Projekt unijny „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju. Działaniom tym przyświeca wdrożenie wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030. Port Gdynia jest elementem korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej. Zatem zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale stanowi jedno z zobowiązań Polski wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. Procentowy transportu kolejowego w Porcie Gdynia osiągnął w roku 2019 ponad 28 procent. Suma tonażu przeładowana przy udziale transportu kolejowego w 2019 roku to 6 760 695 ton.

Przybyłych witał Maciej Bąk, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Finansów i Zarządzania Finansami. Z uwagi na poruszany temat dzisiejszej konferencji – związany m.in. z elektryfikacją linii kolejowej, przytoczył ciekawy fakt dotyczący zalet z niej wynikających. Otóż w wyniku przeprowadzonych badań zostało stwierdzone, że koszty emisji zanieczyszczeń samochodu osobowego z silnikiem diesla są porównywalne z kosztami generowanymi przez cały pociąg elektryczny…

Nasze działania w zakresie rozwoju zmierzają w jednym, ściśle określonym kierunku. Do 2027 r. nie mniej niż 40% towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją. To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić. Cieszymy się, że uzyskaliśmy wsparcie środków unijnych do realizacji tej inwestycji – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Obecny podczas konferencji Naczelnik Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Maciej Styczyński: „Jest to kolejna inwestycja, która przekłada się w sposób spójny na zwiększenie możliwości obsługi przez port coraz większej ilości ładunków płynących do Polski, a przez to wspomagających rozwój całej polskiej gospodarki morskiej. (…) Z punktu widzenia ministerstwa staramy się stwarzać jak najlepsze warunki do tego, żeby polskie porty morskie mogły w sposób jak najlepszy i najbardziej skuteczny absorbować dostępne fundusze, w tym przypadku – unijne.” Naczelnik dodał też, że ministerstwo jest w trakcie przygotowań i opracowania Morskiego Funduszu Rozwoju – pozabankowego sposobu finansowania gospodarki morskiej

Przypomnijmy, że 9 września 2019 roku zawarto umowę na unijne dofinansowanie projektu. Planowane całkowite koszty brutto inwestycji wyniosą niemal 70 milionów złotych. W wyniku podpisanej umowy inwestycja ta uzyskała wsparcie ze środków unijnych w kwocie 19,8 mln zł. Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK). Inwestycja obejmuje elektryfikację około 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej i przeprowadzeniu prac budowlano-modernizacyjnych na 12 rozjazdach. W ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z już istniejących zostanie ponownie wbudowanych – po demontażu – na nowych doborach podrozjazdnic. Poprzez elektryfikację dostępu kolejowego inwestycja usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu. W efekcie realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową na stacji rozrządowej Portu Gdynia, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane. Tym samym Port Gdynia stanie się portem jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska naturalnego. Torowiska będą zarządzane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i dostępne dla wszystkich zainteresowanych przewoźników kolejowych. Podstawowe cele realizowanego projektu to zwiększenie ruchu kolejowego i bezpieczeństwa jego prowadzenia oraz ograniczenie emisji spalin, a także poprawa konkurencyjności transportu kolejowego w obsłudze ładunkowej Portu Gdynia. Planowany termin zakończenia projektu to styczeń 2021 roku.

To nie jedyna inwestycja w obszarze rozwoju transportu intermodalnego w Porcie Gdynia. Pod koniec czerwca 2019 roku w Porcie Gdynia podpisano umowy, warte ponad 2,6 mld zł, na projekty „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia” oraz „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdańsk”.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wykonawcami trzy umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów morskich Gdyni i Gdańska. Umowy dotyczą prac na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, a także rozbudowy stacji Gdynia Port. Modernizacja i przebudowa torów obejmie w sumie około 70 km na stacji portowej Gdańska i około 115 km w Gdyni Port.

Aktualny stan inwestycji, którą planuje się zakończyć w I kwartale 2021 roku przedstawił Mariusz Karbowski – Pełnomocnik Zarządu, Kierownik Działu Zarządzania Projektami Unijnymi – zapoznaj się z prezentacją – kliknij

Dzięki jednej z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego porty będą w stanie zwiększyć swój potencjał dzięki obsłudze znacznie dłuższych pociągów. Czas rozładunków i załadunków skróci się od kilku do kilkudziesięciu minut. Jednocześnie wzrośnie konkurencyjność portów ze względu na zwiększoną liczbę przyjmowanych i odprawianych ładunków. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu, a gospodarka kraju będzie rozwijać się jeszcze prężniej.

W 2,5 roku mamy tutaj mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować. Infrastruktury, która wydatnie zwiększy możliwości transportowe przyjmowania towarów i uczynienia z Trójmiasta, Gdyni Gdańska, przede wszystkim tych portów, hubu numer jeden na Morzu Bałtyckim – skomentował Premier Mateusz Morawieckito jest taka wizja, która na pewno się ziści, na pewno się zrealizuje – dodał.

Tekst i zdjęcie: materiały prasowe ZMPG-a S.A.

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski