „Rejs Roku”. Minister żeglugi Jerzy Szopa poparł redakcyjną inicjatywę i ufundował główną nagrodę – odtąd pierwszym, wręczany jest „Srebrny Sekstant”.
Pionierzy
Pierwszym laureatem został kpt. Andrzej Rościszewski, który na jachcie „Śmiały” opłynął, w pionierskim rejsie z zachodu na wschód, Islandię. Warszawski adwokat jest reprezentantem licznej rodziny polskich żeglarzy zafascynowanych północnymi akwenami. Uhonorowano także Aleksandra Kaszowskiego z Bydgoszczy za pierwsze polskie przepłynięcie Pentland Firth na s/y „Euros” i Teresę Remiszewską z Gdyni za pierwszy samotny rejs kobiecy po Bałtyku na s/y „Zenit”.
Poza północny krąg polarny popłynęli także laureaci „Rejsu Roku” w kolejnych dwóch latach. Spitsbergen i Jan Mayen Dariusza Boguckiego oraz harcerska wyprawa „Alfa” pod Bogdanem Olszewskim do Murmańska.
Kaphornowcy
Rok 1973 to wielkie rejsy oceaniczne polskich jachtów i potrójny atak naszych żeglarzy na osławiony Przylądek Horn. Pierwszym był Krzysztof Baranowski na „Polonezie”. Żeglarz w tymże roku zakończył swą wielką wyprawę dookoła świata, zapoczątkowaną rok wcześniej udziałem w transatlantyckich regatach samotnych żeglarzy.
Kolejno trawers Hornu pokonały bydgoski „Euros” i warszawski „Konstanty Maciejewicz”. Ten ostatni, jako pierwszy pod polską banderą, ze wschodu na zachód – przeciw wiatrom i prądom. Jury „Rejsu Roku” nie miało wątpliwości, komu przyznać najwyższe trofea. „Srebrny Sekstant” przypadł Krzysztofowi Baranowskiemu, drugie miejsce podzielili kapitanowie „Eurosa” na kolejnych etapach rejsu – Aleksander Kaszowski i Henryk Jaskuła.
Trzecim laureatem została załoga „Konstantego Maciejewicza”. Ani słowa o kapitanie. Tajemnica tkwi w uroku tamtych czasów. Kapitan Tomasz Zydler, który poprowadził atak na Horn i w drodze powrotnej doprowadził jacht do Kanału Kilońskiego, nie zamierzał wracać do peerelowskiego raju. „Wybrał wolność” jak to się wtedy mówiło. Natychmiast trafił na cenzuralny indeks, jego nazwisko na lata wypadło z żeglarskich zestawień. Dziś lista tych, którzy oglądali od południa groźną skałę, z pokładów kilkudziesięciu już jednostek żaglowych, liczy ponad 600 nazwisk.
Pierwsi na wielkim kręgu
Pierwszym Polakiem był Leonid Teliga i jego „Opty”, w 1973 roku wielka pętlę zamknął Krzysztof Baranowski na „Polonezie”. W gronie znakomitych żeglarzy, wyjątkową pozycję zajmuje wyczyn Krystyny Chojnowskiej – Liskiewicz, która jako pierwsza kobieta na świecie, opłynęła samotnie na jachcie „Mazurek” glob ziemski, kończąc swą wyprawę w 1978 roku na Motławie. W dwa lata później Henryk Jaskuła na „Darze Przemyśla”, jako pierwszy Polak i jeden z pierwszych żeglarzy w historii światowego jachtingu, opłynął glob ziemski bez zawijania do portów na trasie Gdynia – Gdynia. Pierwszym rodakiem który opłynął dookoła świat bez zawijania do portów najtrudniejszą trasą ze wschodu na zachód był kpt. Tomasz Lewandowski – „Srebrny Sekstant 2008” za rejs na jachcie „Luka”. Ostatnio do grona polskich wokółziemskich żeglarzy dołączył Szymon Kuczyński, laureat „Rejsu Roku 2016”.
Na regatowych trasach
Polskie żeglarstwo obecne było na największych ówcześnie światowych imprezach. Zygfryd Perlicki na „Copernicusie” i Zdzisław Pieńkawa na „Otago” reprezentowali polską banderę podczas pierwszych w historii światowego jachtingu załogowych wokółziemskich regatach szlakiem windjammerów – XIX wiecznych, największych, najszybszych i ostatnich żaglowców handlowych w historii. Obaj kapitanowie otrzymali „Srebrne Sekstanty”.
