We wtorek dobyło się wodowanie kolejnych dwóch mega bloków dla francuskiej stoczni CHANTIERS DE L’ATLANTIQUE o numerach roboczych V34 oraz M34. Są to kolejne z serii bloki o potężnych rozmiarach wybudowane oraz w pełni wyposażone przez CRIST.

Blok  V34 o masie 9.500 ton, wymiarach 142×43 m oraz blok M34 o masie blisko 11.000 ton, wymiarach: 171×40 m są to największe mega bloki statków pasażerskich jakie są budowane w Europie i najprawdopodobniej na świecie.

Należy podkreślić, iż bloki są w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku (w pełni wymalowane, zamontowane urządzenia, wyposażone w wszelkie instalacje statkowe, wszystkie instalacje kompletnie sprawdzone w najwyższym  standardzie, całość w pełni certyfikowana).

Mega blok o numerze roboczym V34 , który w dniu 11.11.2021 odpłynął do Francji to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC, nazwa statku to: MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż statek będzie hybrydowy zasilany na paliwo lekkie oraz LNG.

Część budowana przez CRIST to śródokręcie wraz z częścią siłowni gdzie zostały już zainstalowane specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego, w kolejnym etapie zostaną zainstalowane ogromne zbiorniki LNG. 

Projekt w liczbach: łączna masa około 9.500 ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: od stalowych, nierdzewnych po miedziane, plastikowe z włókna szklanego oraz wysoce specjalistyczne LNG), 100.000 metrów kwadratowych malowanych powierzchni, 800 ton wszelkiego typu urządzeń.

Budowa mega bloków statków pasażerskich części maszynowych w jakich specjalizuje się CRIST jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych statków, wymaga ogromnej koordynacji i zaangażowania kilkuset osób każdego dnia w proces budowy. Jest to kolejny z mega bloków jaki dostarcza CRIST, najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy przez CRIST jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli CHANTIERS DE L’ATLANTIQUE oraz MSC.

Wodowanie w stoczni CRIST – nowoczesny prom hybrydowy dla Finów

We wtorek odbyło się wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska, ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries, o numerze budowy P315.

Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem. Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w dalszym etapie przygotowanie statku do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki dla armatora zaplanowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku.

Dla przypomnienia:  prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w warunkach złej pogody, bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie. Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości, 17,4 m szerokości. Na jej pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Jednostka ma być obsługiwana przez 3-osobową załogę.

Tekst i zdjęcia: materiały prasowe CRIST S.A.