Port Gdynia po ośmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost przeładunków 12,8% ogółem (w samym sierpniu 15,2% r/r). Największe wzrosty odnotowano w grupach ładunkowych: drewno +112,5% , (a w samym sierpniu 607,1%), ropa i przetwory naftowe +70,7%, (a w samym sierpniu 26,4%). W ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku można również zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów. Wzrost ten liczony w TEU wyniósł 11,9%.

Wynik ten świadczy o wyjątkowej efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji inwestycji przez Zarząd Spółki.

Mamy w tej chwili bardzo ciekawą sytuację na rynku kontenerowym, gdyż dostępność kontenerów na rynku jest ograniczona, a łańcuchy dostaw nie są stabilne, widać na rynku pewne przekształcenia. Dla Portu Gdynia okazała się to być szansa, nie zagrożenie. Wzrosty w tej grupie przeładunkowej wynikają m.in. z uruchomienia połączeń oceanicznych ze wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych, Tunezją, jak i Indiami i Pakistanem. Ma to niebagatelny wpływ na wielkość przeładunków m.in. dlatego, że te połączenia są obsługiwane przez większe jednostki – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Transport morski odnosi sukcesy we wzrostach przeładunków na całym świecie, ale ze szczególnym uwzględnieniem polskich portów, gdyż we wszystkich portach morskich obecnie można zaobserwować wzrosty pomimo pandemii. To pokazuje, jak ważny jest udział transportu morskiego w całych łańcuchach dostaw.

Jedną z grup przeładunkowych, na której władze portu są szczególnie skoncentrowane w tym roku, to przetwory naftowe przeładowywane na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP) poprzez bazę PERN w Kosakowie, na zapleczu Portu Gdynia. Wzrosty w tej grupie do sierpnia wynoszą 70,7% r/r. Potencjał jest ogromny, a wyniki będą jeszcze lepsze, gdyż zarówno PERN, jak i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. regularnie inwestują w infrastrukturę. PERN planuje powiększenie bazy o kolejny zbiornik, zaś terminal paliwowy przy falochronie będzie w przyszłym roku pogłębiony, co pozwoli na przyjmowanie jeszcze większych statków, rozwijając zdolności przeładunkowe morskiego habu paliwowego w Porcie Gdynia.

Niewielki spadek odnotowano w grupie zboża, natomiast należy tu pamiętać, że zeszły rok był rokiem rekordowym pod kątem tego przeładunku. Wyniki, które Port Gdynia obecnie odnotowuje są bardzo wysokie i można zakładać, że obecny rok Port Gdynia zakończy z drugim najwyższym wynikiem w historii.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe ZMPG-a S.A.