uroczystości cięcia pierwszej blachy do budowy promu pasażersko-samochodowego w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.
W środę, 8 maja br. o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym. Prom zamówiony został przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii – Torghatten Nord AS.
Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1 przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå. Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii.
Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku Armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.
Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w naszej Stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010 – 2013 Stocznia zbudowała osiem nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Powrót Klienta do naszej Stoczni z nowym zamówieniem świadczy o satysfakcji z wcześniej dostarczonych statków, a także umacnia naszą pozycję na rynku promów pasażersko – samochodowych, jako doświadczonego i godnego zaufania partnera.
Podpisując kontrakt na kolejny, dziewiąty prom dla tego Armatora, Stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.
Budowa promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji Stoczni, jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.
Podstawowe parametry promu B 620
Długość całkowita | 63,65 | m |
Szerokość (max.) | 15,50 | m |
Wysokość do pokładu głównego | 4,80 | m |
Max. liczba pasażerów łącznie z załogą | 149 | osób |
Max. liczba aut osobowych | 50 | szt. |
Max. liczba aut ciężarowych | 6 | szt. |
Aleksandra Tesmer
Zdjęcia: Cezary Spigarski