Trzydniowe sympozjum Hydronav, które zakończyło się w piątek 26 maja, zgromadziło w sali konferencyjnej Hotelu Eureka w Sopocie, grono naukowców i ekspertów, którzy podzielili się wiedzą i doświadczeniami z dziedziny hydrodynamiki, hydroakustyki i zagadnień dotyczących zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska naturalnego. Było to 23. spotkanie w ramach Sympozjum Hydronav, po raz pierwszy organizowane przez Polski Rejestr Statków. Warto tu wspomnieć, że od pierwszej edycji Sympozjum minęło już 50 lat!
W ciągu dwóch dni wysłuchaliśmy prawie trzydziestu prezentacji, podzielonych tematycznie na panele. Prelegenci z polskich i zagranicznych uczelni oraz ośrodków naukowych i reprezentanci firm branży morskiej przedstawili rozwiązania i wyniki swoich badań. Pojawiły się między innymi tematy dotyczące oporu i napędu statku, hałasu, hydroakustyki, hydroelastyczności, manewrowania i numeryczne modelowania fali. Poruszono tematy wdrażania wymagań IMO dotyczących efektywności energetycznej statków. Jeden z paneli obejmował zagadnienie związane z bezpieczeństwem konstrukcji pływających platform offshore. Przedstawiono bardzo ciekawe rezultaty prac dotyczących oporności aerodynamicznej kajaków czy aspektów hydrodynamiki w windsurfingu. Mimo różnorodności tematów, każda prezentacja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników. Pełna lista prelegentów i ich wystąpień dostępna jest w programie wydarzenia.
Ostatniego, 3. dnia sympozjum, uczestnicy wzięli udział w warsztacie na temat Tymczasowych wytycznych IMO – Kryteria drugiej generacji stateczności w stanie nieuszkodzonym, który poprowadzili przedstawiciele uczelni wyższych: dr hab. inż. Przemysław Krata, profesor Politechniki Gdańskiej i dr inż. Zbigniew Szozda z Politechniki Morskiej w Szczecinie. Omówili oni tylko część zagadnień dotyczących wypracowywanych przez wiele lat w IMO wytycznych. W ramach workshopu opisali między innymi metodologię i wyniki własnych obliczeń dotyczących np. metod oceny podatności statku na defekt statecznościowy związany z kołysaniem parametrycznym.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział: prezentującym, przewodniczącym paneli, a w szczególności uczestnikom dyskusji prowadzonych po każdej z prelekcji i na warsztacie. Dyskusje te wskazywały na potrzebę wymiany wiedzy a także na duże zainteresowanie prezentowanymi tematami. Mamy nadzieję, że za dwa lata zorganizowane zostanie kolejne spotkanie w ramach Hydronav. Sympozjum skupia bowiem środowisko okrętowców zarówno ze świata nauki, ale również biur projektowych czy towarzystw klasyfikacyjnych.
Szczególne podziękowania dla Komitetu Organizacyjnego, w tym dla pracowników PRS za udaną organizację i płynny przebieg tegorocznej edycji sympozjum. Dziękujemy za pomoc i współpracę przy organizacji Hydronav2023 przedstawicielom Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Tekst: materiały prasowe PRS S.A.
Zdjęcia: Cezary Spigarski