Z Gdyni do Szwecji – nowe, regularne połączenie statkiem ro-ro „Lakeway Express”
OT Logistics, spółka OT Port Gdynia oraz Lakeway Link – twórcy tego przedsięwzięcia – pragną jak najbardziej zmniejszać tzw. carbon footprint. Nowy impuls do wzmocnienia Morskiego Portu Gdynia.
Na Bałtyku pojawił się kolejny łącznik Polski ze Skandynawią. Jest to Lakeway Link ze Szwecji. W ciągu nieco ponad 20 godzin przewiezie z Gdyni w rejon Sztokholmu w Szwecji blisko 120 naczep. Nie ma potrzeby, by kierowcy ciągników też udawali się w podróż za morze. Wystarczy, że naczepy podstawią na statek i mogą wracać do swej firmy, albo do domu.
Taką wygodę Lakeway Link oferuje już od 21 maja, a na oficjalną uroczystość uruchomienia tej usługi i powitania statku zaproszono 4 czerwca 2024 roku do Gdyni, na Nabrzeże Stanów Zjednoczonych.
– W imieniu Grupy OT Logistics i spółki OT Port Gdynia oraz Lakeway Link mam zaszczyt zaprosić Państwa na uroczyste zawinięcie statku ro-ro M/S Lakeway Express do OT Port Gdynia – napisał Michał Dalba – Senior PR&IR Manager w Tailors Group. – Informacje na temat nowego połączenia i oferowanej przez spółki usługi zostaną przedstawione przez Fredrika Hermanssona, dyrektora generalnego Lakeway Link oraz Jerzego Majewskiego, Prezesa Zarządu OT Port Gdynia. W spotkaniu, które odbędzie się w terminalu OT Port Gdynia udział weźmie też Prezes Grupy OT Logistics, Kamil Jedynak.
Wydarzenie zgromadziło wielu znamienitych osobistości. Przybyła m.in. Magdalena Pramfelt – Prezydent Stowarzyszenia Konsulów Honorowych w Polsce, Honorowa Konsul Generalna Szwecji, Prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Nic dziwnego, wszak powstaje nowa autostrada morska – można powiedzieć – łącząca Gdynię, Trójmiasto ze Szwecją.
O zaletach i zasadach funkcjonowania nowej linii żeglugowej na Bałtyku mówili m.in.: Göran Söderdahl – Acting CEO Lakeway Link; Stefan Sciancalepore – Manager ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Lakeway Link; Kamil Jedynak – prezes zarządu Grupy OT Logistics; Jerzy Majewski – prezes Zarządu OT Port Gdynia; Mirosław Czapiewski – wiceprezes ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Szanowni państwo, dziękuję, że mogę wziąć udziału w tak wspaniałej uroczystości – powiedział Mirosław Czapiewski – wiceprezes ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Kolejny nasz partner skutecznie zrealizował swoje przedsięwzięcie. Skuteczność to najważniejsza cecha zarządzania i w związku z tym mogę tylko przekazać wyrazy uznania zarządowi, że tak wspaniale zrealizował te przedsięwzięcia. Z naszej strony, z Zarządu Morskiego Portu Gdynia deklaruję, że będziemy dalej realizowali przedsięwzięcia zmierzające do rozwoju naszej infrastruktury i cieszymy się bardzo, że to przedsięwzięcie wykorzystuje efekty naszego rozwoju, naszego działania w tym zakresie.
– Szanowni państwo przekazując te wyrazy uznania, przekazując również życzenia odniesienia sukcesu chciałbym również przekazać ze strony Zarządu Morskiego Portu Handlowego Gdynia nasz symbol kapitanowi jednostki, który jak widzę jest tutaj na spotkaniu, aby można powiedzieć: szczęśliwie realizować to przedsięwzięcie – powiedział Mirosław Czapiewski i wręczył pamiątkową tablicę kapitanowi statku.
