Tradycją stało się, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w swoje urodziny przygotowuje prezent z myślą o lokalnej społeczności…
W tym roku Port Gdynia świętuje 98. urodziny, przekazując dwa nowe stanowiska, które zagoszczą na stałe w Centrum Nauki EXPERYMENT. Trzy symulatory Port Master ufundowane w zeszłym roku cieszą się ogromnym zainteresowaniem gości Centrum – skorzystało z nich prawie 60 000 osób. Dzięki stanowiskom, zwiedzający mogą poznać pracę dyspozytora portu, nadzorującego i kierującego ruchem na jego terenie. Dziś, w przeddzień Światowego Dnia Morza, w szczególnym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę dostępu do morza, przybliżymy życie w Porcie Gdynia najmłodszym – gdyż to z myślą o nich zostały opracowane nowe stanowiska.
Makieta odwzorowująca port, to stanowisko, które pojawi się na wystawie HYDROŚWIAT –wodnej strefie w Centrum Nauki EXPERYMENT. Multisensoryczna makieta portu, w realistyczny sposób odwzorowuje baseny portowe oraz statki, pozwalając najmłodszym wykonywać operacje portowe. Modele statków zostały wykonane metodą druku 3D, by jak najwierniej oddać wygląd kontenerowców, tankowców czy promów pasażerskich, wpływających na co dzień do Portu Gdynia.
– Cieszy nas fakt, że przekazane rok temu symulatory spotkały się z tak dużym zainteresowaniem wśród gości odwiedzających Centrum. To innowacyjny sposób promocji zawodów związanych z branżą morską i nadzieja, że w przyszłości branża zyska prawdziwych pasjonatów. Chcemy przybliżyć młodzieży specyfikę działalności portu, zachęcić do wyboru szkół i uczelni o profilu morskim, by w przyszłości swoją karierę zawodową realizowali np. w Porcie Zewnętrznym, który zapewni ok. 700 nowych miejsc pracy – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Adam Meller.
– Urodziny to wyjątkowy moment, który świętuje się z przyjaciółmi. Cieszymy się z naszej współpracy z Portem Gdynia, która jest przykładem działań łączących instytucję edukacji nieformalnej z biznesem. Celami statutowymi EXPERYMENTu są, między innymi, wspieranie działań zmierzających do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, upowszechnianie polskiego dorobku technicznego oraz popularyzacja techniki oraz nowoczesnych technologii. Działamy po to, żeby edukować o przyszłości, także w obszarze dokonywania wyborów przez młodego człowieka – mówi Alicja Harackiewicz, Dyrektor Centrum Nauki EXPERYMENT.
Kolejnym prezentem jest stanowisko ŻYCIE W PORCIE. To mata edukacyjna 2D, na której dzieci bawiąc się, jednocześnie realizują codzienne zadania wykonywane w porcie – jeżdżą pociągami dostarczając kontenery, czy też obsługują załadunek różnych grup produktowych jakie są przeładowywane w Porcie Gdynia, przy użyciu urządzeń portowych. Aby dzieci prawidłowo wykonywały operacje portowe, na dużym ekranie LCD emitowane są filmy z życia portowego, zarówno archiwalne jak i z kamery online:
(https://www.port.gdynia.pl/pl/o-porcie/kamera-online ).
Drugim elementem obchodów 98 rocznicy powstania Portu Gdynia jest otwarcie w Muzeum Miasta Gdyni wystawy „Port Gdynia- Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. Wystawa przybliża historię zamkniętą w stu latach portowej codzienności. Ukazuje okres budowy i pierwszych lat funkcjonowania portu, a także kadry z czasów współczesnych. Jest to wyjątkowa okazja, aby obejrzeć fotografie Tadeusza Urbaniaka i porównać jakie zmiany nastąpiły na przestrzeni lat.
Równolegle z ekspozycją wystawy będzie zaprezentowana unikatowa kolekcja akwarel autorstwa Stefana Szmaja. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA kupił unikatową kolekcję 33 akwarel od rodziny artysty, a następnie przekazał je w depozyt Muzeum Miasta Gdyni, by prace wybitnego artysty mogły dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
Stefan Szmaj był związany z ekspresjonizmem, jako ceniony grafik i malarz. Po II wojnie światowej artysta zamieszkał w Gdyni, tu też stworzył cykl prac związanych z gdyńskim portem, cennych zarówno pod względem artystycznym, jak i historycznym. Cykl stanowi ważną dokumentację historii gdyńskiego portu oraz jednostek tu wpływających. Decyzja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. o zakupie tej wyjątkowej kolekcji, pozwoliła zachować zbiór akwarel autorstwa Stefana Szmaja w formie nierozproszonej.
