W ubiegłym tygodniu wykonawca pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, konsorcjum NDI/Besix, rozpoczął roboty żelbetowe na śluzie. Wyjątkowo prace wykonywano w nocy, ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy

Prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępują zgodnie z harmonogramem. Ich spektakularnym elementem było pierwsze z serii betonowań, które odbyło się nocą. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy.  Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m3 betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.

Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.

Pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji żelbetowej kieszeni bram śluzy, a w konsekwencji na montaż stalowych wrót śluzy na bramie południowej. Dzięki zabetonowaniu płyty bramy śluzy wykonawca, polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, może także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.

To betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m3 betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.

Śluza jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obydwu stronach Mierzei Wiślanej. Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory,

przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu

Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu

Wiślanego będzie niewielka, a jej wpływ na dynamikę i zasolenie wód Zalewu będzie miał

charakter krótkookresowy. Zasięg tego oddziaływania będzie zaledwie lokalny.

Parametry techniczne śluzy:

długość komory: 200,0 mb

szerokość: 25 m

dno kotwione: 10000 m2

głębokość: -6,50 m

rzędna korony: +2,50 m

Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Zewnętrznego. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem. W kanale żeglugowym trwa pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywanie mikropali, a także betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu mostach oraz wykończeniowe w budynku kapitanatu. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy, tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy.

Magdalena Kierzkowska, Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni

Zdjęcia: materiały prasowe NDI/BESIX

Previous

Ostatnie pożegnanie Ryszarda Leszczyńskiego

Next

Zakup statku pożarniczego – otwarcie ofert

Zobacz również