18 lipca br. byłem z wizytą w Stoczni Remontowej NAUTA S.A. w Gdyni. Wizyta miała mieć charakter poglądowy, zamierzałem zrobić materiał zdjęciowy pokazujący aktualny ruch statków w Stoczni. Zanim jednak, jak zawsze, w towarzystwie Jarka Staluszki przeszliśmy teren firmy, udało mi się na małą chwilkę odwiedzić Panią Prezes Zarządu Stoczni Monikę Kozakiewicz.
Przypomnę, że Monika Kozakiewicz ze Stocznią Remontową NAUTA S.A. związana jest od roku 2020, pełniąc funkcję wiceprezesa (będąc pełniącą obowiązki Prezesa Zarządu), natomiast od 16 lipca 2023 roku została powołana na Prezesa Zarządu Stoczni. Zapowiadała wówczas szeroko rozumianą modernizację Stoczni i prowadzone rozmowy z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. w celu przejęcia suchego doku, tzw. SD 1 (dotychczas wykorzystywanego odpłatnie dla części przeprowadzanych remontów statków). Dok jest w wieczystym użytkowaniu NAUTY (po podpisaniu stosownych umów z ARP S.A.) od 21 listopada 2023 r.
Przy małej kawie dowiedziałem się jak wygląda obecnie sytuacja stoczni, i jak ma się do lat poprzednich. Jak powiedziała mi Pani Prezes: ‒ Stocznia w roku 2023 osiągnęła przychód w wysokości 380 mln. złotych, co przełożyło się na zysk ok. 13 milionów złotych. Rok poprzedni był dla nas korzystniejszy pod względem przychodu, niż rok 2022. Jednak trzeba było ponieść dodatkowe koszty na remonty doków 2 i 4, które są jednostkami pływającymi, a skończyły im się świadectwa klasyfikacyjne. Po remontach, przeglądach i odnowieniu klasy przez Polski Rejestr Statków S.A. dalej pracują. Oczywiście z uwagi na te konieczne operacje, doki były przez pewien czas wyłączone z eksploatacji, co miało też wpływ na nasze przychody. W tym roku na razie są niższe, ale (tu z uśmiechem ‒ dop. red. CS) pomału się rozkręcamy. Obserwujemy też nieco inną sytuację na rynku przewozów morskich, widzimy, że nasi klienci zaczęli troszeczkę oszczędzać, co ma wpływ na zakresy przeprowadzanych remontów statków. Mieliśmy sporo prac związanych z instalacjami systemów uzdatniających wody balastowe i dzisiaj nasi klienci w większości dokonali już takich modernizacji na swoich jednostkach, i jest mniej takich zleceń. Obecnie w Stoczni mamy 10 statków. Możemy się tu pochwalić, że dawno nie mieliśmy statków armatora tureckiego. Niedawno zakończyliśmy remont jednego statku dla armatora z Turcji, teraz remontujemy kolejny, a w najbliższej perspektywie pojawią się jeszcze dwa ‒ uważamy to za ciekawe otwarcie. Na początku sierpnia spodziewamy się promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. (Jak dowiedziałem się wcześniej od Pani Rzecznik Prasowej PŻB S.A. chodzi tu o prom „Baltivia”, który zostanie zastąpiony przez najnowsze dziecko tej Firmy prom „Varsovia” ‒ dop. red. CS ). Prom ma zostać odnowiony, przemalowany i przygotowany do przejęcia przez nowego armatora, pod zmienioną nazwą. Staramy się też o projekty specjalne. Ostatnio wygraliśmy przetarg na remont ORP „Orzeł”, jednak okręt ten nie wejdzie na nasz teren, remont przeprowadzimy na terenie portu wojennego, co dla nas też stanowi pewien komfort ‒ okręt nie będzie zajmował naszych nabrzeży. Jesteśmy też przekonani, że dysponując już naszą pełną mocą przerobową, osiągniemy w drugim półroczu adekwatne przychody.
Poniżej kilka słów o remontowanych aktualnie statkach i zakresach tych remontów, co naświetlił bliżej Jarosław Staluszka.
Jednostka Armatora z Monako Scorpio Commercial Management SAM ‒ mt STI MARSHALL IMO: 9833565 w Nauta przechodząca pierwszy przegląd klasowy pod nadzorem American Bureau of Shipping. Mt STI MARSHALL jest to chemikaliowiec o długości 183.07 m szerokości 32.20 m pływający pod flagą Wysp Marshalla, zbudowany w 2019 r., w stoczni w Korei Południowej. Kolejna jednostka w NAUTA z malowaniem grafenem śruby napędowej. Na zdjęciu poniżej w SD 1.
Jednostka Armatora z Turcji OCEAN MARITIME & TRADING INC ‒ mt NILE IMO: 9280586 w Nauta przechodząca trzeci przegląd klasowy pod nadzorem Bureau Veritas. Mt NILE jest to chemikaliowiec o długości 227.83 m szerokości 32.24 m pływający pod flagą Panama, zbudowany w 2004 w stoczni w Korei Południowej. Kolejna jednostka w NAUTA z montażem systemu uzdatniania wody balastowej ‒ BWTS typu BalClor BCS1500×1.
Jednostka Armatora z Polski UNIBALTIC SHIPPING LTD. ‒ mt AMARANTH IMO: 9458028 w Nauta przechodząca kolejny remont dokowy pod nadzorem LLoyd Register. Mt AMARANTH jest to chemikaliowiec o długości 109,00 m szerokości 16,80 m, pływający pod flagą Cypru, zbudowany w 1990 w stoczni w Turcji. Jednostka, na której odbywa się konserwacja zbiorników ładunkowych systemem farb Marine Line.
Jednostka niemieckiego Armatora USC BARNKRUG ‒ mv ELBRUNNER IMO: 9395563, przechodząca w Stoczni Nauta S.A. trzeci przegląd klasowy pod nadzorem DNV. Mv ELBRUNNER to kontenerowiec o długości 139,6 m szerokości 22,2 m, pływający pod flagą Cypru. Jednostka została zbudowana w 2009 roku w stoczni w Niemczech. Główny zakres prac to wymiana stali w ładowni oraz na pokrywach ładowni.
Jednostka szkockiego Armatora SONGA SHIPMANAGEMENT LTD ‒ mt SONGA JADE IMO: 9473935, przechodząca w Stoczni Nauta S.A. trzeci przegląd klasowy pod nadzorem Korean Register of Shipping (KR). Mt SONGA JADE to chemikaliowiec o długości 144,06 m, szerokości 22,6 m, pływający pod flagą Malty. Jednostka została zbudowana w 2009 roku w Korei Południowej. Oprócz przeglądu klasowego na jednostce montowany jest scrubber.
Dodatkowo w SR Nauta prowadzone są prace na drobnicowcu WILSON THAMES o długości 90,0 m, szerokości 12,0 m, cementowcu Cyprus Cement (L – 97,0 m, B – 17,0 m ) oraz na jednostkach wojskowych.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski
Opis remontów: Jarosław Staluszka