„Srebrny Sekstant 1976” przypadł Kubie Jaworskiemu za znakomity wynik w transatlantyckich regatach samotnych żeglarzy. Powtórzył on sukces w kolejnym starcie w regatach przez Atlantyk Odnotowano wyczyny regatowe, m.in. Romana Paszke, którego załoga startująca na „Mk Cafe” w Admiral’s Cup 97 walnie przyczyniła się do zdobycia tego prestiżowego, zespołowego trofeum, później start w milenijnych The Race 2000 na „Warcie Polpharmie”, walka Jarka Kaczorowskiego ścigającego się z najlepszymi na trasie Mini Transat, czy spektakularny sukces Zbigniewa Gutkowskiego w regatach Velux 5 Oceans.
Wokół biegunów
Pierwszym polskim żeglarzem, który próbował w 1975 roku sforsować Przejście Północno-Zachodnie był Dariusz Bogucki na specjalnie zaprojektowanym jachcie „Gedania”. Jednak polityka przeszkodziła wówczas w realizacji śmiałego zamiaru. Kanadyjczycy nie zezwolili na żeglugę jachtu z komunistycznego kraju wokół swoich północnych brzegów. Bogucki próbując mimo tego szczęścia na północy, został uprzejmie acz stanowczo zawrócony z trasy. Wyprawa w założeniu wokół obu Ameryk, zamieniła się w rejs poza oba kręgi polarne, docierając ówcześnie najdalej na północ i południe. Plan Dariusza Boguckiego udało się zrealizować dopiero w 2011 roku bydgoskim żeglarzom prowadzonym przez Bronisława Radlińskiego na jachcie „Solanus”.
A pionierskie pokonanie tej ekstremalnie trudnej trasy, przez francusko-polską wyprawę jachtu „Vagabond” w 1988 roku, uhonorowano trzema „Sekstantami”, przyznanymi kolejnym kapitanom wyprawy – Januszowi Kurbielowi, Wojciechowi Jacobsonowi i Ludomirowi Mączce. Główną nagrodę zdublowano za pokonanie Przejścia Północno-Zachodniego. także w roku 2006, kiedy to uhonorowano nią kapitanów jachtów „Stary” i polonijnego „Nektona”.
Do polarnych pionierskich wyczynów lata 2013/2014 dopisały kolejne sukcesy – pierwsze polskie pokonanie Przejścia Północno-Wschodniego oraz w kolejnym sezonie Północno-Zachodniego równoznaczne z zamknięciem okołobiegunowej pętli przez kpt. Ryszarda Wojnowskiego na jachcie „Lady Dana 44” (na zdjęciu poniżej z wręczającą nagrodę prof. Dorotą Pyć). Dwa wybitne rejsy s/y „Selma Expeditions”, zrealizowane w jednym roku przez kpt. Piotra Kuźniara na wodach Antarktyki i Arktyki, to z kolei wizytówka sezonu 2015.

Ostatnie lata
Kapitan Joanna Pajkowska, laureatka Rejsu Roku 2017 i 2019, to jedna z najwybitniejszych postaci polskiego żeglarstwa morskiego. A jej start i zwycięstwo w transatlantyckich regatach dwuosobowych załóg „Twostar 2017” (wraz z Uwe Rottgeringiem) oraz samotny rejs non stop dookoła świata to znaczące osiągnięcia w historii polskiego żeglarstwa.
Rok 2018 – Stulecia Odzyskania Niepodległości – polscy żeglarze zaakcentowali wieloma wybitnymi wyprawami – wyjątkowo dwie z nich, o randze międzynarodowej, Jury uhonorowało najwyższymi trofeami – Srebrnymi Sekstantami. Samotny rejs dookoła świata bez zawijania do portów Szymona Kuczyńskiego i ekstremalna wyprawa dookoła lodowego kontynentu Antarktydy Mariusza Kopera uznano Rejsami Roku 2018.
Niestety pandemia odcisnęła piętno także w żeglarskim świecie. Niezrealizowane projekty, odwołane rejsy to codzienność poprzednich dwóch lat. Wreszcie w 2022 r. żeglarze szerzej wyruszyli na morskie i oceaniczne szlaki. Po dwuletniej przerwie wręczono ponownie Srebrny Sekstant – laureaci Michał Palczyński i Ola Rapp odbyli oryginalną, egzotyczną wyprawę na odległych pustkowiach Pacyfiku.
Srebrny Sekstant za miniony sezon trafił w najbardziej godne ręce – kapitan Eugeniusz Moczydłowski to legenda polskiego polarnego żeglarstwa. Weteran lodowych wypraw na obu krańcach globu. Projekt „Magnus Zaremba – Arktyka 2023” wprawdzie nie zakończył się pełnym sukcesem zapisał jednak kolejny ważny punkt na długiej liście dokonań Kapitana. Doświadczył ekstremalnie trudnych warunków i, jak sam twierdzi, nigdy w 50-letniej historii swych polarnych wypraw nie zetknął się z tak dziką furią morza. Znając Eugeniusza Moczydłowskiego możemy być pewni, że niebawem wróci na arktyczne wody.
Aleksander Gosk, koordynator projektu „Rejs Roku – Srebrny Sekstant”
Zdjęcia: Cezary Spigarski
Zdobywcy Głównych Nagród Honorowych
„Rejs Roku – Srebrny Sekstant” 1970 – 2019
1970
kpt. Andrzej Rościszewski – opłynięcie Islandii na s/y Śmiały”
1971
kpt. Dariusz Bogucki – rejs na Spitsbergen i Jan Mayen na s/y „Mestwin”
1972
kpt. Bogdan Olszewski – rejs do Murmańska na s/y „Alf”
1973
kpt. Krzysztof Baranowski – pierwsze polskie samotne opłynięcie globu ziemskiego wokół przylądka Horn na s/y „Polonez”
1974
kpt. Zygfryd Perlicki, s/y „Copernicus” i kpt. Zdzisław Pieńkawa, s/y „Otago” – za udział w pierwszych, w historii żeglarstwa, załogowych regatach wokółziemskich
1975
kpt. Richard Konkolski – samotny rejs dookoła świata na s/y „Nike”
1976
kpt. Kazimierz Jaworski – zdobycie II miejsca w klasie Jester w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy na trasie Plymouth – Newport na s/y „Spaniel”
1977
kpt. Kazimierz Jaworski – zdobycie II miejsca na s/y „Spanielek” w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy na mini jachtach
1978
kpt. Krystyna Chojnowska – Liskiewicz – pierwszy na świecie samotny rejs kobiety dookoła świata na s/y „Mazurek”
1979
kpt. Jerzy Rakowicz – zwycięstwo w regatach samotnych żeglarzy na trasie Falmouth – Azory – Falmouth na s/y „Spaniel”
1980
kpt. Henryk Jaskuła – samotny rejs dookoła świata bez zawijania do portów z Gdyni do Gdyni wokół przylądka Horn na s/y „Dar Przemyśla”
1981
kpt. Wojciech Wierzbicki – pierwsze polskie opłynięcie arktycznego archipelagu Svalbard na s/y „Gedania”
1982
kpt. Ryszard Wabik – rejs do Ameryki Południowej z opłynięciem przylądka Horn na s/y „Wojewoda Koszaliński”
1983
kpt. Michał Szafran – rejs dookoła świata na s/y „Nasz Dom”
1984
kpt. Andrzej Urbańczyk – samotny rejs dookoła świata na s/y „Nord IV”
1985
kpt. Wojciech Jacobson – rejs z Le Havre przez Kanał Panamski do Vancouver na s/y „Vagabond”
1986
kpt. Ryszard Wabik – wyprawa dookoła świata szlakiem W. Wagnera na s/y „Tropiciel”
1987
kpt. Bogdan Marciniak – rejs do Australii wokół przylądka Dobrej Nadziei na s/y „Asterias”
1988
kpt. Wojciech Jacobson, kpt. Janusz Kurbiel, kpt. Ludomir Mączka – pierwsze pokonanie arktycznego Przejścia Północno-Zachodniego (kier. W> E) na s/y „Vagabond”
1989
kpt. Wojciech Ogrzewalski – transoceaniczne regaty na jachtach „Futuro” i „Barakuda”
1990
kpt. Jan Ludwig – rejs dookoła świata na s/y „Zawisza Czarny”
1991
kpt. Janusz Kurbiel – dwukrotne opłynięcie Spitsbergenu na s/y „Vagabond 3”
1992
kpt. Wojciech Skórski – transatlantycki rejs na s/y „Agnessa”
1993
kpt. Jan Pinkiewicz – arktyczny rejs na s/y „Dar Świecia”
1994
kpt. Tadeusz Jakubowski – rejs dookoła świata na s/y „White Eagle”
1995
kpt. Jerzy Radomski – za wielką żeglarską włóczęgę w latach 1978 – 1995 na s/y „Czarny Diament” po wszystkich oceanach
