CRIST bierze udział w budowie najdłuższego tunelu zatapialnego na świecie
W stoczni CRIST S.A. powstała jedyna w swoim rodzaju specjalistyczna jednostka tzw. MPP czyli ponton wielofunkcyjny, służący do budowy tunelu zatapialnego mającego łączyć Danię z Niemcami . Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.
Wielka uroczystość, z nagrodami dla pracowników firmy oraz możliwością obejrzenia od środka tej specjalistycznej jednostki, o roboczej nazwie NB131 miała miejsce w dniu 9 października 2023 roku (dop. red. CS)
CRIST współpracował przy tym projekcie z biurem projektowym StoGda. Jednostka liczy 130,2 m długości kadłuba (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wynosi 48m. Jednostka pomieści do 19 osób, posiada dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT), zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych.
CRIST po raz kolejny pokazał swoje nieograniczone możliwości techniczne, znakomite przygotowanie do projektu, a przede wszystkim – rzetelność i odpowiedzialność firmy.
Tekst i zdjęcia: materiały prasowe CRIST S.A.
Zdjęcia z uroczystości: Cezary Spigarski