– Stefan Szmaj w 1935 roku osiedlił się z rodziną w Gdyni, i to młode, pełne życia miasto, morze i pierwszy nad nim polski port pokochał dając temu wyraz w wielu swoich pracach artystycznych- akwarelach, obrazach olejnych, rysunkach i grafikach. Fragment historii portu gdyńskiego uwiecznił zwłaszcza w kilkudziesięciu marynistycznych akwarelach, które są swego rodzaju dokumentem. Nabrzeża i statki przy nich cumujące malował w latach pięćdziesiątych, często w chwilach wolnych od pracy lekarskiej- z okna przychodni dawnego Dalmoru. Dzięki zakupowi przez Zarządu Portu Gdynia prace te jako kolekcja nie zostały rozproszone po świecie i są udostępniane szerokiej publiczności w Muzeum Miasta Gdynia. Cieszy mnie, że dziadek żyje nadal w swych dziełach – Magdalena Patzer – wnuczka Stefana Szmaja.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wraz z Muzeum Miasta Gdyni zaprasza na tę unikatową wystawę w dniach 23-24 września br. w godz. 10.00-18.00 do Muzeum Miasta Gdyni przy ul. Zawiszy Czarnego 1.
Wstęp na wystawę „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej” oraz ekspozycję kolekcji akwarel autorstwa Stefana Szmaja jest bezpłatny.
Port Gdynia od 98 lat jest polskim oknem na świat…
23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie portu w Gdyni. Była to konsekwencja odzyskania przez Polskę dostępu do morza. W 1920 roku Polska na mocy traktatu wersalskiego otrzymała sto czterdzieści kilometrów wybrzeża. Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, było jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością.
Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”.
„Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku” – pisał w sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port, argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się stacja kolejowa.
Tak powstał Port Gdynia, a na jego bazie nowoczesne miasto portowe Gdynia. Od zawsze port – starszy o całe cztery lata od miasta – jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość.
Port Gdynia dla miasta Gdyni
Od zawsze port – starszy o całe cztery lata od miasta – jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. Z portem związana jest gdyńska tradycja i perspektywy na przyszłość. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni – miasta z morza i marzeń oraz przede wszystkim z …portu. Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt siedem lat temu u zarania narodzin II Rzeczypospolitej stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa polskiego. Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne – oba organizmy nawzajem się przenikały. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej.
W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).
Od samego początku port odgrywa istotną rolę w budowaniu teraźniejszości i przyszłości. Mówiąc o mieście nie sposób nie wspomnieć o środowisku ludzi związanych bezpośrednio z gospodarką morską – Port Gdynia jest dzisiaj jednym z największych pracodawców w mieście i wpływa pośrednio oraz bezpośrednio na charakter Gdyni. Port Gdynia poprzez swoje dynamiczne działania, związane bezpośrednio z portowymi inwestycjami, kształtuje nowy potencjał Gdyni. Co więcej przynosi ogromne zyski miastu. W roku 2018 Port Gdynia z tytułu podatków zasilił budżet Miasta Gdyni kwotą 14 285 000 PLN, a po wybudowaniu Portu Zewnętrznego szacujemy że kwota wzrośnie do 22 685 000 PLN.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. nie ustaje w staraniach, aby sąsiedztwo portu przynosiło miastu Gdynia różnego rodzaju korzyści.
Port Gdynia przyczyniania się do wzrostu atrakcyjności turystycznej miasta poprzez umożliwianie połączeń promowych ze Szwecją oraz stworzenie warunków dla zawijania do Portu Gdynia wielkich wycieczkowców. Przykładem dbałości o wspólne dobro miasta i portu jest jedyne publiczne w Porcie Gdynia -mające 625 metrów długości – nabrzeże Pomorskie, stanowiące najczęściej odwiedzaną część Skweru Kościuszki. Nabrzeże nie pełni funkcji komercyjnej, jest wkładem Portu w tkankę miasta. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wykonał remont za 23 miliony złotych, mając przede wszystkim na uwadze znaczenie nabrzeża Pomorskiego dla turystycznej Gdyni, które stało się reprezentacyjnym miejscem miasta. Otwartość Portu Gdynia na mieszkańców i turystów wyraża się także poprzez stworzenie bezpiecznych warunków do podziwiania wielkich statków pasażerskich zawijających w sezonie letnim do Portu Gdynia. Wizyty wielu z tych jednostek zostały uwiecznione w jedynej w Polsce Alei Statków, znajdującej się na nabrzeżu Pomorskim. W 2019 roku do Portu Gdynia przybyło ponad 120 tys. turystów, którzy zostawili w Gdyni i regionie około 42 mln złotych.
