9 sierpnia br. w gdańskiej Bazie Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni odbył się chrzest najnowszej pogłębiarki „URSA”, która pracować będzie przy inwestycjach realizowanych przez Urząd Morski w Gdyni, głównie w pracach na Zalewie Wiślanym. Matką chrzestną jednostki została Barbara Olczyk, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do spraw Inwestycyjnych. Uroczystość zgromadziła dużą ilość gości. Byli przedstawiciele stoczni Tyovene Oy, w której została zakontraktowana w marcu 2022 roku, a już jako gotowa do pracy pojawiła się w Polsce 12 czerwca br., była prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć wraz z prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia – Piotrem Gorzeńskim i z Zarządu Morskiego Portu Elbląg Sp. z o.o. – dyrektorem spółki Arkadiuszem Zglińskim. Byli przedstawiciele towarzystw klasyfikacyjnych m.in. z Polskiego Rejestru Statków prezes Grzegorz Pettke. Obecność zaznaczył także reprezentując konkurencyjną firmę Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych wcześniej jej prezes, obecnie prokurent Zbigniew Barański. Uroczystość prowadził redaktor Aleksander Gosk, tuż przed jej rozpoczęciem gości przywitała rzecznik prasowa UM Magdalena Kierzkowska.

Na pytania dziennikarzy odpowiadali dyrektor Urzędu Morskiego Anna Stelmaszyk-Świerczyńska oraz Jan Młotkowski zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Oznakowania Nawigacyjnego. Jak mówiła dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska: „Jeszcze do końca nie znamy możliwości pogłębiarki w kwestii wykorzystania w innych rejonach niż Zalew Wiślany. Na Zalewie Wiślanym, gdzie obserwujemy spłycenia, będzie spełniać swoje podstawowe zadanie, a tym jest utrzymanie w pełnej sprawności toru wodnego. Oddanie w pełni sprawnego do wykorzystania toru wodnego łączącego (ponad 20 kilometrów – dop. red. CS) Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym planujemy na koniec 2025 roku, najpóźniej na drugi kwartał 2026 roku. Po ostatnich ustaleniach, po zmianie rządu – ostatni odcinek łączący z Elblągiem będziemy wykonywać jako Urząd Morski. Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy dodatkowych kosztów tej inwestycji, ale czas pokaże, czy nie wynikną niespodziewane problemy (przykładowo wyjątkowe i trudne grunty albo zanieczyszczenia). Oddanie w planowym czasie do użytku całej drogi wodnej w roku przyszłym będzie zależało od sprzyjających bądź nie uwarunkowań środowiskowych. Sam fakt posiadania przez UM pogłębiarki pozwoli nam omijać wszelkie przetargi na wykonywanie prac pogłębiarskich i umożliwi błyskawiczną reakcję przy np. wystąpieniu niespodziewanych spłyceń. Przed nami sprawdzenie możliwości użytkowych pogłębiarki, jej ewentualnej awaryjności. Myślę, że potrzebować będziemy ok. 3 lat na efektywną ocenę sprawności naszej jednostki. Pierwszy rok to będzie zbieranie doświadczeń użytkowych, usuwanie (o ile będą następować) awarii, a później dopiero zacznie się taka prawdziwa jej praca. Pogłębiarka będzie pracować na dwie zmiany załogowe (po 8 osób) – dwa tygodnie po 12 godzin jedna załoga, dwa tygodnie w takim samym czasie druga. Oprócz utrzymywania właściwej głębokości toru wodnego między Nowym Światem a Elblągiem, planujemy także pogłębić tory wodne do Tolkmicka i Fromborka.

Po przekazaniu kapitanowi statku dokumentów i certyfikatów jednostki, najważniejsza osoba ceremonii, Matka Chrzestna Barbara Olczyk przystąpiła do chrztu, wypowiadając właściwą uroczystości formułę i zwalniając do uderzenia o burtę butelkę szampana przy pomocy siekierki.

Przekazana została bandera narodowa, niezwykle rzadko w ostatnich latach podnoszona na statkach, jednak bardzo ciesząca nasze oczy. Po czym do akcji wkroczył ojciec Edward Pracz poświęcając najpierw banderę, a później, po jej podniesieniu na rufie i krótkim nabożeństwie również całą jednostkę.

Na koniec uroczystości jeszcze wspólne zdjęcie i oczywiście zwiedzanie statku.

Parametry statku

  • Długość całkowita: – 62,75 m
  • Długość między pionami: – 57,23 m
  • Szerokość całkowita: – 12,00 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne: – 3,90 m
  • Wyporność: – 2341 ton
  • Pojemność brutto: – 1195
  • Pojemność netto: – 359

Możliwości

  • Liczba załogi/osób: – 8 osób
  • Obszar żeglugi: – żegluga krajowa
  • Dźwig pokładowy: – SWL 5t na 8,0m / SWL 3t na 12m
  • Pojemność ładowni: – 950 m3

Prędkość statku

  • Prędkość z urobkiem: – 8  węzłów
  • Prędkość bez urobku z pełnymi zapasami: – ~11 węzłów

Tekst i zdjęcia: Cezary Spigarski

Previous

Nowoczesny depot kontenerowy powstanie w Porcie Gdynia

Next

Uroczystość wręczenia pamiątkowego bulaju z 1. rejsu "Daru Młodzieży" Profesorowi Danielowi Dudzie

Zobacz również