OT Port Gdynia, najbardziej uniwersalny terminal portowy w Polsce należący do Grupy OT Logistics, zwiększy potencjał przeładunkowy dzięki zakupowi Shiploadera, maszyny umożliwiającej załadunek statków szybszy o 50% w stosunku do obecnie stosowanej technologii. Shiploader, to strategiczna inwestycja OT Port Gdynia, dzięki której roczny potencjał przeładunków masowych, drobnicowych i agro wzrośnie do 4,7 mln ton.

Podczas krótkiej konferencji prasowej 24 stycznia br. Prezes Zarządu Jerzy Majewski i Dyrektor Handlowy Łukasz Wałuszko mówili nie tylko o nowej inwestycji – zakupie bardzo wydajnej maszyny, ale pokrótce przedstawili też czym zajmuje się firma OT Port Gdynia, które nabrzeża w porcie wykorzystuje, jakie ładunki są przez nią obsługiwane – dane szczegółowe zawiera prezentacja – kliknij (dop. red.)

Shiploader to maszyna o bardzo dużej wydajności do szybszego załadunku zboża na statki. Jej zakup to strategiczna inwestycja dla OT Port Gdynia, ale również istotna w skali Grupy OTL oraz dla całego wybrzeża, czyli polskich portów – mówi Jerzy Majewski Prezes Zarządu OT Port Gdynia.– Zyskujemy ogromną przewagę konkurencyjną. Będzie to jedyny mobilny shiploader na polskim wybrzeżu. Większość terminali morskich przeładowujących produkty agro posługuje się technologią opartą na wykorzystaniu dźwigów z chwytakami, a tylko nieliczne posiadają urządzenia do załadunku ciągłego, ale są to urządzenia o mniejszej wydajności niż Shiploader zakupiony przez OT Port Gdynia – dodaje Jerzy Majewski.

Prezes Jerzy Majewski zapytany o koszt zakupu, z racji tajemnicy handlowej nie udzielił odpowiedzi. Powiedział, że OT Port Gdynia miał możliwość jej zakupu dzięki wygranej licytacji (maszyna już była wykorzystywana w innym porcie). Prezes żywi uzasadnioną nadzieję na szybki zwrot kosztów tej inwestycji. Dodać muszę, że prezes jest absolwentem Wydziału Administracyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, którą to uczelnię ukończył w 1990 roku, dwa lata po moim w niej kształceniu – fajnie spotykać ludzi, którzy pomimo swojego stricte morskiego wykształcenia realizują się znacząco na lądzie, mając morze w zasięgu ręki i wzroku [musiałem to dopisać :) – dop. red. CS].

Shiploader w całej okazałości. Dostałem zgodę na wejście do sterówki i możliwość wspięcia się nieco wyżej. Jak mi powiedział pracownik obsługujący tę bardzo wydajną bestię, praca jej jest w zasadzie bezpyłowa – dzięki specjalnym urządzeniom pył z ładowanych zbóż jest zbierany i trafia do ładowni statków. Ciekawy wygląd kół też ma swoje prawidłowe ułożenie. Wypełnieniem opon jest żel i tylko pozornie wygląda na zbyt miękki – ma być, jak na zdjęciach. Za to szybko będzie widoczny przy jakimkolwiek przebiciu i łatwo będzie je zlokalizować, i uzupełnić zawartość opony (dop. red. CS).

OT Port Gdynia to najbardziej uniwersalny terminal portowy w Polsce, oferujący przeładunek i składowanie ładunków drobnicowych i masowych, świadczący usługi liderom na rynku międzynarodowym i krajowym. Terminal posiada dominującą pozycję w przeładunku towarowym w technologii ro-ro oraz jest jednym z liderów przeładunku i magazynowania papieru i celulozy.

Widoczny na zdjęciach, obsługiwany przez OT Port Gdynia, należący do najnowszych statków Chipolbroku S.A. „Herbert”, wielozadaniowy drobnicowiec (bardzo dokładnie opisany tu – kliknij), który właśnie przybył z ładunkiem 20 tramwajów. Te różnej długości tramwaje zostały zakontraktowane w czerwcu 2019 roku przez firmę Tramwaje Warszawskie w ilości 123, z dodatkową opcją dokupienia kolejnych 90-ciu – pierwsze tramwaje od jakiegoś czasu przemieszczają się już z pasażerami po Warszawie. Kontrakt podpisano z Firmą Hyundai Rotem – tą samą, która produkuje niedawno do Polski dostarczone „zabawki” – kliknij tu (dop. red. CS).

Łączny wolumen przeładunków w 2022 r. wyniósł 3,7 mln ton. Roczna zdolność przeładunkowa ładunków drobnicowych i ładunków masowych (w tym agro) wynosi łącznie ok. 4 mln ton, a za sprawą inwestycji roczny potencjał przeładunku w OT Port Gdynia wzrośnie do 4,7 mln ton. Część nowych mocy, pozyskanych dzięki inwestycji, zostanie przeznaczona na przeładunki zboża dostarczanego z Ukrainy – z uwagi na wciąż utrzymującą się blokadę transportu przez Morze Czarne.

Shiploader firmy Samson to urządzenie samojezdne, z własnym zasilaniem o wydajności 1000 t/h. Towar dostarczany jest jednocześnie przez cztery stanowiska do odbioru z samochodów. Maszyna ma możliwość obsługi statków PANAMAX (do ok. 65.000 ton DWT). Aktualnie trwa procedura nadania urządzeniu uprawnień do użytkowania. Zarząd OT Port Gdynia zakłada, że rozpoczęcie prac Shiploadera nastąpi najpóźniej w marcu 2023 r. Urządzenie pozwoli zwiększyć szybkość załadunku zbóż o 50 proc, w odniesieniu do obecnej wydajności uzyskiwanej przy użyciu dźwigów z chwytakami.

* * *

O OT Port Gdynia

OT Port Gdynia jest uniwersalnym terminalem drobnicy konwencjonalnej. Terminal posiada dominującą pozycję w Polsce w przeładunku towarowego w technologii ro-ro (ładunki toczne, naczepy) oraz przeładunku i magazynowaniu papieru oraz wyrobów papierniczych w tym celulozy. OT Port Gdynia współpracuje z liderami na rynku międzynarodowym i krajowym. OT Port Gdynia to spółka z notowanej na GPW Grupy Kapitałowej OT Logistics.

O Grupie OT Logistics (Grupa OTL)

Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od ponad 70 lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry i Chorwacja. W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia z jedynym dedykowanym terminalem ro-ro w Polsce. Od 2015 roku OT Logistics posiada także akcje w chorwackim porcie Rijeka. Grupa OTL jest też właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.

Tekst: materiały prasowe OT Port Gdynia, Cezary Spigarski (również zdjęcia)

Previous

Kolejny rekordowy rok dla polskich portów morskich

Next

Spotkanie noworoczne Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego

Zobacz również