Piękno natury Zalewu Wiślanego, średniowieczne Wzgórze Katedralne, przypominające o Koperniku, który wstrzymał Słońce, a ruszył Ziemię to nie jedyne, co zobaczymy we Fromborku i jego okolicy, np. w Nowej Pasłęce. Zobaczymy również praktyczne efekty prac, realizowanych przez Urząd Morski w Gdyni w portach i przystaniach, które dzięki nim nabierają coraz bardziej funkcjonalnego i nowoczesnego charakteru.
U stóp warownej siedziby biskupów
Historyczna modernizacja Portu Frombork rozpoczęła się w grudniu 2021 roku, a jej zakończenie praktycznie już nastąpiło. Do sfinalizowania zostały jedynie formalności, m.in. odbiory techniczne. Warta ponad 22 mln zł inwestycja w całości została sfinansowana z budżetu państwa, ze środków inwestycyjnych Urzędu Morskiego w Gdyni.
W środę, 29 maja br. Urząd Morski w Gdyni zorganizował briefing prasowy, poświęcony tej ważnej dla regionu inwestycji. W wydarzeniu wziął udział Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który w jego trakcie powiedział:- Chcę powiedzieć jasno, że dla nas, jako rządu, administracji rządowej i morskiej, małe porty są równie ważne. Bardzo często mówi się o portach, które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki narodowej, tych największych, ale pamiętamy także o tych najmniejszych, takich jak ten we Fromborku. Naszą rolą i zadaniem jest również wspieranie takich inwestycji. Cieszę się, że dzięki zarezerwowanym w budżecie państwa środkom finansowym, zrealizowano tak ważną dla miasta i lokalnej społeczności inwestycję.
Pan Minister podkreślił także, że to bardzo ważny dzień dla Fromborka i dla społeczności lokalnej. Podziękował również wszystkim osobom, które były zaangażowane w realizację tej inwestycji w ostatnich latach.
W wyniku przebudowy poprawie uległy parametry użytkowe Portu, w tym dopuszczalne obciążenie użytkowe (obecnie wynosi 20kN/m2), a przede wszystkim jego głębokość (z -1,5 m do -2,5 m) i szerokość wejścia (z 15 m do 20 m).
– Basen portowy we Fromborku był w bardzo złym stanie technicznym i wymagał gruntownej przebudowy. O tej inwestycji myśleliśmy od wielu lat. Jej zły stan techniczny odszedł jednak już w niepamięć. Większy i głębszy basen portowy pozwala obecnie na bezpieczniejsze cumowanie większej ilości i większych jednostek – powiedziała Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Bardziej przyjazne i bezpieczne warunki dla użytkowników Portu zostały zapewnione również poprzez wymianę wyposażenia nabrzeży oraz nawierzchni, przebudowę slipu, czy zapewnienie elementów zagospodarowania oraz infrastrukturę techniczną (w tym przyłącza, oświetlenie, hydranty). Modernizacja Portu Frombork umożliwia również rozwój ruchu turystycznego, a co się z tym wiąże dalszy rozwój przepięknego i bogatego w zabytki miasta Mikołaja Kopernika.
– W trakcie realizacji inwestycji dokonano rozbiórki starych konstrukcji, pogrążono stalowe ścianki szczelne, których stateczność zabezpieczają kotwy gruntowe. Prowadzono również prace żelbetowe, zbudowano nowy slip na Nabrzeżu Zachodnim, zamontowano nowe odbojnice i pachoły cumownicze. W ramach prac czerpalnych, pogłębiono basen portowy do 2,5 metra. Umowa obejmowała również prace drogowe na Falochronie Wschodnim oraz Zachodnim, a także prace konstrukcyjne opasek brzegowych Wschodniej oraz Zachodniej. Nie było to łatwe przedsięwzięcie, bo prace przebiegały przy działającym porcie. Dzięki porozumieniu między uprawiającymi działalność rybakami, a także operatorami białej floty, zapewniającej ruch turystyczny, inwestycję udało się zakończyć w terminie –tak przebieg prac podsumował Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni Andrzej Małkiewicz.
Udział w briefingu wziął także Burmistrz Miasta i Gminy Frombork Damian Krasiński, który w swoim wystąpieniu podkreślił, iż: – To wielka inwestycja, która jeszcze dwa lata temu była marzeniem, a dziś stała się rzeczywistością. Dzięki znakomitej współpracy z rządem i jednostkami podległymi administracji rządowej, możemy dzisiaj korzystać ze zmodernizowanej infrastruktury portowej. Bardzo dziękuję za deklarację współpracy rządu z samorządem w wykonywaniu trudnych do realizacji zadań, bo tylko dzięki wspólnej pracy możemy osiągać wymierne korzyści, czego dowodem jest ta inwestycja. To wyjątkowy dzień dla Fromborka i co warto podkreślić, dzisiaj otwieramy nowy rozdział naszej historii.
