Za www.gospodarkamorska.pl

Panel IV Kongresu Polskie Porty. Moderator: Piotr Pawłowski. Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

Prelegenci: Adam Czarnul – Prezes Zarządu, Bulk Cargo Port Szczecin, Rafał Różański – Prezes Zarządu, Szczecin Bulk Terminal, Michał Trojanowski – Dyrektor Handlowy, Port Gdański Eksploatacja, Maciej Kisiel – Prezes Zarządu, Chłodnia Gdańsk, Maciej Grabowicz – Dyrektor, Alfa Terminal Szczecin, Paweł Zastawny – Prezes Zarządu, Speed, Tomasz Pietrewicz – Prezes Zarządu, HES Gdynia Bulk Terminal, Łukasz Greinke – Prezes Zarządu, Enola Logistics.

Michał Trojanowski – Dyrektor Handlowy, Port Gdański Eksploatacja: – Proszę zwrócić uwagę, jesteśmy spółką w ramach Portu Gdańsk. Oczekuje się od nas maksymalizacji zysku przy  funkcjonowaniu wedle pewnych przepisów instytucji państwowych i jednocześnie wymogu konkurowania z terminalami w pełni komercyjnymi, funkcjonującymi w Porcie Gdańsk. Jesteśmy tym operatorem który ze swojej wszechstronności czyni swoje motto. Oprócz surowców jak śruta, zboże pojawiają się transporty project cargo. Jako operator mający 5 km nabrzeży możemy je porozmieszczać i w razie potrzeby też przeorganizować konkretne place składowe. Mamy doświadczoną kadrą, która może być przerzucona z jednego nabrzeża na drugie, a dzięki elastyczności nadrabia kwestie mocy przerobowych – wskazał.

Maciej Grabowicz – Dyrektor, Alfa Terminal Szczecin: – Nie da się szybko przystosować do zmian. Jeśli nie zaplanujemy inwestycji do przodu to nie zrealizujemy zleceń, choćby przerzucając się na inne produkty czy towary. Staramy się planować strategicznie. Jesteśmy obecnie liderem w przeładunkach metanolu oraz drobnicowych. Trzeba mieć otwartą głowę na nowe pomysły, biznes, a także innowacyjną kadrę. Kluczowe są też inwestycje, o dzięki nim terminal może realizować różne przeładunki i dostosowywać się do nowej sytuacji i trendów.

Paweł Zastawny – Prezes Zarządu, Speed: – Nasza strategia od początku zakładała wielofunkcyjność, uniwersalność. Świat jest bardzo nieprzewidywalny, dlatego staramy się jak najszybciej dostosowywać. Służy temu odpowiednie zaprojektowania terminala i sprzęt przeładunkowy. Wyzwaniem jest, że inwestując na ziemi Zarządu Portów musimy wykorzystywać zastawy pod inwestycję, by pozyskać kredyty od banków. Do tego dochodzi patrzenie na umowę 30-letniej dzierżawy z 2017 roku, niemniej dopiero trzy lata temu przeszliśmy do realizacji inwestycji w praktyce. W tej sytuacji wielofunkcyjność i zdolność obsługi różnych towarów jest dla nas cenną zdolnością. 

Tomasz Pietrewicz – Prezes Zarządu, HES Gdynia Bulk Terminal: – Patrząc przez pryzmat ostatnich lat widać zdecydowania wahania w przeładunkach różnych towarów. Mając korzenie w rejonie przeładunków węglowych, w których przypadku zmienność rynkowa wygląda szczególnie dynamicznie, trzeba być elastycznym. To trudne, gdyż wymaga to technologii, odpowiednich procesów i kompetencji. Trzeba utrzymać kompetencje, pracowników, aby te przedsięwzięcia stale wykonywać. Patrzymy na nasz terminal nie będąc rynku podobnych firm, ale patrząc na rynki naszych kierunków, lepiej ich rozumieć. To pozwala nam spełniać oczekiwania, pozostawać elastycznym i lepiej realizować przedsięwzięcia we współpracy z nimi.

Łukasz Greinke – Prezes Zarządu, Enola Logistics: – Elastyczność, którą powinny posiadać terminale i zarząd portu, jest istotna. Opieraliśmy się na towarach masowych, organizujemy też przeładunki cargo, współpracujemy też z innymi terminalami. Staramy się słuchać operatorów portowych i dążymy do dostosowania się do sytuacji rynkowej, by lepiej współpracować z np. firmami logistycznymi. Wyzwaniem jest dostosowanie się do zmian rynkowych. Doskonałym przykładem radzenia sobie było wsparcie Ukrainy i tranzyt jej zboża, niemniej polityka i pewne decyzje negatywnie wpłynęły na możliwości zacieśniania współpracy, co stanowi pewną nauczkę. Jest wiele rzeczy, które trzeba poprawić.

Michał Trojanowski – Dyrektor Handlowy, Port Gdański Eksploatacja: – Z jednej strony infrastruktura wymaga nakładów związanych z jej utrzymaniem. Z drugiej strony istnieje cykl planowania inwestycji. Chciałoby się to wyważyć, że zmiany są wprowadzane w trakcie roku. Dialog z kontrahentami i praca z nimi przyszłość pozwoli przykryć zmiany związane z opłatami i innymi wyzwaniami, pozwalając tym samym na lepszą współpracę i utrzymanie się na rynku.

Tomasz Pietrewicz – Prezes Zarządu, HES Gdynia Bulk Terminal: – Czasami jesteśmy zaskakiwani nową strategią portów i musimy dostosowywać się do nowej sytuacji, co wpływa na nasze plany. Mamy nadzieję, że porozumienie zarządów portów wpłynie pozytywnie na dialog z operatorami i terminalami.

Piotr Pawłowski. Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia: – Operatorzy nie obawiają się zmienności, ale niestabilności strategii i nieprzewidywalności włodarzy. Należy zwrócić uwagę na sytuację, że największe wyzwania i trudności pojawiają się nie z zewnątrz, jak mogłoby się wydawać ale jednak z wewnątrz.

Zdjęcia: Cezary Spigarski


Previous

Kongres Polskie Porty 2030. Logistyka kontenerowa stawia na technologię i współpracę

Next

Poznaliśmy laureatów Latarni Gospodarki Morskiej

Zobacz również

Jesteśmy też na Facebooku