Podczas Forum Wizja Rozwoju odbyło się kilka spotkań w panelach poświęconych gospodarce morskiej i jej sprawom dzisiaj ważnym. Z racji pełnej filmowej dokumentacji przedstawimy to w formie fotorelacji oraz informacji dotyczących uczestników paneli, na bazie materiałów zamieszczonych na stronie organizatora Forum (cs).

Dzień 1 – 26.08.2021

Perspektywy rozwoju portów morskich

Porty morskie w Polsce poszukując nowych perspektyw rozwoju wpisują coraz wyraźniej wykorzystanie własnych terenów na inwestycje offshore. Energetyka wiatrowa w Polsce ma szansę rozwinąć się jak nigdy dotąd dzięki wykorzystaniu potencjału Morza Bałtyckiego. Wielu krajowych potentatów, a także koncerny zagraniczne są zainteresowane obecnością na polskim morzu. Regulacje zawarte w tzw. ustawie offshore, które stanowią podwalinę rozwoju dla farm wiatrowych w polskiej części Bałtyku, będą wspierać przez kolejne dekady proces transformacji Polski w kierunku niskoemisyjnym. Uruchomienie inwestycji wartych około 130 mld zł pomoże zniwelować negatywne skutki spowolnienia wywołanego przez pandemię. Bo to nie tylko bezpośredni zastrzyk gotówki dla gospodarki, ale także wpływy z podatków do budżetu centralnego i kas gminnych, dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy oraz szansa na budowę silnego przemysłu wokół sektora, czyli m.in. rewitalizację polskich stoczni i portów.

Od lewej:

Mateusz Kowalewski, Prezes Zarządu i wydawca GospodarkaMorska.pl, Rocznik 1981. Od 2009 związany z branżą morską. Twórca i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl | MarinePoland.com; Specjalista w dziedzinie mediów internetowych, e-marketingu, public relations oraz w tematyce portów morskich, przemysłu morskiego i innowacji w gospodarce morskiej. Moderator i panelista wielu branżowych wydarzeń w tym Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, konferencji SeaTech oraz Forum Wizja Rozwoju.

Krzysztof Urbaś, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Pochodzi z Gdyni i jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1982 roku pracował w Morskim Porcie Handlowym w Gdyni, a w kolejnych latach zdobywał doświadczenie w handlu morskim, przy realizacji projektów spedycji i logistyki międzynarodowej w branży portowo-morskiej w firmie Cargo Service Sp. z o.o. Od 1998 zasiadał w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A., gdzie odpowiedzialny był m.in. za rozwój Gdańskiego Terminala Kontenerowego S.A oraz kierował projektem DCT Gdańsk. Jako Dyrektor Rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A. w latach 2007-2008 opracował strategię Portu Gdańsk do roku 2030, strategię Port Gdańsk XXI oraz plan zagospodarowania Portu Północnego. W kolejnych latach 2008-2010, będąc Prezesem Zarządu Siarkopol Gdańsk S.A., przeprowadził restrukturyzację firmy. Od 2010 do 2017 współwłaściciel i Prezes Zarządu Balquest Sp. z o.o. Gdynia. W latach 2017-2018 był dyrektorem spółki promowej z Grupy PŻM Unity Line, od 2018 wiceprezesem spółki Żegluga Polska z Grupy PŻM. Funkcję Prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście pełni od lipca 2019 r.

Jacek Sadaj, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Doświadczony menadżer, absolwent Politechniki Gdańskiej oraz studiów Master of Business Administration (MBA) w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów, realizowanych we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, walidowanych przez Porto Business School. W 2006 roku rozpoczął karierę zawodową w P. W. Centrostal Montaż Sp. o.o., następnie zdobywał doświadczenie w korporacjach międzynarodowych: Air Liquide Polska Sp. z o.o., Promeco S.A., OMAX Poland Sp. z o.o. a także w Energomontaż – Północ Gdynia SA. Od 2018 roku związany był z Grupą Energa. W spółce Energa Logistyka Sp. z o.o., pełnił obowiązki Pełnomocnika Zarządu ds. Optymalizacji Procesów Sprzedażowych i Logistycznych oraz Wiceprezesa Zarządu. Z branżą morską związany od 2020 roku, kiedy to został powołany na stanowisko Wiceprezesa Zarządu/ Dyrektora ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. W wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego, decyzją Rady Nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., z dniem 29.06.2021 powołany został na stanowisko Prezesa Zarządu/ Dyrektora Naczelnego w Zarządzie VIII kadencji Spółki.

Łukasz Greinke, Prezes Zarządu, Zarząd Portu Morskiego Gdańsk S.A. Łukasz Greinke jest absolwentem wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Następnie ukończył aplikację radcowską i uzyskał tytuł radcy prawnego, ukończył studnia MBA organizowane przez Polską Akademię Nauk. Przed rozpoczęciem pracy na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk członek Rad Nadzorczych spółek związanych z gospodarką morską w szczególności sektora TSL i operatorów portowych. Udziela się społecznie jako członek Konwentu Morskiego, gdzie w grupie eksperckiej opiniuje kluczowe kierunki działania i rozwoju branży morskiej.  Na stanowisku Prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk konsekwentnie dąży do umacniania pozycji portu na arenie międzynarodowej. Dzięki skutecznemu i pozbawionemu kompleksów zarządzaniu, w ub.r. Port Gdańsk awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce. W tym roku znalazł się na bałtyckim podium. Awansował na trzecie miejsce rankingu, pokonując Port Primorsk. Tym samym przełamał trwającą od niemal dekady dominację portów rosyjskich na bałtyckim podium. Obecnie w Porcie Gdańsk, na niespotykaną wcześniej skalę, realizowane są wielomilionowe inwestycje w infrastrukturę portową, dzięki którym znacznie zwiększy się konkurencyjność operatorów działających na terenie portu. Dzięki zaangażowaniu prezesa Greinke, na terenie Portu Gdańsk swoje biznesy ulokowały m.in. takie przedsiębiorstwa jak Krajowa Spółka Cukrowa S.A., ANWIL z grupy ORLEN, grupa CEDROB oraz firma KADOR. Obecność tych firm na terenie portu to dodatkowe przychody dla państwa i nowe miejsca pracy dla mieszkańców województwa pomorskiego.