1996
kpt. Mieczysław Siarkiewicz – opłynięcie Spitsbergenu na s/y „Barlowento”
1997
kpt. Roman Paszke – zdobycie Admiral’s Cup 97 na s/y „MK Cafe”
1998
kpt. Andrzej Armiński – za doskonałą postawę w regatach EXPO’98 Round the World Rally na s/y „Mantra 3”
1999
kpt. Lech Kosakowski – samotny rejs Dunajem, Morzem Czarnym i Śródziemnym przez Atlantyk do Miami na s/y „Nona”
2000
kpt. Jerzy Wąsowicz – wielki rejs do obu Ameryk wokół przylądka Horn na s/y „Antica”
2001
kpt. Roman Paszke – za znakomitą postawę w wokółziemskich regatach jachtów wielokadłubowych The Race 2000 na s/y „Warta – Polpharma”
2002
kpt. Wacław Strusiński – harcerska wyprawa na wody Spitsbergenu na s/y „Alefant”
2003
kpt. Jacek Wacławski – rejs na s/y „Stary” wokół przylądka Horn z dotarciem do antarktycznej stacji polarnej PAN na Wyspie Króla Jerzego
2004
kpt. Przemysław Mączkowski – arktyczna wyprawa wokół Spitsbergenu, następnie dotarcie do wysp Archipelagu Franciszka Józefa na s/y „Politechnika”
2005
kpt. Barbara Królikowska – wielki rodzinny rejs dookoła świata na s/y „Karolka”
2006
kpt. Jacek Wacławski oraz Dominik Bac, Sławomir Skalmierski, Tomasz Szewczyk – za pokonanie na s/y „Stary” Przejścia Północno-Zachodniego.
kpt. Tadeusz Natanek – za pokonanie na s/y „Nekton” Przejścia Północno – Zachodniego
2007
kpt. Jarosław Kaczorowski – za udany start na jachcie „Allianz.pl” w oceanicznych regatach samotnych żeglarzy Transat 6.50
2008
kpt. Tomasz Lewandowski – za rejs na jachcie „Luka” dookoła świata bez zawijania do portów najtrudniejszą trasą ze wschodu na zachód
2009
kpt. Joanna Pajkowska – za rejs na jachcie „Mantra Asia” – najszybszy i drugi kobiecy samotny rejs dookoła świata pod polską banderą.
2010
kpt. Jerzy Radomski – za trwającą 32 lata wyprawę po wszystkich oceanach, na s/y „Czarny Diament”
2011
kpt. Zbigniew Gutkowski – za znakomity start i zajęcie II miejsca w etapowych regatach wokółziemskich samotnych żeglarzy Velux 5 Oceans na s/y „Operon Racing”
2012
kpt. Tomasz Cichocki – za samotny rejs dookoła świata na s/y „Polska Miedź”
2013
kpt. Ryszard Wojnowski – za pierwsze w historii polskiej bandery sportowej pokonanie Przejścia Północno-Wschodniego na s/y „Lady Dana 44”
2014
kpt. Ryszard Wojnowski – za pokonanie Przejścia Północno – Zachodniego na s/y „Lady Dana 44”, równoznaczne z zamknięciem pętli wokół Bieguna Północnego
2015
kpt. Piotr Kuźniar – za rekordową południową żeglugę po antarktycznym Morzu Rossa oraz pokonanie Przejścia Północno-Zachodniego na s/y „Selma Expeditions”
2016
kpt. Szymon Kuczyński – za samotny rejs dookoła świata na s/y „Atlantic Puffin”

2017
Kpt. Joanna Pajkowska – za zwycięski start, wraz z Uwe Rottgeringiem, na s/y „Rote 66”, w transatlantyckich regatach „Twostar 2017”
2018
kpt. Szymon Kuczyński – za samotny rejs non-stop dookoła świata na s/y „Atlantic Puffin” oraz
kpt. Mariusz Koper – za opłynięcie Antarktydy poniżej 60° S na s/y „Katharsis II”
2019
kpt. Joanna Pajkowska za rejs solo-non stop na s/y „Fanfan” – samotnie dookoła świata bez zawijania do portów trasą wokół trzech przylądków
2020/2021
Srebrnego Sekstantu nie przyznano ze względu na brak znaczących przedsięwzięć żeglarskich spowodowany światową pandemią covid
Kapitan Eugeniusz Moczydłowski za wyprawę MAGNUS ZAREMBA – ARKTYKA 2023 – kolejne śmiałe przedsięwzięcie zasłużonego weterana polarnych wypraw.