W Porcie Gdynia powstanie nowy Publiczny Terminal Promowy. Konferencja ZMPG S.A. podsumowująca 2018 rok
Podczas konferencji podsumowującej miniony rok Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., w obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Marka Gróbarczyka, podpisał z wyłonionym w drodze postępowania przetargowego wykonawcą – Korporacją Budowlaną DORACO Sp. z o.o. umowę na budowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia.
Z ramienia Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisy złożyli: Adam Meller – Prezes Zarządu oraz Grzegorz Dyrmo – Wiceprezes Zarządu, firmę DORACO sp. z o.o. reprezentowali: Karol Zduńczyk – Prezes Zarządu oraz Radosław Jarosiewicz – Wiceprezes Zarządu.
Port Gdynia realizując zapisy przyjętej przez ZMPG S.A. Strategii Rozwoju rozpoczyna jedną z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Realizacja projektu to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku wynikające ze stale rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią.
Nowa lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.
– Na nowym terminalu skorzysta zarówno port, jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T – komentuje Adam Meller – Prezes ZMPG S.A.
– Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych, jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z/do Portu – mówi Grzegorz Dyrmo – Wiceprezes ZMPG S.A.
– Dla pasażerów przewidziany jest osobny obszar terminala, tzw. galeria pasażerska wraz z ruchomym łącznikiem, który zapewni sprawne przemieszczanie się pomiędzy promem a galerią. Wszystkie te elementy w sposób kompleksowy zapewnią profesjonalną obsługę zawijających do nas promów. Dzięki tej inwestycji Port Gdynia zyska nowoczesną uniwersalną infrastrukturę, która w odróżnieniu od obecnego terminalu, posiadać będzie możliwości transportu towarów również koleją. – dodaje Grzegorz Dyrmo.
Projekt „Budowa Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m³ betonu.
– Korporacja Budowlana DORACO od lat realizuje inwestycje mające wpływ na polską gospodarkę, otwierające nowe okna na świat oraz nowe kanały komunikacji – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu spółki. – Realizacja w gdyńskim porcie to projekt złożony pod kątem prac budowlanych, obejmujący szereg prac, zarówno infrastrukturalnych, kubaturowych, jak i hydrotechnicznych. DORACO jako lider projektów hydrotechnicznych, w ostatnich latach realizuje szereg zadań w tej dziedzinie, wykorzystując rozwój sektora portowo-logistycznego. Wykonując publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia pragniemy wykorzystać nasze dotychczasowe doświadczenia i wiedzę kadry DORACO, zdobyte podczas wcześniejszych zadań.
– Inwestycja w gdyńskim porcie spowoduje możliwość łatwiejszego manewrowania promami, obsługi większej ich liczby oraz obsługi jednostek o większym tonażu. Powstaną warunki do obsługi promów o długości dochodzącej do ok. 240 m– wskazuje Piotr Plichta, Dyrektor Kontraktu. – Operacje związane z zawinięciem promu (tj. od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia) nie przekroczą 120 minut.
* * *
Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska od blisko 30 lat intensywnie pracuje nad umacnianiem pozycji jednego z liderów na pomorskim rynku generalnego wykonawstwa. Potencjał finansowy i logistyczny oraz szerokie doświadczenie pozwalają DORACO realizować pełen zakres usług budowlanych, w tym kompleksowe wykonanie projektów w systemie EPC (Engineering, Procurement, Construction). Spółka zrealizowała kilkaset inwestycji, w tym projekty duże i skomplikowane, których wartość przekroczyła kilkaset milionów euro.
DORACO specjalizuje się w budownictwie kubaturowym i hydrotechnicznym – w tej ostatniej dziedzinie aktualnie realizuje siedem kontraktów. Kolejne wygrane w ostatnim czasie przetargi potwierdzają, iż DORACO stało się niekwestionowanym liderem wśród generalnych wykonawców związanych z mocno rozwijającą się w Polsce branżą hydrotechniczną. Aktualnie spółka m.in. modernizuje nabrzeża dla gdańskiego portu, rozbudowuje promenadę i nabrzeża nad Jeziorem Mikołajskim, buduje kompleks apartamentów Yacht Park z nowoczesną mariną jachtową w Gdyni.
