Port Łeba stanie się bardziej przyjazny dla sektora offshore – modernizacja zakończy się za 15 miesięcy
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na realizację zadania pn. „Przebudowa wejścia do portu w Łebie”, które jest częścią projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Inwestycja, współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, opiewa na kwotę około 132 milionów złotych brutto i ma zostać zrealizowana do sierpnia 2026 roku.
Celem przedsięwzięcia jest ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu i wewnątrz jego basenu, a także zmniejszenie zapiaszczania. Korporacja Budowlana DORACO, generalny wykonawca inwestycji, opracuje dokumentację projektową oraz wykona roboty budowlane.
– Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Bardzo dziękuję całemu zespołowy Urzędu Morskiego w Gdyni za trud i wytężoną pracę, które doprowadziły do podpisania dzisiejszej umowy. Tym bardziej, że projekt nie był łatwy i mieliśmy ograniczony czas na jego przygotowanie – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.



ZAKRES PRZEBUDOWY
Przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Zainstalowane zostanie również nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – podkreśliła Angelika Cieślowska, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Zbudowaliśmy zasoby ludzkie i technologiczne, które realizują naszą strategię obecności w projektach offshore, a przebudowa wejścia do Portu w Łebie to kolejny z nich. DORACO jest w tej chwili obecne w projektach na całym polskim wybrzeżu, wspierając transformację energetyczną Polski od strony generalnego wykonawstwa. Obsługa potrzeb farm wiatrowych na morzu będzie dzięki temu komfortowa i bezpieczna od strony lądu. To co wybudujemy lub zmodernizujemy w portach, będzie działało na rzecz realizacji projektów na wodach Bałtyku!
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA ŚRODOWISKA
W ramach przygotowania do prac budowlanych, wszystkie obiekty ferromagnetyczne – zwłaszcza potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe – zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie prowadzona pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z decyzją środowiskową oraz najwyższymi standardami ochrony środowiska.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” DORACO opracuje wszystkie niezbędne projekty i dokumentację. Umowa obejmuje również przygotowanie koncepcji drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim połączonym z lądem.
DODATKOWE PRACE MODERNIZACYJNE
W ramach tego samego projektu Urząd Morski w Gdyni prowadzi również remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Prace te obejmują m.in. wymianę ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych, a także odtworzenie oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji.
Umowa na te prace, o wartości ponad 5 milionów złotych, została podpisana z firmą ERBUD w marcu 2025 roku. Planowane zakończenie prac to pierwszy kwartał 2026 roku, a obecne zaawansowanie robót wynosi ok. 15% – trwają m.in. prace rozbiórkowe.
Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego.
W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczył również Jacek Karnowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. – Budowane są nabrzeża do serwisowania offshore i falochrony, które sprawią, że ten port będzie jeszcze bezpieczniejszy – powiedział, stwierdzając, że „daje to nadzieję, że Łeba będzie piękniejsza i przyciągnie pracowników, jak i nowych mieszkańców”. Z kolei Agnieszka Derba, Burmistrz Miasta Łeba, w trakcie konferencji prasowej powiedziała, iż: tak dużej inwestycji w Łebie jeszcze nie było. Jest to dla nas duża możliwość rozwoju, możliwość nowej gałęzi gospodarki. Łeba słynęła zawsze z tego, że był to port rybacki i mamy też nadzieję, że dzięki właśnie tej modernizacji portu rybołówstwo w pewnym stopniu się reaktywuje. – Port zostanie zmodernizowany i przeznaczony do tego, aby bazy serwisowe mogły funkcjonować i działać przez kolejne lata – dodała na zakończenie.
* * *
Korporacja Budowlana DORACO – generalny wykonawca specjalizujący się w wymagających i nietypowych realizacjach hydrotechnicznych, kubaturowych, rewitalizacji zabytków oraz z obszaru defence. Przez ponad 30 lat działalności firma zakończyła z sukcesem kilkaset złożonych i wymagających inwestycji. DORACO ma na swoim koncie realizację takich projektów jak: rozbudowa Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku, modernizacja nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia i infrastruktury stoczni Gryfia w Szczecinie, budowa hali zdjęciowej dla Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie, prace przy budowie bazy wojskowej w Redzikowie czy budowa domu studenckiego Milestone we Wrocławiu. W fazie realizacji znajdują się m.in.: historyczna siedziba Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie oraz Centrum Medycyny Translacyjnej i Collegium Pharmaceuticum PUM w Szczecinie. DORACO prowadzi obecnie prace pod inwestycje offshore w Ustce, Łebie, Świnoujściu i Darłowie.
Tekst i zdjęcia: materiały prasowe DORACO Sp. z o.o.