Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie skargi konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. dotyczącej wyboru wykonawcy robót budowlanych w zakresie „Budowy dogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część II (Rzeka Elbląg)”
Wątpliwości dotyczące sposobu przeprowadzenia przetargu zostały rozwiane przez Sąd Okręgowy w Warszawie, który wyrokiem z dnia 31 sierpnia 2021 roku oddalił skargę konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie z dnia 26 lutego 2021 roku w postępowaniu przetargowym dotyczącym wyboru wykonawcy robót budowlanych w zakresie Budowy dogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część II (Rzeka Elbląg). Sąd Okręgowy w Warszawie, w ślad za Krajową Izbą Odwoławczą, potwierdził prawidłowość przeprowadzenia postępowania przez Urząd Morski w Gdyni oraz niezasadność zarzutów podnoszonych przez konsorcjum NDI.
Obecnie Wykonawca – BUDIMEX SA przystąpił do robót, związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu. W toku są również prace, związane z przygotowaniem dróg technologicznych i zagospodarowaniem placu budowy pod kątem logistycznym.
Zakres prac, wynikający z umowy, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Samo pogłębianie rzeki odbędzie się w ramach trzeciego etapu inwestycji.
Wartość kontraktu wynosi 574 073 648,82 zł brutto, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowa została podpisana 20.04.2021 r.).
Kontrakt w liczbach:
- przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów (główny zakres prac to umocnienie brzegów rzeki przy użyciu m. in. ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych);
- wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202.000 mb;
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km (głębokość wbicia ścianki od -14 m do -21,5 m n.p.m.; łączna powierzchnia ścianek to 234.000 m2, łączny ciężar ścianek to 37.400 ton stali);
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km (głębokość ścian do -20m n.p.m.; całkowita powierzchnia ścian szczelinowej to 64.390 m2; grubość ściany 0,8 m);
- łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2;
- budowa mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Parametry nowoprojektowanego obiektu: długość 104,3 m rozpiętość przęseł 2 x 51,5m;
- prace drogowe o długości 2 km.
Podpisanie kontraktu – zajrzyj tu – kliknij
Tekst: materiały prasowe UM Gdynia
Zdjęcie: Cezary Spigarski