* * *
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. to spółka o charakterze użyteczności publicznej, powołana 30 listopada 1999 r. przez przedstawicieli Gminy Gdynia oraz Skarbu Państwa, zarządzająca terenami i infrastrukturą na terenie gdyńskiego portu. Pod jego bezpośrednim władaniem znajdują się tereny, na których prowadzona jest działalność przeładunkowo-składowa przez spółki operacyjne. ZMPG-a S.A. dba nie tylko o wysoką sprawność i efektywność funkcjonowania portu, ale także o zapewnianie odpowiednich standardów bezpieczeństwa obsługi osób i ładunków oraz standardów ochrony środowiska. Więcej informacji jest dostępnych na: www.port.gdynia.pl
* * *
PRZEŁADUNKI
Rok 2018 przeszedł do historii jako czas rekordowych przeładunków w Porcie Gdynia – ogółem przeładowano 23,5 mln ton. W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59% udziałem w strukturze obrotów ogółem.
W 2018 roku przeładowano o 1,36 miliona ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z ilością obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400% i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku. Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11%. O ponad 20% wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.
INWESTYCJE
Część związaną z planowanymi i zrealizowanymi inwestycjami omówił Grzegorz Dyrmo, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem
Wartość wydatków inwestycyjnych w 2018 r. łącznie:
- 183 mln zł
Wartość podpisanych umów w 2018 r. łącznie:
- 256 mln zł
Wartość umów pozostających do podpisania z 2018 r. łącznie:
- 320 mln zł
Wartość inwestycji planowanych na 2019 r. łącznie:
- 304 mln zł
Wartość inwestycji objętych planem 2019 – 2021 r. łącznie:
- 1.248 mln zł
Na wartość wydatków inwestycyjnych składają się m. in. prace wykonane w ramach modernizacji akwenu manewrowego obrotnicy nr 2. Ponadto – zgodnie z przyjętą strategią ZMPG S.A. – dokonano zakupu gruntów, w tym terenów stoczni remontowej Nauta, które dają możliwość prowadzenia dalszych prac inwestycyjnych i rozwojowych Portu Gdynia.
Pozycja wartości podpisanych umów dotyczy przede wszystkim kluczowej inwestycji, która zostanie zrealizowana do końca 2021 r. – pogłębienia akwenu portowego. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli w najbliższym czasie wejść do grona portów głębokowodnych, a tym samym istotnie poprawi konkurencyjność portu poprzez możliwość przyjmowania większych statków, o większym zanurzeniu. Niebagatelne dla tej inwestycji znaczenie mają podpisane umowy na modernizację nabrzeży Włoskiego i Słowackiego. Poza tym zadbano również o realizację projektów na zapleczu portowym, na co składają się głównie obiekty kubaturowe w postaci budowy nowoczesnego magazynu wysokiego składowania.
W bieżącym roku podpisanych zostanie wiele znaczących umów na realizację inwestycji w Porcie Gdynia. Do najważniejszych z nich należy podpisana dzisiaj umowa na budowę nowego publicznego terminalu promowego. Będzie on umożliwiał przyjmowanie statków o blisko 1/3 większych od obecnie obsługiwanych w Porcie. W najbliższych latach planuje się kontynuację inwestycji na które umowy zawarto w ubiegłym roku, jak też inwestycje nowe, na które umowy będą zawarte w roku bieżącym.
WYNIKI FINANSOWE
Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln PLN (7,8%). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5%) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7%). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi, odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28%). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (spadek o 19%). W rezultacie, zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8% od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln PLN.
Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 % w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln PLN. Wraz z funduszami unijnymi, środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.
Szczegółowa prezentacja dotycząca wyników portu za rok 2018 – kliknij tu
Teksty: materiały prasowe ZMPG S.A.
Zdjęcia i komentarz: Cezary Spigarski