W niedzielę, 19 września o godzinie 1200, w samo południe, 22 śmiałków wyruszyło na jesienny Bałtyk, aby zmierzyć się z falą i samotnością oraz zweryfikować swoje umiejętności. Regaty, jak zawsze, przyciągnęły bardzo różnorodne jachty oraz żeglarzy o zróżnicowanym doświadczeniu. Od starych wyg, po debiutantów. Od 8-mio metrowych łupinek, po 15 metrowe morskie krążowniki. Żeglarze rywalizują o Bitewne trofeum, Blachę, oraz skonfrontują się z własnymi słabościami. Przed nimi 500 mil i więcej niż trzy doby żeglugi solo.
Silny wiatr i pochmurne niebo od wczesnego poranka odbijało się skupieniem i niepokojem na twarzach zawodników. Ostatnie poprawki na jachcie, pożegnania, wspólne śniadanie i częste odświeżanie aplikacji pogodowych – tak upływały im ostatnie godziny przed startem.
Co czeka ich na trasie? Zdaniem meteorologa Juliusza Orlikowskiego warunki będą trudne. „Przez pierwsze 2 dni pogodę będzie kształtować rozległy układ wyżowy z centrum nad Morzem Białym, będzie wiał wiatr północno wschodni o początkowej sile 17 w, później osłabnie do 10 w. We wtorek można się spodziewać zmiany kierunku wiatru na północny w związku z oddziaływaniem klinu wyżu azorskiego wiatr będzie słaby o sile 10 w szybko słabnący . W środę prognozowane są trudne warunki żeglugowe z uwagi niską prędkość wiatru i zmienność jego kierunku. Od czwartku aktualnie prognozowane jest oddziaływanie zatoki niżowej niżu islandzkiego, kierunek wiatru skręci na zachodni, szybkość wiatru będzie bardzo narastała aż do wystąpienia silnych warunków sztormowych w piątek. Trzeba jednak pamiętać, że sprawdzalność tych dalszych prognoz na tę chwilę może okazać się niewielka.”
„Edycja zapowiada się bardzo ciekawie” – komentuje dyrektor regat Krystian Szypka – „Podkreślana przez meteorologów nieprzewidywalność pogody w perspektywie dłuższej niż 24 h wymagać będzie od zawodników niezwykłego skupienia i mądrych decyzji, a także sportowej intuicji. W lepszej pozycji znajdują się zawodnicy, którzy trasę i specyfikę bitwy znają ze startu w poprzednich edycjach, natomiast dość spora, bo ośmioosobowa liczba debiutantów, będzie musiała zdać się na swoje ogólne doświadczenie żeglarskie. Start był bardzo trudny, na silny wiatr z kierunku NE i związaną z nim pod wysoką krótką falę, to pierwsza, istotna część żeglarskich szachów na tej trasie.”
Znany wszystkim Andrzej Kopytko, dzisiaj mieszkaniec Gdańska, Opolanin z pochodzenia i zamiłowania, na swoim jachcie pod nazwą „Opole”, któremu znowu patronuje Jego rodzinne, rozśpiewane miasto. Niestety, jak wieść niesie w drugim dniu regat zmuszony do wycofania swego udziału z uwagi na awarię jachtu (dop. CS)
Nad startem czuwał sędzia regat, kpt. Jarosław Kaczorowski, który początek Bitwy ocenił jako sprawny i bez kłopotów. „Start odbył się bez komplikacji i o czasie. Dwa jachty wyszły na falstart, ale niezwłocznie naprawiły swój błąd. Jachty weszły na start w zwartej grupie, bardziej jak flota przybrzeżnego, krótkiego wyścigu niż regaty offshor’owe. Nie odnotowaliśmy żadnych sytuacji ryzykownych, nikt nie zgłosił też protestu. Widać po żeglarzach wysoki poziom fair play oraz sporą dojrzałość.”
Na listę startową 10-tej, jubileuszowej Bitwy o Gotland zapisało się aż 35 zawodników, ustanawiając tym samym rekord frekwencji. Na trasę wypłynęło jednak tylko 22 żeglarzy. To zwyczajowy, choć wyjątkowo wysoki odsetek przedstartowych wycofań. Najczęściej są one związane z trudnościami w przygotowaniu jednostek do startu oraz rzadziej, zdarzeniami losowymi. Nie zobaczymy na trasie wyścigu, między innymi, Krisa Matuszewskiego, który nie zdążył z budową jednostki, na której planował płynąć, a także Ryszarda Drzymalskiego, który już w startowy poranek odnotował poważną usterkę na swoim jachcie Konsal 3. Techniczna sprawność jachtu to krytyczny element powodzenia startu w Bitwie i co roku obserwujemy liczne związane z tym DNS. Lista wszystkich zawodników, którzy nie zdołali wypłynąć ku Gotlandii znajduje się pod tekstem.
Pozycje wszystkich jachtów będzie można śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick. https://yb.tl/gotland2021
Partnerami strategicznymi Bitwy o Gotland 2021 są: Teknos Oliva i Kompas. Sponsorami są: Województwo pomorskie, Miasto Gdańsk, Województwo warmińsko-mazurskie, Navionics, Packsystem, Raymarine, Eljacht, Bogmar, Konsal, Marina Przełom, Maristo.pl, Goly Yacht Service. Organizatorem regat jest szkoła żeglarska OceanTEAM
Ewa i Marcin – to Oni trzymając w rękach ster „Mariny Przełom” powodują jej rozkwit, unowocześnianie, rozbudowę i modernizację istniejącej infrastruktury lądowej, magazynowej, biurowej, a przede wszystkim powiększają możliwości przyjmowania do mariny coraz większej ilości jachtów (w planach budowa nowego pomostu) i natychmiastowej pomocy w przypadku ich awarii
Listy startowe Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland:
KLASA OPEN:
KLASA ORC 1
KLASA ORC 2
TAGI: #bitwaogotland #BOG2021 #BitwaoGotland
Honorata Wąsowicz
Szczegółowych informacji udziela: Krystian Szypka 501 664 314
Zdjęcia: Anna Komosińska i Cezary Spigarski (również komentarz)
www.bitwaogotland.pl / Zakładka dla mediów: www.bitwaogotland.pl/media