– Dzień Dobry Państwu. Bardzo się cieszę, że mogliśmy się dzisiaj spotkać i wspólnie z państwem zainaugurować nowe połączenie linii ro-ro na trasie Polska – Szwecja – mówił Kamil Jedynak – prezes zarządu Grupy OT Logistics. – To szczególnie ważny dzień dla portu w Gdyni, naszej grupy i firmy Lakeway Link. Terminal portowy OT Port Gdynia już dzisiaj jest najbardziej uniwersalnym polskim terminalem morskim z potencjałem przeładunkowym prawie 5 000 000 ton rocznie, a współpraca z Lakeway Link to ogromna szansa dla działalności grupy OTL i nowe perspektywy rozwoju. Rozwój OT Port Gdynia jest dla grupy OTL szczególnie istotny zwłaszcza w kontekście niedawno ogłoszonej strategii, w której zakładamy, że staniemy się bardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch logistyczny w oparciu o własne aktywa portowe. Nasza strategia to także działania na rzecz środowiska i społeczności w duchu zrównoważonego rozwoju. Terminal w Gdyni jest świetnym przykładem takich proekologicznych rozwiązań, a to nowe połączenie ro-ro też wpisuje się w światowy trend zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko.
– Zamierzamy dalej umacniać pozycję OT Port Gdynia jako wiodącego terminalu uniwersalnego w Polsce, między innymi intensywnie inwestując w ten właśnie terminal ro-ro, a także w terminal zbożowy, w którym zwiększamy znacznie raty przeładunkowe i zdolności magazynowe. Nowa linia ro-ro pokazuje także, że jesteśmy już kluczowym graczem w regionie, w biznesie logistycznym. Chciałem życzyć firmie Lakeway Link sukcesów w rozwoju tego nowego biznesu i jesteśmy naprawdę bardzo zaszczyceni. Bardzo się cieszymy, że mamy takiego partnera biznesowego – dodał Kamil Jedynak.
– Dzień dobry, witam państwa serdecznie. Jest mi naprawdę niezwykle miło, że widzę tutaj tyle osób – zapewniał Jerzy Majewski – prezes Zarządu OT Port Gdynia. – Kiedy się zastanawialiśmy kto przyjdzie, kto będzie zainteresowany, to w najśmielszych marzeniach nie myśleliśmy, że będzie aż tyle osób. Chciałbym wrócić do lutego 2023 kiedy po raz pierwszy spotkaliśmy się z naszym partnerem firmą Lakeway Link. To wtedy zaczęliśmy rozmawiać o potencjalnej współpracy. Trwało to ponad rok i chciałbym powiedzieć, że jesteśmy naprawdę dumni z tego, że partner Lakeway Link nas obdarzył tak dużym zaufaniem. Jesteśmy terminalem, który będzie obsługiwał ten piękny, zielony statek. Oczywiście tych statków będzie więcej w przyszłości, ale to wszystko z czasem przyjdzie. Chciałbym powiedzieć jeszcze, że jako terminal, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia mamy podobne priorytety w rozwoju. Zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdynia jak i Terminal OT Logistics Gdynia chcemy rozwijać strategicznie połączenia ro-ro, uważając że jest to jedna z lepszych opcji jeżeli chodzi o możliwość szybkiego dostarczenia ładunku do odbiorców i to dostarczenia w sposób taki bardzo, bardzo ekologiczny. My ze swojej strony też wspólnie z naszym partnerem ustaliliśmy, że będziemy szli w kierunku rozwiązań ekologicznych, będziemy chcieli jak najbardziej spełniać warunki i oczekiwania klientów, żeby ta linia do Szwecji zostawiała jak najmniejszy, jak to się ładnie po angielsku mówi: carbon footprint w atmosferze. Wspólnie z partnerem na pewno zrobimy wszystko i takie są nasze plany inwestycyjne żeby ruch ro-ro się rozwijał i żebyśmy jako terminal jak najlepiej byli w stanie ten ruch obsłużyć – powiedział Jerzy Majewski.
Firma Lakeway Link została założona w 2023 roku i jest własnością Wallenius i Greencarrier. M/s „Lakeway Express” to statek, który ma około 1625 metrów linii załadunkowej, na trzech pokładach – może przewieźć 110 naczep. Statek został zbudowany w 1999 roku, ma długość całkowitą 153,38 metra, tonaż brutto 10,471 MT.
Wydaje się, że żegluga Lakeway Link nie jest konkurencją dla jednostek Stena Line, bo promy obsługują różne kierunki w Szwecji i one się uzupełniają. Stena pływa na południu Szwecji, a Lakeway Link to jest kierunek na zaplecze Sztokholmu, czyli dobre kilkaset kilometrów na północ od portu Karlskrona, tak że wydaje się, że to będzie dobre uzupełnienie, które coraz bardziej promuje ten kierunek północ – południe – zapewniali przedstawiciele armatora.
Tekst: Kazimierz Netka
Zdjęcia: Cezary Spigarski