Mateusz Romowicz, Radca Prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Legal Consulting-Mateusz Romowicz. Radca prawny specjalizujący się w prawie morskim, w prawie europejskim, w regulacjach dot. wind offshore, w prawie międzynarodowym oraz w transgranicznych sprawach podatkowych. Mateusz Romowicz ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji, kierunek prawo, Chicago-Kent College of Law, Szkołę Prawa Amerykańskiego, pełny kurs prawa amerykańskiego, University of Cambridge, Board of Continuing Education, Faculty of Law, Centre for European Legal Studies – a course by correspondence with tutoring, oraz szkolenie aplikacyjne w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku, które zakończył zdaniem egzaminu radcowskiego w roku 2010;  W 2006 roku Mateusz Romowicz założył i rozwinął Kancelarię Radcy Prawnego Legal Consulting – Mateusz Romowicz, której działalność obecnie skupia się m.in. na: transgranicznych negocjacjach, prawie handlowym, prawie transportowym, sprawach stoczniowych, prawie gospodarczym, prawie europejskim. Radca prawny Mateusz Romowicz jest autorem ponad 400 prawniczych publikacji w prasie specjalistycznej. Ponadto, stworzył sprawnie funkcjonujące departamenty prawne w dwóch grupach spółek o zasięgu międzynarodowym.

Grzegorz Kuligowski, manager do spraw roszczeń i ubezpieczeń morskich w spółce Green Management Sp. z o. o., radca prawny, członek OIRP w Warszawie. Manager do spraw roszczeń i ubezpieczeń morskich w spółce Green Management Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, radca prawny, członek OIRP w Warszawie, absolwent Wydziału Prawa Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Warszawie, absolwent Szkoły Prawa Niemieckiego – „Deutsche Rechtsschule an der Fakultät für Recht und Verwaltung” (studia podyplomowe na Uniwersytecie Gdańskim oraz na Universität zu Köln), studiów podyplomowych „LLM in International Commercial Law” (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie), studiów podyplomowych „Modern Ship Management” (Akademia Morska w Gdyni) oraz studiów podyplomowych „Marine Insurance” w World Maritime University. Stypendysta DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) na Uniwersytecie Bayreuth (Niemcy). Posiada ponad 10 letnie prawnicze doświadczenie zawodowe, które zdobywał współpracując z renomowanymi polskimi kancelariami prawnymi oraz świadcząc obsługę prawną jako prawnik wewnętrzny dla podmiotów z branży spożywczej, budowlanej, energetycznej oraz dla jednego z międzynarodowych armatorów i operatorów logistycznych. Specjalizuje się w prawie gospodarczym oraz w przygotowaniu i realizacji złożonych inwestycji infrastrukturalnych, w szczególności w odnawialne źródła energii (OZE). Szczególne doświadczenie posiada także w zakresie prawa morskiego oraz tzw. Marine Insurance & claims management w krajowym i międzynarodowym transporcie morskim – związanego m.in. z roszczeniami i odszkodowaniami z tytułu wypadków i zdarzeń morskich  takich jak: Hull & Machinery, Cargo, Personal Injuries and accidents, Loss of Hire oraz sporów z umów czarteru, a także w krajowych i międzynarodowych postępowaniach arbitrażowych i sądowych z w/w zakresu.

Budowa floty offshore

Pierwszą specjalizacją Pomorza są technologie offshore i portowo – logistyczne służące poprawie bezpieczeństwa i efektywności usług transportowo – logistycznych w portach i na ich zapleczu i przedpolu. Powstanie warunków dla rozwoju innowacyjnych przemysłów okrętowych i stoczniowych (np. funkcji serwisowo – ratowniczych dla konstrukcji typu offshore) stanowi szansę dla polskiej gospodarki. Przedsiębiorstwa branży morskiej są aktualnie ważnym dostawcą sprzętu i usług dla globalnego sektora offshore w szczególności w zakresie jednostek specjalistycznych. Podmioty te mają również ugruntowaną i silną pozycję na rynku europejskim.

Geograficzne rozmieszczenie floty WTIV, składającej się obecnie z około 50 statków, z których dwie trzecie znajduje się w Chinach, a większość pozostałych w Europie Północnej, stanowi kolejne bezpośrednie wyzwanie dla celów morskiej energetyki wiatrowej.

Chińska flota nie prowadzi działalności międzynarodowej, przynajmniej w tym momencie, a duża część pozostałej floty globalnej jest skoncentrowana wokół Morza Północnego i jest zajęta pracą na tym akwenie. Powoduje to ponoszenie znacznych nakładów czasu i kosztów, aby przemieszczać statki instalacyjne na miejsce pracy w innych rejonach.

Kraje spoza wspomnianych regionów napotkają zatem istotne przeszkody w zwiększaniu mocy w morskiej energetyce wiatrowej, chyba że szybko powstaną nowe statki przeznaczone na inne rynki regionalne.

IHS Markit przewiduje, że przemysł będzie musiał zainwestować co najmniej 1,2 do 2 mld dolarów, aby zbudować co najmniej cztery nowe statki w celu zaspokojenia globalnego popytu od 2026 r., poza Chinami kontynentalnymi.

W zależności od tego, gdzie te statki są budowane, całkowity koszt może być znacznie wyższy, jeśli weźmie się pod uwagę lokalne wymagania, szczególnie na wschodzących rynkach morskiej energii wiatrowej w Stanach Zjednoczonych, Azji i Pacyfiku.

Od lewej:

Jakub Budzyński, Wiceprezes Zarządu Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Doktorant ekonomii na Uniwersytecie Gdańskim, ekspert w dziedzinie łańcucha dostaw dla sektora morskiej energetyki wiatrowej oraz regulacji rynku polskiego w tej dziedzinie. Współautor propozycji rozwiązań regulacyjnych i systemowych dla polskiego sektora offshore wind. Doświadczony w praktyce realizacji projektów morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

Mateusz Berger, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu. Jest adwokatem, absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracował jako prawnik w warszawskiej kancelarii prawnej, a następnie w Departamencie Prawnym PKO BP. Pełnił również funkcję Dyrektora Departamentu Jednostek Nadzorowanych i Podległych w Ministerstwie Rozwoju oraz Dyrektora Departamentu Skarbu Państwa w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Posiada bogate doświadczenie z zakresu finansowania inwestycji, nadzoru korporacyjnego oraz prawnych aspektów działalności spółek prawa handlowego. Od maja 2017 roku do kwietnia 2020 roku był członkiem rady nadzorczej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Grzegorz Strzelczyk, Prezes Zarządu Lotos Petrobaltic SA. Studiował na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Handel Zagraniczny, specjalność: Międzynarodowe Stosunki Ekonomiczne. Absolwent Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, na Wydziale Zarządzania (kierunek Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Zarządzanie Przedsiębiorstwem). Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na Wydziale Wiertnictwa Nafty i Gazu – specjalność Zarządzanie w Przemyśle Naftowym i Gazowniczym. Pracę zawodową rozpoczął w 1983 r. jako ekspedytor w Zarządzie Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Od 1990 r. do 2006 r. pracował w polskim oddziale szwajcarskiej firmy Société Général de Surveillance, świadczącej usługi w dziedzinie inspekcji, weryfikacji i certyfikacji. Ostatnie zajmowane w niej stanowisko to dyrektor branży Oil, Gas &Chemicals. W 2002 r. złożył z wynikiem pozytywnym egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa. Doświadczenie zawodowe pogłębiał pracując m.in. jako przewodniczący Rady Nadzorczej Polskich Linii Oceanicznych, prezes Zarządu Superfish S.A., przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Energa Operator, przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Energa Wytwarzanie oraz prowadząc własną działalność gospodarczą w firmie Grzegorz Strzelczyk Konsulting – GSK. W latach 2006-2008 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu, dyrektora ds. restrukturyzacji i rozwoju ówczesnego PPiEZRiG Petrobaltic S.A., zaś 8 czerwca 2016 r. został powołany przez Radę Nadzorczą LOTOS Petrobaltic S.A. do składu Zarządu spółki w randze wiceprezesa Zarządu, dyrektora utrzymania ruchu i logistyki. 21 września 2018 r. został powołany przez Radę Nadzorczą na stanowisko Prezesa Zarządu LOTOS Petrobaltic S.A. VI kadencji, którą to funkcję nadal pełni.

