Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w tzw. formule PPP czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z prawem partnera szuka się na takich zasadach, jak wykonawcę zamówienia publicznego w przetargu. W okresie od kwietnia do września 2025 do Portu Gdynia wpłynęło ok. 80 zapytań i wniosków do specyfikacji zamówienia. Część z wniosków uwzględniono, wprowadzając zmiany. Zgodnie z prawem, wprowadzenie zmian do specyfikacji istotnych warunków zamówienia pociąga za sobą konieczność zmiany terminu na składanie ofert. W związku z powyższym oferty można składać do 28 listopada br., tj. o 4 tygodnie.
Prawo do wnoszenia o zmiany oraz o interpretację zapisów przysługuje potencjalnym wykonawcom. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. nie wszystkie wnioski uznał za zasadne. Dla przykładu, nie uwzględniono prośby o wprowadzenie dodatkowych warunków umożliwiających wypowiedzenie umowy przez Partnera Prywatnego. Jednocześnie w toku prac nad dokumentacją projektu wprowadzono rozwiązania mające na celu podniesienie atrakcyjności inwestycji i dostosowanie jej do aktualnych realiów rynkowych, w tym optymalizację od strony nakładowej oraz uzupełnienie zapisów wynikających ze statusu portu o podwójnym przeznaczeniu. Zarząd przyjął wszystkie te propozycje, które nie niosły ze sobą szkody ani ryzyka dla gdyńskiego portu.
Warto przypomnieć, że postępowanie na Port Zewnętrzny jest prowadzone zgodnie z przepisami tzw. starej ustawy o zamówieniach publicznych. Wszelkie zmiany w specyfikacji mają na celu zwiększenie szans na sprawną realizację i finansowanie projektu. ZMPG SA za każdym razem dogłębnie rozważa i szuka balansu, pomiędzy spełnieniem postulatów wykonawców, mając na uwadze przyszłość projektu i dobrą współpracę z nimi, a słusznym interesem portu.
Tekst i wizualizacja: materiały prasowe ZMPG-a S.A.





















