Cięcie blach pod budowę ORP „Rybitwa” w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.
W piątek, 19 stycznia 2024 r. o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość cięcia pierwszej blachy do budowy kolejnego niszczyciela min typu „Kormoran II”. Uroczystość była oficjalnym rozpoczęciem procesu produkcyjnego okrętu.
To już piąty okręt tej serii, budowany na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej, a konsorcjum w składzie: Remontowa Shipbuilding S.A. – lider, Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i PGZ Stocznia Wojenna. Okręt wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.
Trzy pierwsze jednostki: ORP „Kormoran”, ORP „Albatros” i ORP „Mewa” przekazane zostały Marynarce Wojennej w latach 2017 – 2023. To jedne z najnowocześniejszych jednostek tej klasy. Charakteryzują się koncepcją wielosensorową, pozwalającą na operowanie zarówno bezpośrednio na polu minowym, jak i poza nim. Pozytywna opinia Użytkownika, czyli 8 Flotylli Obrony Wybrzeża przyczyniła się do podpisania w czerwcu 2022 roku umowy na budowę kolejnych trzech okrętów. Budowa pierwszego z nich rozpoczęła się w marcu 2023 roku. Okręt ten jest aktualnie w fazie budowy i wyposażania kadłuba.
Piąty okręt, którego budowa wkrótce się rozpocznie, będzie nosił nazwę „Rybitwa”.
Przeznaczony jest do prowadzenia operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU oraz wielonarodowych sił koalicyjnych). Kadłub okrętu jest budowany ze stali amagnetycznej, co pozwali zredukować do minimum ryzyko wykrycia go przez miny morskie typu magnetycznego.
Wyposażenie pozwoli na operowanie poza bazą morską przez okres 10 dni, a jego zasięg wyniesie nie mniej niż 2500 mil morskich. Okręt będzie mógł osiągnąć prędkość ~15 węzłów.
Wszystkie jednostki tej serii budowane są według projektu opracowanego przez należące grupy kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków przy współudziale szerokiego, krajowego łańcucha kooperantów i dostawców.
Główne parametry okrętu Kormoran II:
1. wyporność: do 850 t
2. długość całkowita – 58,50 m
3. szerokość maks. 30 m
Tekst: Aleksandra Tesmer
Zdjęcia: Cezary Spigarski