Ireneusz Ćwirko, Prezes Zarządu CRIST SA. Akcjonariusz oraz współzałożyciel stoczni CRIST, obecnie pełniący funkcję Prezesa Zarządu CRIST S.A. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu oraz sprawowaniu nadzoru w spółkach handlowych. Swoje całe życie zawodowe związał z branżą stoczniową, którą poznał od przysłowiowej podszewki zaczynając swoją ścieżkę kariery od stanowiska konstruktora w pracowni kadłubowej Biura Konstrukcyjnego Stoczni Północnej w Gdańsku. Od 1976 roku, kierownik Oddziału Obróbki na Wydziale Kadłubowym Stoczni Północnej, od 1977 kierownik Oddziału Prefabrykacji. W latach 1983-1990 kierował Wydziałem Montażu Kadłubów K-2 Stoczni Północnej. W październiku 1990 roku wraz z grupą przyjaciół ze Stoczni Północnej, w tym z Krzysztofem Kulczyckim – założył wspólne przedsiębiorstwo: spółkę CRIST. Absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej.

Zbigniew Szyca, Prezes Zarządu NED-Project. Absolwent wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Od 2002 roku zwiazny z branżą okrętową. Swoją pracę rozpoczynał na stanowisku konstruktora a następnie administratora systemu BIM. Był odpowiedzialny min. za integrację systemu pomiędzy branżystami a wydziałami stoczni. Zdobywał wiedzę i doświadczenie w firmach zagranicznych zarówno w branży okrętowej jak i chemicznej oraz petrochemicznej. Menager w międzynarodowej firmie inżynierskiej oraz projekcie wydobycia wraku Costa Concordii. Współzałożyciel globalnie dzialającego przedsiębiorstwa projektowego NED-Project. Absolwent Advanced Management Program w IESE Business School. Obecnie odpowiedzialny za rozwój projektów dla sektora MEW.

Mateusz Romowicz, Radca Prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Legal Consulting-Mateusz Romowicz (patrz wyżej).

Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Prezes Zarządu Polskie Linie Oceaniczne. Absolwentka Wydziału Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydziału Administracji Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. W latach 1998-2013 dyrektor Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Kartuzach oraz jedna z fundatorów tejże placówki. Inicjatorka powstania oraz prezes Powiernictwa Polskiego w latach 2004-2012. Poseł na Sejm III,IV,VII,VIII kadencji oraz Senator VI i VII kadencji. Przez okres swojej działalności parlamentarnej była członkiem m.in. Komisji Integracji Europejskiej, Komisji Transportu i Łączności, Komisji Infrastruktury, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Gospodarki Narodowej, Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, Komisji Spraw Zagranicznych, a także zastępca przewodniczącego Komisji Łączności z Polakami za granicą, Sekretarz Senatu VI kadencji, przewodnicząca Delegacji Sejmu i Senatu na Konferencję Parlamentarną Morza Bałtyckiego, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz członek Komisji Łączności z Polakami za Granicą, przewodnicząca Polsko-Japońskiej grupy parlamentarnej.

Przyszłość ratownictwa morskiego RP

Program budowy wyspecjalizowanego okrętu ratowniczego projektu 570-II pod kryptonimem Ratownik dotyczy okrętu wielozadaniowego, który będzie przeznaczony do wykonywania szeroko pojętych prac podwodnych, wsparcia działania floty własnej i sił specjalnych oraz ratownictwa morskiego, a także do zabezpieczenia potrzeb instytucji związanych z interesem państwa na Bałtyku. Jednostka powinna mieć nowoczesną architekturę i zdolność do realizacji prac nurkowych na dużych głębokościach, w tym nurkowań saturowanych oraz współdziałania z systemami bezzałogowymi i śmigłowcami ratowniczymi. Okręt ma zastąpić dotychczas eksploatowane przez MW RP jednostki ratownicze projektu 570. Nowej konstrukcji okręt ratowniczy może diametralnie zmienić oblicze i zdolności operacyjne sił ratowniczych MW RP. Z tych powodów wymaga także odpowiedniego zaplecza i systemu doskonalenia oraz uzupełniania kadr. Z powyższych powodów równolegle jako otoczenie systemowe dla nowego okrętu ratowniczego w Akademii Marynarki Wojennej powstaje nowa infrastruktura dydaktyczno-badawcza w postaci Akademickiego Centrum Technologii Podwodnych. Budowane Centrum będzie zabezpieczeniem brzegowym nowego okrętu oraz zapleczem szkoleniowym dla specjalistów z dziedziny prac podwodnych. Budynek Centrum będzie mieścił doświadczalny kompleks hiperbaryczny, pracownię aparatów nurkowych i technik bezzałogowych oraz zaplecze do zabezpieczenia medycznego prac podwodnych i wsparcia działań operacyjnych sił ratowniczych na morzu. Ponadto, w budynku będzie ulokowana infrastruktura dydaktyczna służąca potrzebom doskonalenia się żołnierzy realizujących działania podwodne.

Od lewej:

Michał Tuszyński, doktor nauk ekonomicznych, Ekspert Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Wykładowca akademicki w zakresie polityki transportowej, ekonomiki transportu i systemów logistycznych. Autor publikacji dotyczących m.in. branży TSL i rozwoju gospodarczego. W spółce Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zajmuje się problematyką planowania strategicznego i rozwojem TEN-T. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Doktor nauk ekonomicznych. Gdynianin w czwartym pokoleniu.