Oaza ciszy i spokoju
Niedaleko Fromborka Urząd Morski w Gdyni prowadzi kolejne prace, zwiększające bezpieczeństwo i atrakcyjność żeglugi na Zalewie Wiślanym. Przepięknie położony Port Rybacki w Nowej Pasłęce przechodzi aktualnie drugi etap przebudowy. Koszt rozpoczętych w 2021 roku prac to ponad 8 mln zł, a ich zakończenie powinno nastąpić w trzecim kwartale bieżącego roku.
– Celem tej inwestycji jest umożliwienie bezpiecznego cumowania jednostek w basenach o głębokości od 2 do 2,5 m w zależności od nabrzeża oraz ochrona przed nadmiernym falowaniem wewnątrz akwenu portowego. Kompleksowa przebudowa Portu obejmuje wykonanie nowych nabrzeży oraz wykonanie awanportu otoczonego nowym Falochronem Południowym, budowę nowej ostrogi i Falochronu Północnego – powiedziała Anna Stelmaszyk Świerczyńska Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Miałem możliwość zadania pytania ministrowi Arkadiuszowi Marchewce dotyczącego trochę ostatnio przygasłego tematu budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni, w kontekście widocznego ruszenia w kierunku inwestycji w Świnoujściu związanej z budową Terminalu Kontenerowego. Jak mi powiedział: „Tam są wszelkie działania realizowane, zarówno port i Urząd Morski są przygotowane do postępowań, które będą istotne dla realizacji Portu Zewnętrznego w Gdyni. Urząd Morski przystąpi do realizacji zadań związanych z budową falochronów, a w porcie, myślę już w czasie najbliższych wakacji, dokonany zostanie wybór ofert budowy. Wszystko idzie zgodnie z planem. W kontekście Świnoujścia też podjęliśmy już właściwe działania. Ogłosiliśmy już przetarg na wywiad ferromagnetyczny w miejscu realizacji inwestycji – najpierw falochronów, została wybrana wizja nawigacyjna toru podejściowego i podpisaliśmy umowę z wykonawcą studium wykonalności tego toru (to jest ok. 10 mln złotych). Mamy wydaną decyzję lokalizacyjną, czekamy na procedowanie odwołań od decyzji środowiskowej – MUSI SIĘ DZIAĆ! Zdaję sobie sprawę, że są ludzie, którzy mają inne plany związane z tym miejscem, ale my jesteśmy zdeterminowani. Dodam, że dla nas obie te inwestycje mają ogromne znaczenie strategiczne.” (dop. red. CS)
Nie tylko południowy brzeg Zalewu Wiślanego
Warto podkreślić, że Frombork i Nowa Pasłęka to nie jedyne inwestycje Urzędu Morskiego w Gdyni w rejonie Zalewu Wiślanego. W zeszłym roku zakończono prace, polegające na przebudowie przystani pasażerskiej w Krynicy Morskiej, z której między innymi można rozpocząć spacer malowniczym wałem przeciwpowodziowym, również zbudowanym w 2021 r. przez administrację morską w celu ochrony miejscowości przed powodzią od strony Zalewu.
– Prace w Krynicy Morskiej, o wartości około 8 milionów złotych, obejmowały pirs oraz nabrzeże, które zostało wydłużone o ponad 65 m. Pozwala to obecnie na cumowanie statków o długości do 36 m. Zwiększyło się również bezpieczeństwo jednostek pływających, poprzez zmniejszenie falowania wewnątrz portu. Są to niewątpliwie duże korzyść dla mieszkańców Krynicy Morskiej, jak i turystów odwiedzających Zalew Wiślany – mówiła Barbara Olczyk, z-ca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Warto również wspomnieć o wcześniejszych inwestycjach, zrealizowanych przez administracje morską w tym rejonie, a mianowicie:
- Modernizacji Nabrzeża Zachodniego i Wschodniego w Tolkmicku (zrealizowanej w latach 2008 i 2014);
- Modernizacji nabrzeży w basenie Przystani Rybackiej w Suchaczu (zrealizowanej w 2008 r.);
- Modernizacji nabrzeży w Porcie Kąty Rybackie (zrealizowanej w latach w 2008 i 2011).
Największą inwestycją infrastrukturalną w tym rejonie jest oczywiście budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w ramach której na Zalewie Wiślanym powstał m.in. nowy tor wodny o długości 8,2 km i głębokości 5 m wraz z nowym oznakowaniem nawigacyjnym.
Wszystkie działania inwestycyjne Urzędu Morskiego w Gdyni mają jeden wspólny cel – zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz poprawę dostępności do portów i przystani od strony wody. Nie poprzestajemy na tym, co już zostało zrealizowane lub jest w trakcie. Planujemy kolejne inwestycje w rejonie Zalewu, a najbardziej zaawansowana w przygotowaniu jest budowa falochronów osłonowych przystani w Nowej Karczmie, gdzie w 2014 roku wykonaliśmy remont obiektów hydrotechnicznych. Na chwilę obecną opracowywana jest dla tego obiektu dokumentacja projektowa, a w toku są działania, zmierzające do uzyskania stosownych zgód i pozwoleń.
Tekst: Magdalena Kierzkowska, Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urząd Morski w Gdyni
Zdjęcia: Cezary Spigarski