Na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej toczą się intensywne prace. We wschodniej części nabrzeża oraz na pomostach komunikacyjnych, zamontowano balustrady. Prace żelbetowe dla całej inwestycji zostały zakończone, a na ul. Sztutowskiej zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu. Co zaplanowano na kolejne tygodnie robót?

Projekt zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców.

Obecnie budowa wkroczyła w decydującą fazę realizacji. Finalizowany jest stan surowy budynku BZT. Trwają prace budowlane związane z nawierzchnią na wschodniej części nabrzeża – wykonywane są tam m.in. warstwy podbudowy oraz warstwy nawierzchni z płyt Yomb. Kontynuowana jest przebudowa ul. Sztutowskiej, gdzie do tej pory wykonano m.in. demontaż istniejącej nawierzchni, nasyp drogowy na zachodniej części ulicy i zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.

Wykonywane są prace czerpalne, montaż konstrukcji stalowych, wykonywanie prac murarskich attyki na budynku BZT czy prace branżowe z zakresu elektryki czy wod.-kan. 

Jak przebiegały prace zimą?

Do tej pory, przy budowie budynku BZT zabetonowaliśmy strop nad częścią parterową. Zakończyliśmy też prace murarskie ścian nośnych. Przy nabrzeżach wykonaliśmy prace wykończeniowe – przede wszystkim montaż balustrad na pomostach komunikacyjnych, prace zasypowe, ale też montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Na terenie całej inwestycji zakończono prace żelbetowe – mówi Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach. Na nabrzeżu montowane są balustrady i odwodnienie liniowe. Wykonywane są podbudowy pod późniejszą nawierzchnię. Następne w kolejce będzie wykonanie konstrukcji stalowych, nawierzchni betonowej oraz nawierzchni z kostki brukowej. Przy budynku BZT trwa zbrojenie stropu na poziomie +1, a w środku szlifowanie ścian czy wykonywanie izolacji cienkiej. W kolejnych miesiącach ekipa planuje rozpoczęcie montażu stolarki drzwiowej i okiennej, urządzeń trafostacji, wykonanie elewacji i okablowania.

Pojawił się ciężki sprzęt

Na budowie pracują nowoczesne maszyny. Do prac czerpalnych wykorzystywana jest jedna z największych koparek, o wadze około 110 t. Prace czerpalne wykonywane są w systemie 24/24 oraz 7 na 7 tak aby maksymalnie wykorzystywać dogodne warunki pogodowe. Z kolei przy zakładach prefabrykacji finalizowane są testy ramion nalewczych. Montaż ramion nalewczych na nabrzeżu zaplanowany jest na okres wakacyjny tego roku. – relacjonuje Maciej Klecha.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ekipa będzie mogła przystąpić do rozruchów terminala. Budowa ma zakończyć się na początku 2025 roku. Inwestorem budowy jest Grupa ORLEN. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe NDI

Previous

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z decyzją lokalizacyjną

Next

Grupa OTL najbardziej wszechstronnym operatorem portowym w Polsce

Zobacz również