Stanisław Skrzyński, Katedra Technologii Prac Podwodnych, Akademia Marynarki Wojennej. Kmdr rez. dr inż. Stanisław Skrzyński od lat 70-tych ubiegłego wieku zajmuje się zawodowo projektowaniem i praktycznym wdrażaniem systemów nurkowych i technologii prac podwodnych na polskim szelfie w strefie głębokości 30-90 m. tak dla celów obronności i gospodarki narodowej. W długoletniej działalności swojej łączył udział w pracach podwodnych z wykonywaniem projektów i zadań w dziedzinie nurkowania pełniąc stanowiska oficera nurka w Marynarce Wojennej oraz kierownika placówki badawczej Akademii Marynarki Wojennej ,która realizowała i realizuje badania, projekty techniki nurkowej, technologie prac podwodnych w zastosowaniu komercyjnym i militarnym. Aktualny obszar zainteresowań obejmuje budowę i eksploatację systemów hiperbarycznych i technologię prac podwodnych. Jest laureatem Nagrody Polskiego Towarzystwa Medycyny i Techniki Hiperbarycznej za całokształt osiągnięć zawodowych w dziedzinie techniki hiperbarycznej .Od ponad 35 lat realizuje prace oraz projekty na rzecz polskiego przemysłu offshore.

Grzegorz Pettke, dyrektor Pionu Okrętowego Polski Rejestr Statków S.A. Gdynianin i Gdańszczanin. W 1991 r. ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, Wydział Elektryczny, specjalność: Elektrotechnika Okrętowa. W latach 1991-1997 pracował w Polskim Ratownictwie Okrętowym jako oficer elektryk, w okresie 1993-1995 także jako oficer elektryk na statkach pod obcą banderą. W Polskim Rejestrze Statków pracuje od 1997 r. Początkowo jako inspektor Centrali (Inspektorat Elektryczny i Automatyki), od 2005 r. starszy inspektor Centrali (Inspektorat Elektryczny i Automatyki), w 2008 r. mianowany kierownikiem Inspektoratu Elektrycznego i Automatyki, w 2011 r. kierownikiem Inspektoratu Maszynowo-Wyposażeniowego, który powstał z połączenia Inspektoratów: Maszynowego, Elektrycznego i Konwencyjnego. W okresie 2013-2016 był członkiem zarządu PRS S.A., a od września 2016 r. jest dyrektorem Pionu Okrętowego. Pełnił funkcje sekretarza Komitetów Technicznych PKN: KT 18 ds. Statków i Techniki Morskiej i KT 230 ds. Małych Statków oraz Przewodniczącego KT 18 od 2012 roku. Był członkiem panelu maszynowego IACS, ekspertem PKN na forum IEC w komitecie TC 18 Electrical Installations in Ships and Mobile Fixed Offshore Units. Kilkukrotnie reprezentował firmę podczas targów m.in. SMM Hamburg, POSIDONIA Ateny, NORSHIPPING Oslo. Brał udział w negocjacjach i uzgodnieniach prowadzących do uzyskania przez Polski Rejestr Statków upoważnienia administracji morskich. Jest członkiem Rady Oddziału Pomorskiego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz Rady Inteligentnej Specjalizacji Pomorza ISP1 „Technologie offshore i portowo-logistyczne”.

Ryszard Demczuk, wiceadmirał Marynarki Wojennej RP. Wiceadmirał Ryszard Demczuk jest absolwentem Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej w Gdyni. Służbę zawodową rozpoczął w 3. Flotylli Okrętów. Przeszedł przez wszystkie szczeble dowodzenia od dowódcy działu okrętowego aż do dowódcy okrętu rakietowego i dowódcy dywizjonu Okrętów Rakietowych. Wraz z otrzymaniem nominacji na stopień kontradmirała w 2007 roku, został wyznaczony na stanowisko dowódcy Centrum Operacji Morskich. W czerwcu 2008 roku zdał obowiązki dowódcy COM i został skierowany do Waszyngtonu, do odbycia studiów na Uniwersytecie Obrony Narodowej USA. Po studiach powrócił do Dowództwa Marynarki Wojennej, gdzie został wyznaczony na stanowisko Szefa Szkolenia MW. Do sierpnia 2011 roku, w strategicznym dowództwie NATO ISAF w Kabulu pełnił obowiązki zastępcy dowódcy Amerykańskiej Grupy Zadaniowej CJIATF-SHAFAFIYAT. W październiku 2012 roku objął obowiązki zastępcy Dowódcy Marynarki Wojennej – Szefa Sztabu MW. Po reformie struktur dowodzenia w Siłach Zbrojnych RP, w styczniu 2014 objął obowiązki Inspektora Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. W styczniu 2015 roku, po złożonym uprzednio wypowiedzeniu, na własną prośbę zakończył pełnienie zawodowej służby wojskowej i przeszedł do rezerwy. W 2017 roku obronił rozprawę doktorską uzyskując stopień doktora nauk społecznych w dyscyplinie „nauki o bezpieczeństwie państwa”.

Robert Szymaniuk, Dowódca Dywizjonu Okrętów Wsparcia w 3. Flotylli Okrętów MW. Kmdr Robert Szymaniuk urodzony w Hrubieszowie w 1971r. Od początku swojej służby zawodowej związany z pracami podwodnymi i nurkowaniem. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej. Służbę rozpoczął w Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP. Służył na okręcie ratowniczym ORP „Piast” na kolejnych stanowiskach jako oficer nurek, zastępca dowódcy okrętu ds. ratowniczych, dowódca grupy ratowniczo nurkowej. Następne stanowisko objął w  dowództwie 3. FO jako starszy oficer flagowy ds. ratownictwa. W latach 2014 – 2020 pełnił obowiązki Komendanta w Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP. W 2020r wyznaczony na stanowisko Dowódcy dywizjonu Okrętów Wsparcia w 3. FO.

Dzień 2 – 27.08.2021

Efektywność inwestycji w portach

Ostatnie lata w gospodarce morskiej to prawdziwy boom inwestycyjny. Świetne wyniki portów, jeśli chodzi o przeładunki i coroczne rekordy to najlepszy dowód na coraz lepszą pozycję polskich terminali na Bałtyku i w Europie. Polska posiada cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, są to Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście. Inwestycje w infrastrukturę portową oraz infrastrukturę dostępu do portów od strony morza i lądu umożliwiają ich rozwój, przyciągając do polskich portów morskich przedsiębiorców prywatnych, także zagranicznych. Przedsiębiorcy inwestują w modernizację i budowę nowych terminali. Duże projekty wymagają współpracy sektora publicznego i prywatnego, pozwala to na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych. Źródłem finansowania inwestycji portowych są środki z Unii Europejskiej, budżetu państwa oraz środki własne podmiotów zarządzających portami. Wartość wszystkich trwających inwestycji mających na celu rozwój portów morskich sięga prawie 10 miliardów złotych. Natomiast do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczone kolejne 15 mld złotych. Porty to nie tylko nabrzeża, magazyny, terminale i statki, kontenery oraz węgiel, czy zboża. Dlatego też wzrost przeładunków i bezpieczeństwo wymaga wprowadzania wciąż nowych rozwiązań. Pandemia wykazała jak nigdy wcześniej, że bez innowacyjnych technologii porty nie mogą się rozwijać. Kluczowym zagadnieniem jest zrównoważony rozwój w idei #greenport i #smartport. Należy podejmować działania w kierunku implementacji nowych technologii w procesach inwestycyjnych w portach. Przy współpracy z placówkami naukowymi bezpośrednio dotykamy obszarów, które wpływają na interakcje biznesu, ekologii z rozwiązaniami smart celem wdrożenia nowych technologii w działalność gospodarki morskiej.

