CRIST zawarł umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC (Femern Link Contractors) odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapialnego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt. Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin (obecnie 4½ godziny).

Femern Link Contractors, FLC, jest spółką joint venture odpowiedzialną za projekt i budowę tunelu zatapianego. Joint Venture tworzą międzynarodowe firmy budowlane, które posiadają indywidualne doświadczenie w dużych projektach infrastrukturalnych.

Joint Venture obejmuje VINCI Construction Grands Projets (spółka wiodąca w przypadku dwóch kontraktów dotyczących budowy tunelu zatapianego i fabryki prefabrykatów tunelowych), Per Aarsleff Holding A/S (spółka wiodąca w kontrakcie obejmującym rampy wjazdowe do tunelu), Soletanche Bachy International (spółka zależna VINCI Construction), CFE, Dredging International NV, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra i BAM International.

CRIST zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę wielozadaniową (MPP) wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, także wybudowane przez CRIST), które posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego. W ramach projektu, CRIST będzie współpracował z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które będzie odpowiedzialne za rozwinięcie projektu technicznego oraz projekt roboczy.

Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT), zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych.

To kolejny duży projekt infrastrukturalny wygrany przez CRIST, po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion czy specjalistycznego doku Marco Polo służącego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako. Są to wielomiliardowe projekty, a udział CRIST jest po raz kolejny dowodem na nieograniczone możliwości techniczne CRIST-u, znakomite przygotowanie do projektu, a przede wszystkim – rzetelność i odpowiedzialność firmy. Tym bardziej cieszymy się, że kontrakt trafił do CRIST, co potwierdza naszą ugruntowaną pozycję na rynku jednostek specjalistycznych.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe CRIST S.A.