Kolejna korzyść dla miasta i mieszkańców to inwestycje drogowe. Port Gdynia – korzystając z funduszy unijnych- wybudował całą ulicę Janka Wiśniewskiego, drugą nitkę ulicy Polskiej. W ramach powstającego terminala promowego – następuje dalsza przebudowa układu komunikacyjnego do wschodniej części Portu Gdynia. Powstaje dodatkowy pas ruchu w lewo oraz następuje wydłużenie istniejącego już pasa ruchu w lewo na wlocie zachodnim z ul. Janka Wiśniewskiego na Węzeł Ofiar Grudnia 70. Budowany jest dodatkowy pas ruchu w prawo na wlocie północnym z Al. Solidarności na Węzeł Ofiar Grudnia 70 oraz zostanie przeprowadzona trasa pieszo- rowerowa po istniejącej infrastrukturze na odcinku od Węzła Ofiar Grudnia 70 do Ronda Karlskrona. Kolejną inwestycją drogową w Porcie Gdynia jest budowa drogi technologicznej, która połączy ulice: Kontenerową oraz Logistyczną. Ulicami zmodernizowanymi przez Port Gdynia są: Chrzanowskiego i T. Wendy – powstały tutaj całkowicie nowe nawierzchnie i nowe oświetlenie. Port Gdynia odpowiada również za utrzymanie wspomnianych ulic.
Port Gdynia dodatkowo odpowiada za serwisowanie, utrzymanie oraz oświetlenie następujących ulic: Kontenerowej, Kwiatkowskiego, Wiśniewskiego, Indyjskiej, Polskiej, Warsztatowej, Wendy, Chrzanowskiego, Węglowej, Rotterdamskiej, Celnej, Al. Solidarności, Rumuńskiej, Dokerów i Logistycznej.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczności miejskiej i chcąc zachować transparentność swoich działań udostępnia szereg informacji o stanie środowiska na portowej stronie internetowej. Warto dodać, że Port Gdynia wybudował dwie stacje transformatorowe z których korzystają mieszkańcy Gdyni – jedna ze stacji znajduje się na zapleczu gdyńskiej Hali Targowej. Z inicjatywy Portu Gdynia PKP PLK SA wykonuje obecnie przebudowę układu torowego stacji kolejowej Port Gdynia, który zostanie zelektryfikowany – tym samym wyeliminowana będzie emisja spalin z jednostek trakcyjnych.
Prowadzony jest permanentnie monitoring jakości wód basenów portowych oraz jakości wody pitnej. W dodatku wszelkie wyloty miejskich kanalizacji burzowych obsługujących Gdynię są konserwowane przez Port Gdynia. We wszystkich 28 punktach, w których wykonywane są pomiary parametrów fizykochemicznych wód w basenach portowych, jakość wody została określona jako dobra i zakwalifikowana do II klasy czystości. Jeżeli chodzi o jakość wody pitnej, objętej monitoringiem stałym, w ramach którego od jednego do trzech razy w miesiącu pobierane były próbki wody z dwóch lub trzech punktów na sieci wodociągowej, to spełniała ona wymogi prawne dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia – z portowego ujęcia korzystają również mieszkańcy Gdyni z m.in. ulicy Chrzanowskiego. Z portowego ujęcia wody korzystają również firmy i instytucje znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie nabrzeża Pomorskiego: restauracja „Róża Wiatrów”, Wydział Nawigacji Uniwersytetu Morskiego i basen Arki oraz Akwarium Morskie.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma swój wkład w kulturalny rozwój Gdyni i to nie tylko jako sponsor różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, ale także jako właściciel udostępnianej na potrzeby organizacji koncertów i innych tego typu imprez sali koncertowej, znajdującej się w siedzibie Spółki przy ulicy Rotterdamskiej 9. Port Gdynia przekazał również – na potrzeby Muzeum Emigracji – obiekty portowe na Nabrzeżu Francuskim. Trzeba również wspomnieć, iż w 2018 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zakupił kolekcję 33 akwarel, autorstwa cenionego malarza i grafika Stefana Szmaja, który po II Wojnie Światowej związał swe losy z Gdynią. Dzięki inicjatywie Zarządu Portu udało się zachować, w formie nierozproszonej, cykl prac, które mają nie tylko wartość artystyczną, ale i historyczną, stanowiąc świadectwo losów gdyńskiego portu. Zakupione obrazy zostały przekazane w depozyt Muzeum Miasta Gdynia, gdzie są eksponowane i mogą je podziwiać mieszkańcy miasta oraz turyści.
