70-metowy trójmasztowy szkuner „Gulden Leeuw” zacumował w czwartek 8 lipca przy pirsie Dalmoru w gdyńskiej Marinie Yacht Park – Dalmor. Żaglowiec zatrzymał się tu w drodze do Tallina.

Flagową jednostkę kanadyjskiego programu Class Afloat (inspirowanego „Szkołą pod Żaglami” Krzysztofa Baranowskiego) i jego załogę na wodzie powitał jacht „I love Poland”, a na lądzie m.in. prezes Dalmor Property Management Aleksandra Mietlicka, Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz kpt. Artur Pierzyński, dowodzący m.in. „Pogorią”.

To pierwszy tak duży żaglowiec, jaki zacumował w naszej marinie – mówi prezes Aleksandra Mietlicka. – Cieszymy się z tej wizyty, bo dowodzi ona, że w Marina Yacht Park – Dalmor mogą cumować nawet największe żaglowce. Jesteśmy przekonani, że w niedalekiej przyszłości zaczną nas odwiedzać kolejne duże jednostki. Chcemy, by informacja o warunkach, jakie im stworzyliśmy w naszej marinie dotarła do jak najszerszego grona żeglarzy. Załoga „Gulden Leeuw” będzie mogła potwierdzić, że każdy żaglowiec jest tu mile widziany.

„Gulden Leeuw” zostanie w Gdyni do soboty, skąd – po wymianie załogi – wyruszy w rejs do Tallina. Kapitan jednostki, Arjen Töller, deklaruje, że bardzo lubi żeglować po Bałtyku i odwiedzać nadbałtyckie porty. W trwający właśnie rejs żaglowiec wypłynął z Amsterdamu, zatrzymując się po drodze w Kilonii. Na pokładzie pracuje kilkuosobowa załoga. Z Europy „Gulden Leeuw” popłynie na Karaiby.

Dariusz Olejniczak, www.zeglarski.info

Zdjęcia: Cezary Spigarski

Gulden Leeuw – historia żaglowca

Statek powstał w latach 1936-37 w Fredrikshavn na zamówienie duńskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rybołówstwa. Do eksploatacji wszedł w 1938 roku jako 45-metrowy motorowiec „Dana”, którego głównym zadaniem było prowadzenie badań oceanograficznych. W 1980 roku w służbie zastąpiła go nowa jednostka, a „Danę” nabyła firma Bertra International i zmieniła jej nazwę na „Dana Researcher”. W 1984 roku statek sprzedano działającej w branży offshore firmie Esvagt. Po przebudowie, przez 16 lat służył pod nazwą „Esvagt Dana” jako zaopatrzeniowiec platform wiertniczych. W 2001 roku trafił pod egidę szkoły morskiej w Nyborg. Znów zmienił imię (na „Dana Nyborg”) i przeznaczenie – na kilka lat stał się jednostką szkoleniową.

Starzejącą się, unieruchomioną w porcie jednostkę w 2007 roku wypatrzyło dwóch Holendrów – Robert Postuma i Arjen Töller – którzy postanowili ją wyremontować i dać drugie życie jako żaglowiec. W efekcie w 2010 roku do służby wszedł trzymasztowy szkuner urejony o długości całkowitej 69,9 metrów. Idealny do rejsów szkolnych i pasażerskich. Łączna powierzchnia jego żagli to ponad 1400 metrów kwadratowych. Statek zabiera w rejsy 60 praktykantów, a na krótszych dystansach, w jednodniowe przejażdżki może się na nim wybrać nawet 200 pasażerów. Portem macierzystym „Gulden Leeuwa” jest Kampen. Nazwa po polsku oznacza złotego lwa. Nawiązuje do historycznego okrętu wojennego z XVII wieku, flagowej jednostki admirała Cornelisa Trompa podczas III wojny angielsko-holenderskiej.

Od 2014 roku „Gulden Leeuw” jest flagową jednostką kanadyjskiego programu Class Afloat (inspirowanego Szkołą pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego). Pierwszą czarterowaną przez Kanadyjczyków jednostką była „Pogoria”. W 1992 roku projekt doczekał własnego, wybudowanego na zamówienie w Polsce statku – „Concordii”. Po jej zatonięciu w 2010 roku, flagowym żaglowcem Class Afloat w latach 2010-14 był norweski „Sorlandet”, a teraz rolę tę przejął „Gulden Leeuw”.

Przygotował: Krzysztof Romański