Od lewej:

Artur Kiełbasiński, publicysta gospodarczy, Redaktor Naczelny Dziennika Bałtyckiego. Z wykształcenia prawnik. W swojej pracy zajmuje się zarówno kwestiami prawnymi, jak też ich wpływem na gospodarkę. Laureat Nagrody Grabskiego, przyznawanej przez NBP dla dziennikarzy gospodarczych.  Ekspert z zakresu gospodarki morskiej. Opisuje i komentuje procesy zachodzące w polskich portach i przemyśle okrętowym.

Marek Grzybowski, Profesor, Prezes Zarządu Polskiego Klastra Morskiego. Marek Grzybowski zajmuje się ekonomią i zarządzaniem w gospodarce morskiej oraz rozwojem gospodarek innowacyjnych w Regionie Morza Bałtyckiego. Zajmuje się transferem wiedzy w gospodarce morskiej, kreowaniu i wdrażaniu innowacji w przemysłach morskich i kosmicznych. Redaktor naczelny INTERNET MANAGER ISSN 1895-426X oraz redaktor Naczelny TRANSFER WIEDZY ISSN 2082-7520. Jako Członek ATHENS INSTITUTE FOR EDUCATION AND RESEARCH uczestniczy w międzynarodowych badaniach naukowych związanych z globalną gospodarką morską. Publicysta w BLUE ECONOMY oraz portal www.gospodarkamorska.pl. Uczestnik projektów międzynarodowych realizowanych w ramach HORYZON 2020, LEONARDO DA VINCI, INTERREG i SOUTH BALTIC oraz Baltic Leadership Program on Smart Specialisation realizowanym przez Swedish Institute. Brał udział w wygenerowaniu projektu GALATEA – Grow and accelerate your smart projects in new value chains of the European Blue Economy (HORYZONT 2020). Był menedżerem projektu „Komercjalizacja wyników badań oraz kreowanie postaw przedsiębiorczych przez Akademię Morską w Gdyni” oraz koordynatorem polskiej części projektu MARCHAIN – realizowany w ramach klastra projektów BSR StarDust (Program Regionu Morza Bałtyckiego z liderem projektu VINNOVa. Autor i redaktor 34 książek, naukowych prac zbiorowych, wydawnictw konferencyjnych i raportów. Ostatnie 910 articles (190 cytowań) na stronie www.researchgate.net.

Jacek Sadaj, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (patrz wyżej)

Jan Jarmakowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Gdynia Container Terminal Sp. z o.o. Gdynia Container Terminal Sp. z o.o. (Hutchinson Ports Gdynia) jest częścią Hutchison Ports ‐ wiodącego na rynku operatora portowego, obecnego w 52 portach w 26 krajach na świecie. Zanim związał się Hutchison Ports, Jan Jarmakowski pracował na różnych stanowiskach menedżerskich między innymi w Atos Origin oraz PricewaterhouseCoopers, gdzie między innymi kierował dużymi zespołami projektowymi, nadzorował wdrożenia systemów informatycznych w Polsce i na terenie 25 krajów regionu CEE, zarządzał centrum informatycznych usług wspólnych. Jan Jarmakowski jest absolwentem Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, kierunku Ekonomika i Organizacja Transportu Morskiego, jest członkiem ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants).

Mateusz Kowalewski, Prezes Zarządu i wydawca GospodarkaMorska.pl (patrz wyżej)

Artur Warsocki, Prezes Zarządu Inter Balt. Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego na Uniwersytecie Gdańskim. W roku 2007 uzyskał tytuł Executive MBA w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów i jednej z wiodących uczelni biznesowych RSM Erasmus University. Uczestniczył w wielu międzynarodowych projektach biznesowych. Posiada duże doświadczenie w zakresie rozwoju handlu zagranicznego, budowy nowych rynków produktowych na rynku krajowym oraz rozwoju nowych biznesów o zasięgu międzynarodowych. W ostatnich latach kariery zawodowej jest głęboko zaangażowany w szeroko rozumiany sektor logistyczny. W latach 2015-2017 był związany z Grupą Kapitałową CTL Logistics, gdzie był odpowiedzialny za rozwój handlu w obszarze towarowych przewozów kolejowych na rynku polskim i niemieckim. W CTL Logistics zajmował stanowiska Dyrektora ds. Handlu Grupy Kapitałowej oraz Członka Zarządu CTL Gmbh na rynku niemieckim. Od roku 2017 jest związany z Grupą Kapitałową WĘGLOKOKS, gdzie zajmuje stanowisko Prezesa Zarządu spółki INTER BALT i jest odpowiedzialny za rozwój spedycji i logistyki w obszarze transportu morskiego.

Perspektywy i ograniczenia w przemyśle stoczniowym

Od lewej:

Jerzy Miotke, ekspert w dziedzinie budowy okrętów, Członek Zarządu Kaszubskiego Forum Kultury. Absolwent Zespołu Szkół Budowy Okrętów. Zdobył wykształcenie wyższe techniczne inżyniera elektryka na Politechnice Gdańskiej. Ukończył również studia podyplomowe na Uniwersytecie Śląskim na kierunku Ochrona Własności Intelektualnej. Zawodowo aktywny od 1968 r., pracując w Stoczni Gdynia (niegdysiejszej Stoczni im. Komuny Paryskiej) do roku 2008, następnie do roku 2017 będąc pracownikiem firmy AN-ELEC. Swego czasu był również elektrykiem okrętowym. W latach 1998-2002 obejmował stanowisko wiceprezydenta Miasta Gdynia. Od lat jest aktywnym działaczem społecznym, będąc członkiem NSZZ „Solidarność” (od 15.08.1980 r.). Przynależał także do Ruchu Społecznego AWS (lata 1998-2003).