W 2019 roku Port Gdynia swoje 97. urodziny świętuje podczas uroczystego uruchomienia interaktywnych stanowisk – symulatorów edukacyjnych PortMaster w Centrum Nauki Experyment. Interaktywny system, dzięki innowacyjnej formule, przybliża dzieciom i młodzieży codzienne czynności wykonywane w związku z pracą terminali przeładunkowych oraz ruchem statków w Porcie Gdynia. Korzystający z interaktywnych stanowisk, podczas wciągającej gry symulacyjnej, będą mieli możliwość odegrania roli sprawnego dyspozytora portu, nadzorującego i kierującego ruchem na jego terenie. Wykonując określone zadania w przestrzeni portowej, zarówno na lądzie jak i na wodzie, zarządzając terminalami przeładunkowymi i ruchem statków, dowiedzą się, jak kompleksowe i nowoczesne rozwiązania wiążą się z działaniem portu. Jest to wyrazem chęci przybliżenia młodzieży specyfikę działalności portu, zachęcenia ich do wybierania szkół i uczelni o profilu morskim w celu kształcenia wykwalifikowanych pracowników branży morskiej.
Co więcej, Port Gdynia wielokrotnie współpracuje z przedsiębiorstwami pochodzącymi z naszego regionu, co pokazuje, że dostrzegamy i doceniamy nasze zasoby lokalne i chcemy wspierać lokalne firmy. Przy zlecaniu wykonania różnego typu usług, kierujemy się zasadą „local content”.
– Doceniając dotychczasowe osiągnięcia Portu Gdynia musimy patrzeć w przyszłość, stąd śmiała wizja budowy Portu Zewnętrznego będącego projektem na miarę projektów opracowywanych przed blisko stu laty przez inżyniera Eugeniusza Kwiatkowskiego – Jego realizacja przesądzi o kolejnym wielkim skoku gospodarczym i cywilizacyjnym naszego miasta. Pamiętając o dawnych sukcesach i obecnych osiągnięciach czerpiemy z nich przekonanie, że najlepsze nadal przed nami. Port i Gdynia, Gdynia i port – to jedno i to samo. To opowieść o tym, że nie ma limitów dla polskich marzeń, jeżeli wsparte są fachową wiedzą, przedsiębiorczością i ciężką pracą. Razem możemy napisać kolejne rozdziały tej gdyńskiej opowieści.
Myśl globalnie, działaj lokalnie
Port Gdynia był inicjatorem akcji „Dzielmy się dobrem”. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przekazał do szpitali w Gdyni dwa respiratory, co okazało się zainspirować inne firmy działające w Gdyni i również zamierzają zaangażować się w pomoc w walce z koronawirusem.
Wiele firm włączyło się w akcję #DzielmySięDobrem zainicjowaną przez Port Gdynia, której ideą jest zaangażowanie dużych spółek w zakup kosztogennych urządzeń, zostawiając mniejsze potrzeby jak maseczki, rękawiczki, kombinezony jednorazowe dla możliwości wsparcia małym i średnim przedsiębiorstwom czy osobom prywatnym. Do naszej akcji dołączyły firmy z Trójmiasta: Invest Komfort S.A., Torus, Porta KMI Poland, Corleonis Sp. z o.o. S.K.A., Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o.
Decyzją Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. otoczyliśmy opieką osoby starsze ze stowarzyszeń, z którymi pracujemy od lat, członków Światowego Związku Armii Krajowej, z którymi współpracujemy od lat, wspierając działania statutowe, jak i członków. Dostarczamy niezbędne artykuły i zakupy, osobom które obecnie są w grupie dużego ryzyka i nie powinny wychodzić z domu.
Tekst: materiały prasowe ZMPG-a S.A.
Zdjęcia: Tadeusz Urbaniak