Trzy dekady na Bałtyku – Stena Line łączy Gdynię i Karlskronę już od 30 lat
W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia-Karlskrona. Z trasy obsługiwanej przez jeden prom 6 razy w tygodniu, linia Gdynia-Karlskrona stała się kluczowym korytarzem morskim, który do dziś przewiózł ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Jubileusz uświetniła międzynarodowa konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, zapowiadająca dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.











30-lecie połączenia promowego Stena Line między Gdynią a Karlskroną to nie tylko ważny jubileusz dla firmy, ale także symbol długofalowej współpracy polsko-szwedzkiej, rozwijającej się równolegle z przemianami w Europie i na rynku transportowym. Kulminacją obchodów jubileuszu była konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, z udziałem wielu znamienitych gości, reprezentujących sektory żeglugi, gospodarki, logistyki i administracji.







W wydarzeniu udział wzięli m.in. Dan Olsson – właściciel Stena Sphere, Niclas Mårtensson – CEO Stena Line Group, Marek Kiersnowski – dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, Ignacy Morawski, główny ekonomista Pulsu Biznesu, a także przedstawiciele branży: Fredrik Udd (Explore Markets), Ron Gerlach (dyrektor techniczny w Stena Technik), Bogdan Ołdakowski (CEO Actia Forum), Małgorzata Musińska-Kubis (Global Category Manager for Logistics & Transport w Qemetica Group), Katarzyna Gruszecka-Spychała (wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia) Obecny był również Ambasador Szwecji w Polsce, Andreas von Beckerath.





























Przeszłość – budując linię od podstaw
Gdy w maju 1995 roku pierwszy prom Lion Queen wypłynął z Karlskrony do Gdyni, był to odważny krok – próba stworzenia nowego szlaku morskiego niemal od zera. W pierwszy rejs statek zabrał pojedyncze jednostki frachtowe, ale wkrótce połączenie zaczęło zyskiwać na znaczeniu. Już w 1997 roku na trasę wszedł nowy, większy prom – Stena Europe, co umożliwiło obsługę rosnącej liczby pasażerów i przewożonych ładunków.
Z czasem linia zyskała coraz większe znaczenie gospodarcze i logistyczne – szczególnie po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Inwestycje w kampanie promocyjne skutecznie przyciągnęły pasażerów i firmy spedycyjne z obu krajów.
Od początku traktowaliśmy linię Gdynia – Karlskrona jako długoterminowy projekt inwestycyjny. Zbudowaliśmy trasę od podstaw, rozwijając ją konsekwentnie przez 30 lat. Dziś to stabilny, zrównoważony biznes – obsłużyliśmy ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych, co czyni ją jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku i ważnym ogniwem europejskiego systemu logistycznego – podkreśla Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Teraźniejszość – nowoczesna flota i infrastruktura
W czerwcu 2022 roku operacje promowe Stena Line zostały przeniesione do nowego, nowoczesnego terminala w Gdyni. Obiekt ten umożliwia obsługę promów o długości 240 metrów i oferuje bezpośrednie połączenie z siecią kolejową, co umożliwi rozwijanie przewozów intermodalnych w przyszłości.



























































Obecnie linię obsługują trzy jednostki: Stena Spirit oraz nowoczesne promy e-flexer – Stena Estelle (chrzest jednostki – zajrzyj tu – kliknij) i Stena Ebba (nadanie nazwy w Karlskronie – kliknij tu). Każdy z nich może przewieźć 1200 pasażerów i 200 ciężarówek, a ich energooszczędna konstrukcja umożliwia korzystanie z zasilania z lądu, ograniczając emisje CO2. Są to promy o najwyższym standardzie jakości w całej flocie Stena Line.
































Przyszłość – most między Skandynawią a Europą Środkową
Po 30 latach nieprzerwanej obecności na Bałtyku Stena Line nie zamierza zwalniać tempa. Przyszłość linii Gdynia – Karlskrona to dalsze inwestycje w rozwój przewozów, automatyzację oraz technologie ograniczające emisję CO2. Nowe promy już dziś są przystosowane do napędu na LNG i metanol, a w przyszłości możliwa będzie ich konwersja na napęd hybrydowy z wykorzystaniem akumulatorów.













Połączenie Gdynia – Karlskrona to obecnie strategiczna część VI korytarza TEN-T, łączącego Morze Bałtyckie z Adriatykiem, a co za tym idzie Skandynawię z Europą Środkową i Południową. Dla firmy to nie tylko sukces komercyjny, ale też odpowiedzialność. W dobie zmian geopolitycznych oraz transformacji energetycznej rośnie również znaczenie militarne i społeczne tego szlaku.
– Nasze inwestycje w tonaż oraz infrastrukturę portową są wyraźnym sygnałem, że wierzymy w przyszłość tego połączenia. Dziś trasy takie jak ta mają podwójne znaczenie – jako elementy systemu logistycznego, ale i potencjalne korytarze militarne. Stena Line to nie tylko przewoźnik – to zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.











W świecie pełnym wyzwań odpowiedzią Stena Line są niezawodność, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój – wartości, które definiują nie tylko jej teraźniejszość, lecz przede wszystkim wyznaczają kierunek na przyszłość. Dziś, po 30 latach od pierwszego rejsu, połączenie Gdynia – Karlskrona to nie tylko symbol współpracy między dwoma portami, ale również dowód na to, że odpowiedzialne inwestycje i strategiczne decyzje mogą stworzyć coś trwałego – obecnie, i na wiele kolejnych lat.
Tekst: materiały prasowe Stena Line
Zdjęcia: Cezary Spigarski