Ireneusz Ćwirko, Prezes Zarządu CRIST SA. (patrz wyżej)

Marek Dzida, prof. nadzw. PG, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki. Od 2002 r. jest członkiem Senatu PG, był członkiem Senackiej Komisji Kształcenia w l. 1996–2002 i od 2008 r. dwukrotnie jej przewodniczącym. Kierownik studiów podyplomowych na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa. Redaktor „Zeszytów Naukowych” serii „Budownictwo Okrętowe” (2002–2005). Członek Rady Naukowej CTO w Gdańsku (2007–2010). Członek i ekspert Zespołu Oceniającego dla kierunku mechanika i budowa maszyn Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych oraz ekspert PKA. Członek Sekcji Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, Sekcji Technicznych Środków Transportu Komitetu Transportu PAN, Rady Centralnego Muzeum Morskiego oraz Towarzystwa Przyjaciół Statku-Muzeum Sołdek. Członek Forum Okrętowego (Pracodawców Przemysłu Okrętowego) – w latach 2007–2012 wiceprzewodniczący. Członek Rady Technicznej Polskiego Rejestru Statków, Lloyd’s Register (Poland) oraz Gdańskiego Towarzystwa Naukowego.

Krzysztof Dośla, Przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1980 roku pracownik Polskich Linii Oceanicznych (załogi pływające). W 1992 r. rozpoczął pracę w Komisji Międzyzakładowej „S” holdingu Polskich Linii Oceanicznych, najpierw jako zastępca przewodniczącego, a następnie jako przewodniczący. W 2002 r. wybrany został na przewodniczącego Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”. Funkcje tę pełni do dzisiaj. Jest członkiem Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. Był również członkiem Zespołu ds. Dialogu Społecznego Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych. W latach 2002-2016 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Gdańsku. Od roku 2016 wiceprzewodniczący Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, w 2017 roku był jej przewodniczącym.

Monika Kozakiewicz, Wicerrezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta S.A., pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu. Przed objęciem stanowiska w Stoczni pracowała w grupie kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., gdzie zajmowała się sprawami finansowania stoczni produkcyjnych. W Korporacji Polskie Stocznie S.A., w ramach której pozyskiwano finansowanie dla polskich stoczni produkcyjnych, tj. Stoczni Gdynia S.A. i Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. Po otwarciu procesu kompensacji stoczni, na zlecenie ARP S.A. brała udział w projekcie, w ramach którego powstał biznes plan, a następnie w ramach spółki Aranda Sp. z o.o. realizacja projektu dokończenia budowy statku kontenerowego o numerze budowy B 178-I/23 – ostatecznie nazwanego „Port Gdynia” i wprowadzenie go do eksploatacji. Z wykształcenia jest prawnikiem.

Andrzej Madejski, Prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Absolwent Wydziału Mechanicznego Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni (obecnie Uniwersytet Morski w Gdyni) oraz studiów menadżerskich Executive MBA, a także programu Post MBA w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów. Od początku swojej kariery ściśle związany z przemysłem morskim. Pierwsze kroki zawodowe rozpoczął od pracy na statkach, głównie na jednostkach związanych z przemysłem wydobywczym (offshore). Od 2007 do 2016 roku związany był z jednym z największych towarzystw klasyfikacyjnych na świecie, w którym był odpowiedzialny m.in. za zarządzanie i nadzór nad realizacją projektów wykonywanych dla potrzeb morskiego przemysłu wydobywczego zarówno w kraju, jak i za granicą. W latach 2011-2012 był członkiem międzynarodowego zespołu, który w kooperacji z koreańską stocznią DSME nadzorował projekt budowy nowej generacji konstrukcji platformy wiertniczej w Kazachstanie. W 2016 roku został pierwszy raz powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. Z dniem 24.07.2019 roku został powołany na kolejną, drugą kadencję i objął ponownie funkcję Prezesa Zarządu PRS. Od kwietnia 2021, został powołany na funkcję Prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (zajrzyj też tu – kliknij).

Dariusz Rudziński, Członek Zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. Absolwent Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni oraz studiów podyplomowych z zarządzania finansami przedsiębiorstwa na Uniwersytecie Gdańskim. Przed rozpoczęciem kariery w PRS, w 1996 r. pracował na statkach jako oficer wachtowy, następnie był oficerem portu w Kapitanacie Portu w Gdańsku. W PRS początkowo pracował jako inspektor terenowy, wkrótce awansował na stanowisko kierownika placówki PRS w Gdańsku (1998) i dyrektora oddziału w Pireusie (2000), a następnie objął stanowisko dyrektora handlowego PRS (2002). Był odpowiedzialny za ustanowienie oddziałów i spółek zależnych PRS, między innymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Egipcie, Chinach, Danii. Od lipca 2013 roku, z ramienia PRS, jest członkiem Rady Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS), najwyższego organu kierującego pracami tego ważnego dla globalnej gospodarki morskiej stowarzyszenia. W 2013 roku został powołany na prezesa zarządu PRS VI kadencji. W 2016 roku objął stanowisko członka zarządu PRS VII kadencji i funkcję tę kontynuuje w aktualnie trwającej VIII kadencji. Prelegent wielu międzynarodowych konferencji branżowych, m.in. w Londynie, Oslo, Atenach, Singapurze, aktywnie uczestniczący także w promocji polskiej gospodarki morskiej, m.in. w trakcie cyklicznych sympozjów Safe Shipping on the Baltic Sea organizowanych przez PRS wspólnie ze Związkiem Armatorów Polskich i polską administracją morską oraz podczas szerszego projektu, nazwanego Międzynarodowym Kongresem Morskim w Szczecinie, odbywającego się corocznie od 2013 r.

Maciej Styczyński, Naczelnik Wydziału Departament Gospodarki Morskiej Ministerstwo Infrastruktury. Z wykształcenia jest prawnikiem, ukończył również podyplomowe studia Master of Business Administration, MBA. Od przeszło dekady związany jest z gospodarką morską pracując w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, a także jako członek organów nadzoru podmiotów gospodarki morskiej. Jest uznanym specjalistą w zakresie spraw morskich, w tym w szczególności przemysłu okrętowego. W pracy zawodowej odpowiadał również za prowadzenie spraw dotyczących polityki morskiej RP, w tym rozwoju zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej oraz za sprawy dotyczące ochrony środowiska morskiego. Posiada bogate doświadczenie w pracach krajowych gremiów związanych z gospodarką morską, również w zakresie współpracy trójstronnej z przedstawicielami strony związkowej i pracodawców, a także form współpracy programujących i realizujących elementy Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w szczególności w obszarze „reindustrializacja”. Posiada również szerokie doświadczenie w pracach grup roboczych Rady UE oraz grup eksperckich Komisji Europejskiej, a także dedykowanych sprawom morskim grup eksperckich takich organizacji jak Rada Państw Morza Bałtyckiego. Interesuje się kształtowaniem procesów gospodarczych, historią i strzelectwem sportowym.

Uwarunkowania rozwoju transportu morskiego

Od lewej:

Andrzej Grzelakowski, Profesor, kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Prof. dr hab. Główne obszary zainteresowań naukowych to: rozwój transportu i logistycznych łańcuchów dostaw w skali międzynarodowej, rynki sektora TSL – ocena ich efektywności i kierunki ewolucji, polityka transportowa w systemie regulacji sektora transportu oraz czynniki i uwarunkowania optymalizacji makrosystemów.

Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Prezes Zarządu Polskie Linie Oceaniczne (patrz wyżej).

Michał Tuszyński, doktor nauk ekonomicznych, Ekspert Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. (patrz wyżej)

Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski jest absolwentem obu gdyńskich uczelni morskich – Wyższej Szkoły Morskiej oraz Akademii Marynarki Wojennej oraz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w pracy na morzu. Przez kolejne prawie 20 lat był Kapitanem Portu Gdańsk. Ponadto, jest wykładowcą akademickim, adiunktem w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, specjalizującym się w obszarze transportu, manewrowania statkami, bezpieczeństwa i ochrony – doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Obecnie, kapitan Wiesław Piotrzkowski jest Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni (od 2016 roku) i nadzoruje wszystkie aktywności przypisane administracji morskiej w swojej jurysdykcji terytorialnej. Oprócz aspektów operacyjnych, w swojej codziennej pracy zajmuje się również sprawami technicznym, takimi jak m.in. portowe inwestycje infrastrukturalne. Z dodatkowych aktywności kapitana Piotrzkowskiego, warto wymienić następujące: Przewodniczący Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej, Członek International Harbour Masters’ Association, Członek European Harbour Masters’ Committee, Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, Członek Rady Koordynacyjnej Stowarzyszeń Morskich, Egzaminator Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, Ławnik Odwoławczej Izby Morskiej, Członek Gdańskiej Ławy Morskiej, Członek Stowarzyszenia Klub Dżentelmena, Członek Konwentu Morskiego, Członek Komitetu Badań Morza PAN, Członek Komitetu Transportu PAN.

Tadeusz Hatalski, Prezes Polskiego Ratownictwa Okrętowego Sp. z o.o. Inż. Tadeusz Hatalski, kapitan żeglugi wielkiej, absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni w 1974r. W latach 1978-1982 studiował także na Uniwersytecie Gdańskim, kierunek Transport Morski. Przez wiele lat kapitan handlowych statków morskich, armatorów niemieckich oraz angielskich a od 2003r. armatora irlandzkiego. W roku 1991, zdobył uprawnienia pilotowe w na rzece Tamiza w Wielkiej Brytanii a w 2004r w porcie Belfast w Irlandii Północnej. Ekspert Polskiej Izby Handlu Zagranicznego oraz Krajowej Izby Gospodarki Morskiej. Legitymuje się zdanymi egzaminami uprawniającymi do zasiadania w radach nadzorczych spółek skarbu państwa. W 2016r. pełnił funkcję Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Od 2019 członek Rady Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych. Gorący zwolennik odbudowania polskiej floty pod polską banderą. Dzięki pracy na morzu – często w ekstremalnych warunkach – zdobył umiejętności diagnozowania sytuacji kryzysowych, koncentracji na problemach istotnych oraz tworzenia koncepcji działania w celu rozwiązania problemu, a także zdolność podejmowania decyzji i kierowania zespołem ludzi w sytuacjach stresu. Bloger, autor popularnego bloga ‘Seafarer’ na portalach Salon24 oraz NaszeBlogi. Jest również autorem wielu publikacji prasowych a także w mediach elektronicznych, które przedstawiają problematykę gospodarki morskiej. Publikacje te koncentrują się głównie na warunkach przywrócenia ekonomicznie opłacalnej eksploatacji polskiej floty pod polską banderą. Zainteresowania: historia Polski oraz chrześcijańskiej cywilizacji zachodnioeuropejskiej a także polityka, ekonomia i ewolucja życia. Konserwatysta z przekonania. Uprawiane sporty: narty i jazda konna od dzieciństwa, żeglarstwo od czasów szkoły morskiej, jogging od lat kilku. W życiu prywatnym, mąż, ojciec i dziadek.

Adam Żołnowski, Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu DCT Gdańsk. Adam Żołnowski dołączył do DCT Gdańsk w maju 2012. Wcześniej przez 5 lat był Dyrektorem w PwC, gdzie był odpowiedzialny za sektor inwestycji zagranicznych. Zdobywał swoje bogate doświadczenie również jako Dyrektor Generalny Urzędu Ochrony Konsumentów oraz Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W ciągu kariery zawodowej pracował z największymi międzynarodowymi firmami, m.in. z LG, Samsung, Sharp, EoN, pomagając im w realizacji projektów inwestycyjnych w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Był również członkiem Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych oraz doradcą rządu Uzbekistanu. Aktywnie pracował na rzecz sektora publicznego w Polsce prowadząc projekty doradcze, m.in. kierował pracami związanymi ze strategią rozwoju Regionu Pomorza w Polsce, gdzie ulokowane jest DCT. Jest autorem szeregu publikacji poświęconych ekonomii, inwestycjom zagranicznym i konkurencji. Adam Żołnowski jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego, a także University of Sussex. Ukończył aplikację kontrolerską Najwyższej Izby Kontroli oraz Executive Management Program w Szwecji.

Znaczenie przekopu Mierzei Wiślanej (z panelu Inwestycje)

Mierzeja Wiślana to piaszczysty wał na południowo – wschodnim brzegu Zatoki Gdańskiej. Oddziela Zalew Wiślany i Żuławy Wiślane od otwartych wód Zatoki. Inwestycja z pewnością pozytywnie wpłynie na rozwój regionu. Będzie ok. 3 tys. nowych miejsc pracy w portach i marinach. Do 2022 roku ma powstać kanał łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Skróci on dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską na Morze Bałtyckie prawie o 100 kilometrów. Nowa inwestycja ma usprawnić transport morski pomiędzy portami w Trójmieście i Elblągu, ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Ma także uniezależnić Polskę od możliwości wypływania na morze z portu w Elblągu.

Jacek Górski, Prezes Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej. W 1984 współzałożyciel Federacji Młodzieży Walczącej, autor jej nazwy i logotypu. Współpracownik Grup Oporu Solidarni i Radia Solidarność. Uczestnik akcji ulicznych, grafik, drukarz. W 1986 porwany i torturowany przez SB. Uczestnik strajków studenckich NZS 1988-89, skazany za uchylanie się od służby wojskowej. Reżyser, scenarzysta i producent wydarzeń Koncert Niepodległości, Projekt Arboretum, Hybryda Kultur Festiwal, od 2009 organizowanych w Warszawie (Muzeum Powstania Warszawskiego, pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego), na Westerplatte, w Tarnowie i w Mrągowie. W 2019 roku zorganizował specjalną edycję Polish Independence Concert w wielonarodowej Bazie NATO na Łotwie. Swoje projekty realizował także w Australii i Kanadzie, na Ukrainie, Litwie i Łotwie a także w Internecie. Wydawca portalu ww.spiewnikniepodleglosci.pl. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Krzyżem Wolności i Solidarności.

