Minister Infrastruktury podpisał Program inwestycji na prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. Finansowanie dla tego etapu przygotowania inwestycji pozwoli na m.in. określenie przybliżonego przebiegu Drogi Czerwonej oraz podstawowych parametrów trasy, takich jak klasa techniczna czy prędkość projektowa. Dokumentacja zostanie opracowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na ten cel MI zapewniło 20 mln zł.  

Droga Czerwona wpisuje się w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnę, że w ramach CPK przewidziano nie tylko budowę lotniska centralnego dla Polski i naszego regionu Europy, ale także stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, w którego skład wejdą linie kolejowe i nowe odcinki dróg, zapewniające dostęp do bałtyckich portów – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce jest jednym z priorytetów, które stoją obecnie przed Ministerstwem Infrastruktury. Realizacja Drogi Czerwonej w Gdyni pozwoli na poprawę dostępu drogowego do portu morskiego. Trasa ta jest długo wyczekiwaną inwestycją, która odciąży istniejący układ drogowy, umożliwiając bezpieczny transport ładunków – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Polskie porty od kilku lat notują stałe wzrosty przeładowywanych towarów. Umożliwiają to inwestycje prowadzone w ramach rozbudowy terminali przeładunkowych, jednak bez zapewnienia właściwego dostępu od strony lądu dalszy rozwój portów nie będzie możliwy. Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja niezbędna dla sprawnego funkcjonowania portu w Gdyni – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Jak mówił Kazimierz Smoliński, poseł na Sejm RP (w 2018 roku sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury) – Wcześniej mówiło się tylko o OPAT-cie – Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, gdzie planowano węzeł Drogi Czerwonej, a w tej chwili będzie ona budowana i to dla portu jest rzeczą najważniejszą. Dodał też, że obecnie rozpoczęcie budowy OPAT jest w trakcie decyzji związanych z przetargiem (dop. CeSpi).

Podejmowane przez obecny rząd działania znacząco przyczyniają się do zwiększenia dostępności portów morskich. Dostęp do portów w Trójmieście będzie łatwiejszy m.in. dzięki budowie obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6.  Została też podjęta decyzja o dokończeniu całego ciągu S6 pomiędzy Szczecinem a Trójmiastem. Już teraz kierowcy mają do dyspozycji nowoczesną i bezpieczną trasę od Szczecina do Koszalina. W 2022 r. powinna zakończyć się budowa trzech odcinków S6 pomiędzy Trójmiastem a Bożepolem Wielkim, a oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S6 powinno nastąpić w 2025 r.

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy, Ministerstwo Infrastruktury

Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski

Previous

5 lat współpracy z francuską stocznią Chantier de l'Atlantique

Next

Nowy kierunek studiów podyplomowych z obszaru offshore na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Partnerem głównym studiów jest PGE Baltica

Zobacz również