Grzegorz Chocian, Prezes EKOTON Sp. z o.o. Doktor nauk medycznych. Biolog środowiska, ekolog – hydrobiolog. Ekspert ds. ochrony środowiska. Wykładowca akademicki, felietonista czasopism branżowych. Specjalizuje się w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. W latach 2010-2012 ekspert kluczowy ds. ochrony środowiska, zaakceptowany przez Bank Światowy w „Projekcie Ochrony Przeciwpowodziowej Doliny Odry z Wrocławskim Węzłem Wodnym”. Koordynator analiz przyrodniczych w projekcie Stopnia Wodnego Siarzewo, ekspert w projekcie przebudowy wejścia do portu morskiego w Ustce, budowy systemów chłodniczych Elektrowni Kozienice. Członek Państwowej Rady Gospodarki Wodnej V kadencji na lata 2020-2023. Członek Państwowej Rady Ochrony Przyrody na lata 2021-2025. Członek dwóch wojewódzkich Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko na Podlasiu i Mazowszu. Dyplomowany eko-negocjator. W 2006 roku odznaczony przez Ministra Gospodarki odznaką honorową „Za zasługi dla turystyki”. W 2020 r. odznaczony Medalem 40-lecia Polskiego Klubu Ekologicznego Małopolska. Członek wielu organizacji i stowarzyszeń biznesowych, i społecznych, w tym ekologicznych. Prezes Fundacji Konstruktywnej Ekologii Ecoprobono i współautor „Białej Księgi Infrastruktury”; poświęconej sposobom likwidacji barier w rozwoju gospodarczym i infrastrukturalnym.

Dariusz Bugajski, kmdr dr hab., Oficer Marynarki Wojennej RP, Profesor Akademii Marynarki Wojennej. Absolwent studiów magisterskich nawigacja i uzbrojenie okrętowe AMW oraz prawo na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk o bezpieczeństwie, doktor habilitowany nauk prawnych, były dowódca okrętu, prorektor ds. kształcenia w kadencji 2016-19, członek: Komisji Prawa Morskiego PAN, Rady Budowy Okrętów, Międzynarodowego Stowarzyszenia Prawa Wojskowego i Wojennego, ekspert Rady Doradczej ds. Prawa Morza przy Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej, redaktor naukowy rocznika „Międzynarodowe Prawo Humanitarne”, autor publikacji i ekspertyz, w tym dotyczących sporu polsko-rosyjskiego o żeglugę w Cieśninie Piławskiej, sporu polsko-niemieckiego o status prawny północnej części toru podejściowego do zespołu portowego Szczecin-Świnoujście oraz kwestii spornych wokół gazociągu Nord Stream.

Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (patrz wyżej).

Artur Chojecki, Wojewoda Warmińsko-Mazurski. Urodził się 19 kwietnia 1974 r. w Elblągu, gdzie ukończył I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego. Od 20 lat związany z Olsztynem. Absolwent Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Studia podyplomowe public relations i marketing polityczny na Uniwersytecie Warszawskim. Samorządowiec. Polityk. 8 grudnia 2015 r. odebrał nominację z rąk Premier Beaty Szydło na stanowisko wojewody warmińsko- mazurskiego. Jest szóstym wojewodą od czasu reformy administracji kraju w roku 1998 i ósmym od transformacji ustrojowej w roku 1989. Pracę zawodową rozpoczął jako nauczyciel w Szkole Podstawowej w Pasymiu. Pracował w Warmińsko-Mazurskiej Komendzie OHP m.in. na stanowisku Komendanta Wojewódzkiego tej jednostki. W latach 2005–2007 oraz 2011–2015 był dyrektorem biura senatorskiego, a następnie poselskiego byłego wiceministra Infrastruktury i Budownictwa Jerzego Szmita. W latach 2006-2015 radny Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przez dwie ostatnie kadencje wiceprzewodniczący Sejmiku i przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Bezpieczeństwa Publicznego. Uczestniczył również w pracach Komisji Rewizyjnej i Strategii Rozwoju. Z ramienia sejmiku zasiadał w Radzie Społecznej Wojewódzkiego Zespołu Lecznictwa Psychiatrycznego w Olsztynie i Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Medycyny Pracy. Był przedstawicielem Sejmiku w Kapitule Nagrody im. Wojciecha Kętrzyńskiego oraz Kapituły Warmińsko- Mazurskiej Nagrody Jakości. Zasiadał w Radach Programowych Radia Olsztyn i Oddziału Telewizji Polskiej; w tej ostatniej jako wiceprzewodniczący. Od roku 2003 członek Prawa i Sprawiedliwości. Pełnił funkcję sekretarza Zarządu Okręgowego partii i członka Krajowej Rady Politycznej PiS. W pracy zawodowej i działalności społecznej zawsze stara się być blisko ludzi. Jako wojewoda jest otwarty na problemy wszystkich mieszkańców regionu. Swoją pracę na tym stanowisku postrzega jako służbę na rzecz społeczeństwa i regionu. Za najważniejsze zadanie zrealizowane podczas swej kadencji uznaje przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu regionu poprzez realizację Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej 2016–2019, Rządowego Programu na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez Wsparcie Lokalnej Infrastruktury Drogowej oraz Funduszu Dróg Samorządowych. Żonaty. Z żoną Agnieszką (lektor języka angielskiego) mają trzech synów: Wojciecha, Stanisława, Lesława i córkę Helenę.

Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski. Polski polityk, przedsiębiorca i samorządowiec, od 2015 wojewoda pomorski. W drugiej połowie lat 80. był członkiem rady miejskiej Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego i delegatem na wojewódzki zjazd PRON. Ukończył studia z zakresu organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, a także studia podyplomowe na Politechnice Gdańskiej i w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Od 1990 do 1994 był radnym i członkiem zarządu gminy Kolbudy. Następnie pracował głównie w przedsiębiorstwach leasingowych, prowadził też własną działalność gospodarczą. Zaangażował się w działalność polityczną w ramach Kongresu Liberalno-Demokratycznego, z którego listy kandydował bez powodzenia do Sejmu RP w wyborach parlamentarnych w 1993. W 2005 wstąpił do Prawa i Sprawiedliwości. W 2014 uzyskał mandat radnego powiatu gdańskiego, objął funkcję przewodniczącego klubu radnych PiS. 8 grudnia 2015 został powołany na stanowisko wojewody pomorskiego. W wyborach parlamentarnych w 2019 bezskutecznie kandydował do Senatu RP.

Pełna informacja o Forum Wizja Rozwoju – kliknij

Zdjęcia: Cezary Spigarski

Previous

Zakończyła się IV edycja Forum Wizja Rozwoju w Gdyni

Next

BALTEXPO po raz dwudziesty pierwszy. Targi i konferencje sektora morskiego w Gdańsku

Zobacz również